Bancontact centrale betalingscomponent binnen mobiel ecosysteem

04/05/2016 OM 10:58 - Luc Willemijns
E76b10c98fc48ed446964f5af0665476
Cash is out: Mister Cash verdwijnt uit het Bancontact-logo
De twee jaar terug gelanceerde Bancontact-app biedt voortaan de mogelijkheid om tot maximaal vijf bankkaarten te koppelen. Meer dan ooit positioneert Bancontact zich zodoende als centrale betalingscomponent binnen een mobiel eco-systeem dat betalen binnen een multikanaal-omgeving mogelijk maakt. Gelijktijdig doorbreekt Bancontact de landsgrenzen. Het eind vorig jaar met Ingenico, aanbieder van geïntegreerde betaaloplossingen, gesloten partnership biedt handelaars wereldwijd de mogelijkheid aan hun Belgische klanten mobiele betaling via de Bancontact-app voor te stellen. Voor Bancontact/Mister Cash behoort “cash” duidelijk tot het verleden. De naam Mister Cash wordt dan ook uit de vennootschapsbenaming en het bedrijfslogo verwijderd.

Vorig jaar liepen 1,3 miljard betalingstransacties (+ 5,2%) over het platform van Bancontact.

“De sterkste groei noteerde Bancontact evenwel binnen de e- & m-commerce, zeg maar de Internet- en mobiele betalingen, die ruim 30% stegen,” stelt Kris De Ryck, ceo van Bancontact.

In de voorbije jaren evolueerde Bancontact naar een open betaalsysteem. In 2005 telde het Bancontact-netwerk 27 aangesloten banken, één payment service provider (Ogone) en één acquirer (Worldline). Eind vorig jaar waren nog steeds 27 banken lid van het netwerk. Het aantal payment service providers en acquirers was intussen opgelopen tot respectievelijk negen en vijf.

Van betaalkaart tot omni-channel betaalsysteem

Als gevolg van de mobiele Internet-technologie wordt omni-channel “the new normal”. De nieuwe bedrijfsstrategie van Bancontact is daarop dan ook helemaal afgestemd. Naast het klassieke kaartproduct ging het bedrijf goed drie jaar terug van start met de ontwikkeling van mobiele producten. Bancontact evolueerde zodoende naar een betaalmiddel dat zowel in fysieke winkels, op webshops als via mobiele apps kan worden gebruikt.

“Bedoeling was volledig omni-channel te gaan zonder dat dat van de handelaar bijkomende inspanningen zou vergen,” zo nog De Ryck. “De toekomst is voor het elektronisch betalingsverkeer, cash zal meer en meer verdwijnen,” wordt daaraan toegevoegd.

Mobiele betalings-app

Centraal in Bancontact’s toekomststrategie staat de zowat twee jaar terug gelanceerde app die een eenvoudige en veilige oplossing biedt voor mobiel betalen via de smartphone of tablet. Vorig jaar liepen wekelijks gemiddeld 50.000 mobiele transacties over de Bancontact-app. Aanvankelijk werd de app enkel in peer-to-peer (P2P)-omgeving ingezet. Eind 2014 ging de app zijn pijlen ook op het merchant-luik richten. Vandaag maken reeds 24 retailers met meer dan 1.000 acceptatiepunten van de app gebruik. Vorig jaar was het peer-to-merchant (P2M)-luik al goed voor 65% van de betalingen.

De app geniet inmiddels de steun van 19 banken (ABK Bank, Argenta, AXA, Bank J. Van Breda & C°, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, Bpost Bank, CBC, CPH, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank!, ING, KBC, Keytrade Bank, Record Bank en VDK Spaarbank).

“Belfius, CBC, ING en KBC integreerden de Bancontact-app inmiddels in hun eigen apps. Andere banken zitten in de pijplijn. De banken zijn niet onze concurrenten, wel onze partners,” onthult De Ryck.

Indien alle op de Belgische markt actieve banken de Bancontact-functionaliteiten voor mobiele betalingen in hun apps incorporeren, betekent dat algauw 2 tot 2,5 miljoen potentiële gebruikers.

In de toekomst zal de Bancontact-app met bijkomende functionaliteiten worden toegerust. Etalageshopping is er één van van. Zo kan men met de Bancontact-app een QR-code scannen in de etalage van een winkel die met de achterliggende handelaar connecteert om de bestelling de volgende dag thuis afgeleverd te krijgen. Dergelijke concepten zijn met de traditionele betaalkaart onmogelijk. Deze zomer zal BASE zowel in de eigen shops als elders de Bancontact-app effectief inzetten om het belkrediet op deze manier te herladen.

Rond kopen en winkelen ontstaat een mobiel ecosysteem dat volop in evolutie is. De Bancontact-app kan heel makkelijk worden geïntegreerd in apps met functionaliteiten als couponing, getrouwheidsprogramma’s, …) en de brug slaan naar andere apps (zoals Doccle), die doorgaans alle een betaalcomponent hebben.

“Het mobiele betalen wordt zo een deel van de totale klantervaring, haast onzichtbaar,” besluit Kris De Ryck.

E76b10c98fc48ed446964f5af0665476
Cash is out: Mister Cash verdwijnt uit het Bancontact-logo
9dc9323c34c824f561272e5174301e4f
Ceo Kris De Ryck dicht de Bancontact-app een centrale rol toe in het mobiele betalingsverkeer

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.