Omzichtigheid op zijn plaats na opheffing Iraanse sancties
Iran is de op één na grootste economie in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA). Volgens het IMF bedraagt het BBP 416,5 miljard USD. Na twee jaar recessie, verwacht Coface dit jaar een reële groei van het BBP van 3,8% als gevolg van de opheffing van de Westerse sancties. Door het wegvallen van die sancties verwachten de Iraanse regeringsinstanties jaarlijks voor 50 miljard USD buitenlandse investeringen aan te trekken. Dat cijfer ligt ver boven de 2,1 miljard USD buitenlandse investeringen dat het land in 2014 noteerde.
Sectoren als transport, huisvesting en stedelijke ontwikkeling zouden het voortouw nemen in het economisch herstel in de post-sancties periode. Naast de olie- en gassector waarop de Iraanse economie sterk steunt, biedt het land kansen in zowat alle sectoren.
Uitzicht op beperkte winsten
Macro-economisch dienen zich nieuwe kansen aan, het uitzicht op winst oogt iets beperkter. Op korte termijn zou de heropening van de Iraanse economie tot de wereldhandel vooruitgang moeten boeken. Iran is de grootste markt buiten de Wereldhandelsorganisatie. Het land is relatief gesloten en de overheid zal zich voorstander tonen van een geleidelijke opheffing van obstakels van tarifaire en niet-tarifaire aard. Zwakheden in het bankdwezen zullen de exportgroei eveneens beperken.
Zo zijn invoerbewegingen van meer dan 50.000 USD onderhevig aan een pre-shipment hoeveelheid en kwaliteitsinspectie. Bovenop kunnen het tarifair beleid, regelgevende beperkingen en het bureaucratisch keurslijf de handelsgroei op korte termijn beperken. Voorts kan de plotse schok van open handelsverkeer een nefast effect hebben op de wisselkoers van het land. Een opwaardering van de reële wisselkoers zou een schadelijke impact op het lokale zakendoen kunnen hebben.
De ongunstige wereldomgeving en Iraans structurele problemen kunnen tevens voor vertraging zorgen in de verwachte winstrealisatie. In de eerste plaats zullen de zwakke wereldhandel en de regionale turbulentie wellicht de initiële positieve impact van de opheffing van de sancties en de verlaging van de handelskosten onderuit halen. Ten tweede blijft de Iraanse economie sterk afhankelijk van de olieproductie om zijn binnenlandse economie aan te zwengelen.
De inkomstendaling als gevolg van de lage olieprijzen zou de overheidsinvesteringen en -steun voor om de post-sancties groei op te krikken, kunnen fnuiken. Ten slotte zullen de Iraanse zwakke infrastructuur en broze banksector de lange termijn-groeiperspectieven negatief blijven beïnvloeden.
Mogelijkheden en uitdagingen voor energiesector en automotive
Coface belicht twee sectoren als illustratief voor de onvermoede economische opportuniteiten en uitdagingen die Iran bij de herintrede op de internationale markten tegemoet gaat:
- Energiesector: De opheffing van de sancties zou tot een verhoging van de productie van koolwaterstoffen moeten leiden. Daartegenover staan evenwel de zwakke vooruitzichten van de oliemarkt. Volgens het Internationaal Energie-agentschap zou Iraans productie van ruwe olie, die in 2015 gemiddeld 2,8 miljoen vaten per dag bedroeg, dit en volgend jaar oplopen tot respectievelijk ruim 3,1 miljoen vaten en nagenoeg 3,6 miljard vaten per dag. Met gerichte investeringen zou dat productievolume uiteindelijk zelfs tot 4 miljoen vaten per dag kunnen oplopen. Het opwaarderen van de infrastructuur wordt evenwel een dure zaak. In het huidige klimaat van olieprijsverlagingen, zou de intrede van Iran op de wereldmarkt voor een groter onevenwicht tussen vraag en aanbod kunnen zorrgen.
- Automotive: De automobielindustrie, die voor ruim 10% van Iran’s BBP tekent, wordt een van de grote winnaars van de opheffing van de sancties. Iraanse consumenten zijn tuk op internationale merken en het verdwijnen van de sancties biedt meer Westerse autofabrikanten de kans om zich op de markt te begeven. De toevloed aan buitenlandse autofabrikanten zal echter tot zware concurrentie leiden. Merken al aanwezig op de Iraanse markt zouden het heel moeilijk kunnen krijgen om hun marktaandeel te vrijwaren. Dat zou voor Chinese fabrikanten het geval kunnen zijn als Europese autobouwers voertuigen in de markt weten te zetten die goedkoper en beter van kwaliteit zijn.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Coface Belgium N.V. (Brussel)
Meer info: 02/404.01.11 of www.coface.be.
COFACE BELGIUM
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.