Pattyn mikt op steeds meer kruisbestuiving over de groep

01/02/2016 OM 11:08 - Luc Willemijns
8b90b5a4ba5b3c16dfcdd6c432fcb363
Stan Pattyn: “Folie-expertise is cruciaal voor ontwikkeling nieuwe machines”
Pattyn Packing Lines N.V. (Brugge) is één van de drie wereldwijde spelers actief in de markt van de box lining solutions, een markt die de familiale KMO zelf tot ontwikkeling bracht. Vorig jaar zette het bedrijf uitzonderlijke sterke groeiprestaties neer. Alleen in België klom het werknemersbestand van zeventig tot een honderdtal. Op zijn uitvalsbasis in industriezone “De Blauwe Toren” investeert Pattyn momenteel 3 miljoen euro in een nieuw kantoorpand. Uitdaging thans is de groei beheersbaar te houden. Bovenaan de agenda staat de uitbouw van maximale synergieën op after-sales vlak tussen Pattyn Packing Lines en zijn Franse zuster Pattyn Bakery Division. Bedoeling is tevens de via een overname in huis gehaalde folie-expertise actief aan te wenden voor de doorontwikkeling van verpakkingsmachines van de nieuwe generatie.

Pattyn Packing Lines werd in 1952 door Jean Pattyn, grootvader van huidig managing director Stan, in het centrum van Brugge opgericht. Het bedrijf focuste initieel op de ontwikkeling van machines voor weeg- en doseertoepassingen, voornamelijk ten behoeve van de snoepindustrie. Op vandaag is wegen en doseren nog steeds één van de twee kerntechnologieën van de familiale KMO.

Toen met Paul Pattyn in 1976 de tweede generatie aantrad, werd het bedrijf geconfronteerd met een vraag van Lotus Bakeries. Dat bedrijf was op zoek naar een machine om automatisch van folie op rol zakken te maken, die vervolgens, opnieuw automatisch, in een doos konden worden gebracht ter bescherming van het af te vullen eindproduct. Zonder het op dat ogenblik te beseffen, belandde Pattyn zodoende in zijn hedendaagse core business, met name de box lining solutions.

Box lining solutions bestaat uit de machinale aanmaak van een voering (lining) die volautomatisch in de verpakkingsdoos wordt geplaatst en een barrière vormt tussen het verpakte product en de buitenomgeving. Voornaamste bedoeling is zodoende contaminatie van het verpakte product tegen te gaan.

Pattyn ontwikkelt en bouwt volledige lijnen en machines voor het automatisch verpakken van bulkproducten, vooral voeding, in dozen van 5 tot 30 kg voorzien van een op maat gemaakte zak. Voor het verpakken van tabak en groenten in grote containers biedt het bedrijf een specifiek gamma van verpakkingsmachines aan.

De voor Lotus Bakeries ontwikkelde oplossing trok de aandacht van één van leveranciers, met name Unilever, dat wereldwijd margarine- en vetfabrieken in uitbating had. Medio de jaren ’80 ontwikkelde Pattyn Packing Lines voor Unilever een geïntegreerde verpakkingslijn (open vouwen en kleven van verpakkingsdozen, maken en in de doos plaatsen van een zak, sluiten van de zak en de doos). Het voor Unilever uitgevoerde pilootproject bleek een schot in de roos.

Unilever bezorgde Pattyn een hefboomeffect door het concept in zijn fabrieken wereldwijd uit te rollen. Het bezorgde de KMO meteen de status van een internationaal actief bedrijf. Vorig jaar nog riep Flanders Investment & Trade (FIT) Pattyn Packing Lines uit tot “Leeuw van de Export 2015” in de categorie “Middelgrote en grote ondernemingen”.

Marktverruiming

Via de voor Unilever ontwikkelde toepassing, kwam Pattyn gaandeweg ook in contact met andere sectoren, die voedingsproducten op eenzelfde manier verpakten. Stelselmatig schoof de aandacht van het bedrijf op van de markt van het snoepgoed en de eetbare oliën & vetten naar de industriële broodbakkerijen, de producenten van diepvriesgroenten, okkernoten, voedingsgerelateerde producten (draaikurken, kroonkurken, draaistoppen, …).

“Op basis van dezelfde oplossing, wisten we zodoende steeds nieuwe markten aan te boren. Ook nog vandaag,” stelt managing director Stan Pattyn.

Vandaag omvat het aanbod van Pattyn Packing Lines een tiental basisvarianten, die maat- of sectorspecifiek kunnen worden aangepast. Driekwart van de verkochte machines worden in het licht van totaalprojecten in de markt gezet. Een kwart wordt als stand-alone uitvoering aan integratoren verkocht die ze in bestaande of nieuwe productielijnen inpassen.

Stan Pattyn: “Pattyn Packing Lines was wereldwijd het eerste bedrijf om box lining solutions te ontwikkelen. Sindsdien doken ook een Amerikaanse en een Nederlandse marktspeler op. Geconsolideerd is Pattyn onbetwist wereldmarktleider. De marktaandelen van de betrokken partijen schommelen naargelang van de bewerkte marktsegmenten”.

In de voorbije vijf jaar realiseerde Pattyn Packing Lines ruim 95% van zijn omzet op de exportmarkten. Op de klantenlijst staan namen als Nestlé, Ardo, Vandemoortele, Lotus Bakeries, Barry Callebaut, Cargill, Fuji Oil, Wilmar, Bunge, Kraft Foods, …

Pattyn Bakery Division

De sterk groeiende broodmarkt bewoog Pattyn Packing Lines in 2009 tot de overname van zijn Franse branchegenoot De La Ballina in de Avéron in Frankrijk. De activiteiten van La Ballina spitsten zich toe op de broodmarkt, één van de weinige sectoren in de voeding waarbij box lining solutions met teltechnologie worden gecombineerd. In Brugge concentreerde Pattyn zijn afvullingsactiviteiten op basis van gewicht.

