Chemicar Europe: van handelsvertegenwoordiger naar producent
Chemicar Europe is een bekende speler in de carrosserie. Ze ontwikkelen, produceren en verkopen verbruiksartikelen voor deze niche. Daarbij richten ze zich op de dagelijkse benodigdheden op de werkvloer, behalve verfproducten. Zij zagen die evolutie van een slinkende vraag al langer naderen, zochten en vonden een oplossing. Dat daarvoor enige verandering nodig is, schrikt de Zwijndrechtse kmo niet af, integendeel. Sinds zijn oprichting in 1983 onderging het bedrijf al meerdere transformaties.
Nakende globalisatie
“Aanvankelijk is het bedrijf ooit opgericht als handelsvertegenwoordiging, maar snel evolueerden we naar een internationale verkooporganisatie. Daarbij focusten we tot ongeveer de eeuwwisseling op de Benelux, Duitsland, het VK en Frankrijk”, herinnert Managing Director Piet Greeve zich. “Maar om ook in een geglobaliseerde industrie onze plaats in te nemen, hebben we het aanbod versterkt. Zo begonnen we ook onze eigen producten te ontwikkelen. Tegelijk breidden we ons verkoopgebied gevoelig uit: eerst naar Scandinavië, dan naar Oost-Europa en nu ook intercontinentaal.”
Essentieel voor groei
Piet Greeve: “Die diversifiëring van onze activiteiten en afzetmarkten was nodig. Net na de eeuwwisseling bleek algauw dat de strijd tegen de goedkope Aziatische producenten bij voorbaat verloren was. Daarom beslisten we om de kaart van de technologie te trekken. Bij Chemicar Europe staan innovatie en productontwikkeling centraal. Daarbij is milieuvriendelijkheid een doorslaggevende factor en kiezen we vooral voor watergedragen chemische producten.
Hoe sterker onze producten, hoe meer we immers het verschil kunnen maken. En dat biedt op zijn beurt weer mogelijkheden voor onze exportgroei – zowel in volume naar bestaande klanten als bij het ontginnen van nieuwe doelmarkten. Want ook al krimpt de Europese markt in onze sector, de technologie rond autoherstelling in Europa geldt wel nog als toonaangevend. Drie van de vijf wereldspelers in autolakproductie hebben hun hoofdkwartier op minder dan driehonderd kilometer van ons bedrijf. Bij onze ontwikkeling van nieuwe technologieën en producten werken we erg nauw samen, zodat die zijn afgestemd op de meest recente herstelmethodes. Die technologische voorsprong moeten we blijven uitspelen.”
Sterke fundering
“Tegelijk beseffen we maar al te goed dat onze opportuniteiten vooral in niet-Europese markten liggen. Daar moeten de ingebouwde veiligheidssystemen nog een inhaalbeweging maken en zit de autoverkoop nog in stijgende lijn. Zo zijn we al actief in Canada, Australië, Maleisië, Japan en Zuid-Afrika en prospecteren we volop in Amerika en Azië. Daarvoor zijn de eerste concrete stappen gezet”, vertelt Piet Greeve.
“Daarnaast hebben we twee jaar geleden zwaar geïnvesteerd in onze infrastructuur, waardoor we alles onder één dak hebben: ontwikkeling, productie, testen en training, verkoop, logistiek en administratie. We staan dus klaar om onze exportgroei verder te ondersteunen. Het winnen van de Leeuw van de Export zou daar flink bij helpen.”
Bedrijfsfiche
Sector: carrosserie
Opgericht in: 1983
Hoofdkantoor in: Zwijndrecht
Aanwezig in: 57 landen, wereldwijd
Aantal medewerkers in 2015: 28
Omzet in 2015: +/- 16,1 miljoen euro
% aandeel export in omzet 2015: 91%
CHEMICAR EUROPE
FLANDERS INVESTMENT & TRADE (FIT)
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.