Smart glasses in logistiek snel terugverdiend
Smart glasses kunnen (logistieke) operatoren in real-time de juiste informatie, verrijkt met extra virtuele informatie, op hun netvlies weergeven. Bovendien is integratie met bestaande warehouse management systemen (WMS) mogelijk. Vanuit de deelnemende bedrijven kwam in de eerste plaats de vraag naar mogelijkheden van deze glasses binnen orderpicking, de belading van voertuigen en de inspectie en kwaliteitscontrole bij ontvangst van goederen. Het VIL bracht de voor- en nadelen van de verschillende soorten slimme brillen in kaart en testte deze vervolgens uit bij JAVA en Scania.
JAVA verwerkt bijna elf miljoen colli per jaar. Efficiëntieverbetering in de orderpicking-activiteiten kan leiden tot een winst van drie seconden per pick. Dat komt overeen met het werk van twee voltijdse werknemers. Deze winst hebben ze al behaald door over te schakelen naar voice-technologie (instructies via hoofdtelefoon). Uit de testen van het VIL blijkt wel dat nieuwe operatoren die instructies krijgen via smart glasses een stuk sneller weg zijn met hun taken dan met voice-technologie. Doordat ze stap voor stap begeleid worden met visuele instructies kan een winst van 8 seconden per pick behaald worden. Mocht er nog geen voice-technologie zijn ingevoerd, blijkt uit de ROI-berekening dat de investeringskost in 0,6 jaar kan worden terugverdiend. In het andere geval bedraagt de terugverdientijd 11 jaar.
Indien nog geen voice-technologie wordt gebruikt - en dus ook nog niet de stap naar handenvrij en papierloos werken is gezet - is een productiviteitswinst van 20 à 25% mogelijk met de invoer van smart glasses. Wanneer voice terminals aan vervanging toe zijn, is het bovendien aan te raden naar vision-technologie te kijken bij bestaande installaties. De investeringskosten van smart glasses liggen lager en bieden extra voordelen door visuele begeleiding en extra informatie (locatie, aantal, artikelfoto’s, extra instructies, …).
Bij Scania in Opglabbeek werd het retourproces onder de loep genomen. Het distributiecentrum ontvangt jaarlijks een 40.000-tal producten in retour. Het retourproces is vandaag voornamelijk afhankelijk van documenten en sterk gestoeld op de ervaring van de operatoren. Met het gebruik van smart glasses kan de operator de retour sneller en betrouwbaarder laten gebeuren, hij kan sneller en gemakkelijker bewijsfotos nemen en operatoren zijn sneller inzetbaar. De terugverdientijd in deze situatie bedraagt 1,2 jaar. Het is zeker niet uitgesloten dat door een verbetering van het controleproces mogelijk ook grotere kosten, zoals claims of kosten die samen gaan met het nemen van een verkeerde beslissing (bijvoorbeeld kosten van een terugroepactie).
Negentien bedrijven, een mix van verladers en logistieke dienstverleners, wilden graag weten wat smart glasses voor hun processen kunnen betekenen en namen deel aan het project. Het ging om Ahlers, Atlas Copco, Aveve, BASF, bpost, Danone, Eltra, Eurobrokers, Facil, JAVA, Kuehne + Nagel Logistics, Neovia Logistics, PostNL Pakketten, Retail Partners Colruyt Group, Scania, Tupperware, Van Moer Groep, Volvo Group Logistics Services en Wim Bosman.
VIL V.Z.W.
JAVA B.V.B.A.
SCANIA BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.