Alle activiteiten waarbij het afvulproces via telling wordt aangestuurd, werden in Frankrijk geconcentreerd. Op zijn thuisbasis creëerde Pattyn zodoende tijd en ruimte voor de verdere uitbouw van zijn activiteiten en het aanboren van nieuwe sectoren.

De La Ballina, inmiddels herdoopt tot Pattyn Bakery Division, telde op het ogenblik van de overname een 45-tal werknemers, net zoals in Brugge. In zowel Brugge als Frankrijk heeft Pattyn inmiddels een honderdtal mensen aan de slag.

“Vorig jaar boekten Pattyn Bakery Division en Pattyn Packing Lines een gecumuleerde omzet van iets meer dan 50 miljoen euro. Dat was fors hoger dan begroot. Die sterke groei heeft voornamelijk te maken met het aantrekken van het economisch klimaat en de bijzonder gunstige investeringsvoorwaarden dankzij de lage rentevoeten. Andere niet onbelangrijke driver zijn de voorschriften op vlak van hygiëne. In Zuid-Oost-Azië bijvoorbeeld zijn niet zozeer de arbeidskost de hoofdreden tot automatisering, maar wel de hygiënische normen die hen door hun afnemers worden opgelegd. Met de groeiende wereldbevolking zal overigens steeds meer voeding worden geproduceerd. Business-to-business verpakking in bulk werkt zich daarbij steeds nadrukkelijker in de kijker,” zo nog de managing director.

Folie-expertise onder eigen dak

In 2011 kocht Pattyn in de buurt van Barcelona foliefabriek GMP aan. Met een kleine vijftig medewerkers, draaide het bedrijf vorig jaar een omzet van zowat 7 miljoen euro. Dankzij die overname kan Pattyn zijn klanten een totaaloplossing bieden, met name zowel de verpakkingslijn als de benodigde folie. Die handelsactiviteit bezorgt de projectgedreven Pattyn-groep recurrente inkomsten. Maar op zijn minst even belangrijk voor de overname van GMP was voor Pattyn de kennis op folievlak die de onderneming zodoende binnen haalde.

“De know-how van folie is van strategisch belang voor de ontwikkeling van nieuwe, snellere machines die met dunnere folie werken,” erkent Stan Pattyn.

Onderlinge kruisbestuiving aanwakkeren

Pattyn mikt voor de toekomst op het aanwakkeren van de onderlinge kruisbestuiving tussen zijn verschillende divisies. Zo mikt de KMO voortaan niet zozeer meer op het aanboren van nieuwe marktsegmenten, wel op het verder uitdiepen van de bestaande marktniches op basis van een proactieve marktaanpak.

Zo slaagde Pattyn Packing Lines er een paar jaar terug in de markt van de okkernoten-, amandel- en pistachenoten aan de Westkust van de Verenigde Staten te ontginnen door een demo-machine te ontwikkelen met een “gas flush” (lees: het verlagen van het zuurstofgehalte binnen de verpakking, met een hogere shelf life voor het product tot gevolg, nvdr.). Dat succesvolle initiatief deinde intussen uit naar nieuwe marktsegmenten, met name binnen de kaasproductie.

Sinds een paar jaar zet Pattyn ook volop in op de ontwikkeling van recurrente inkomsten via de after-sales (onderhoud, verlengde waarborgtermijnen, opleidingen, retro-fitting oudere machines, opleidingen) en handel in folie. In vijf jaar tijd verdubbelden die in belang tot 22% van de omzet.

Wegens zijn multi-sectorale insteek werkt Pattyn Packing Lines, met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada, met een 35-tal actieve agenten wereldwijd. In Hartland (Wisconsin) is Pattyn North-America met vijftien eigen medewerkers aan de slag. Dat spitst zich toe op zowel de verkoop als het onderhoud. De rest van de after-sales wordt wereldwijd vanuit Brugge gecoördineerd. Daarvoor schakelt het bedrijf een twaalftal technici in. Opzet is thans de after-sales activiteiten van Pattyn Packing Lines en Pattyn Bakery Division optimaal op elkaar af te stemmen en gemeenschappelijk uit te bouwen.

Pattyn Packing Lines assembleerde indertijd zijn eerste lijn te Sint-Kruis-Brugge. Begin de jaren ’90 verhuisde de KMO naar industriezone “De Blauwe Toren” in de rand van Brugge. Het bedrijf kocht er doorheen de jaren verschillende belendende kavels en panden aan. Momenteel investeert Pattyn Packing Lines er zowat 3 miljoen euro in nieuwe kantooraccommodatie.

De voormalige administratieve gebouwen, groot zowat 1.000 m², zullen voor productie-activiteiten worden ingeschakeld. Pattyn’s hele productieruimte is opgedeeld in drie grote zones, met name een logistieke zone, een assemblagehal (mechanisch, elektrisch en pneumatisch) en een testhal (twee grote projecthallen).

8b90b5a4ba5b3c16dfcdd6c432fcb363
Stan Pattyn: “Folie-expertise is cruciaal voor ontwikkeling nieuwe machines”
78193b838a9dc71da1988fcaf4bd5ad5
B9bd1bcfa8506ffab8d39423e60c75b7
Pattyn Packing Lines bouwt nieuwe kantoren in De Blauwe Toren

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.