Scania bouwt nieuw duurzaam truck-model

16/09/2016 OM 13:11 - Luc Willemijns
1334b4216b718794138d59865728757d
De nieuwe truck-generatie van Scania tilt het aanbod “connected services” naar een hoger niveau
Scania investeerde in de voorbije tien jaar ruim 2 miljard euro in de ontwikkeling van een nieuw gamma trucks. De nieuwe serie wordt vergezeld van een innovatief en doordacht programma duurzame oplossingen in de vorm van producten en diensten. De voertuigen en diensten voor lange afstandsvervoer bijten de spits af en worden vanaf dit najaar leverbaar.

Eerste modellen van de nieuwe generatie Scania-trucks zijn de R-serie en de volledig nieuwe S-serie, die rond het topmodel wordt uitgebouwd. De nieuwe cabines, ontworpen “from scratch” met een maximaal chauffeursgemak voor ogen, worden gebouwd in de nagelnieuwe Scania-fabriek in Oskarshamn. Het volledige aanbod cabinemodellen zal uiteindelijk 24 verschillende uitvoeringen omvatten.

Het basis-design van de cabines werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Porsche Engineering, een zuster van Scania. De cabines van de nieuwe modellen zijn 5 cm langer, het nieuwe standaarddak is 10 cm hoger. Neusje van de zalm is de nieuwe S-cabine met een volledig platte vloer en maximale binnenruimte. In vergelijking met de huidige generatie cabines werd de basispositie van de chauffeur in de nieuwe modellen 65 mm naar voor en 20 mm meer naar links verschoven, met als gevolg een beter zicht rondom en een grotere instellingsmarge voor bedden en stoel. In eerste instantie zijn acht cabinevarianten beschikbaar.

Bijzondere aandacht ging uit naar de aërodynamische ingrepen en, ergo, het brandstofverbruik.

“In combinatie met nieuwe energiemanagement-systemen en de aërodynamische ingrepen zetten de nieuwe Scania-vrachtwagens een brandstofefficiëntie neer die minimum 5% hoger ligt dan voorheen. Trucks die 150.000 km/jaar afleggen, kunnen dat voortaan met 2.000 liter minder brandstof. Bovendien dringen ze de CO2-uitstoot met 6 ton uit,” beklemtoont Christian Levin, executive vice-president Sales & Marketing bij Scania AB.

CO2-uitstoot verder terugdringen

De nieuwe serie trucks van Scania heeft in eerste instantie conventionele dieselmotoren van het Euro 6-type aan boord. Belangrijk is wel dat ze alle op HVO (Hydro-treated Vegetable Oil) kunnen rijden. In het komende jaar volgen krachtbronnen voor alternatieve en/of hernieuwbare brandstoffen.

De nieuwe Scania Fleet CO2MPOSER is een geavanceerde reken-tool die klanten samen met Scania kunnen gebruiken om nauwkeurige gegevens op basis van hun eigen CO2-ambities te verkrijgen. De duurzame oplossingen worden, in samenspraak met de constructeur, gebaseerd op de eigen doelstellingen van de klant, het type transportactiviteiten en de lokale omstandigheden.

Nieuwe producten en diensten focussen op rendement klant

Voor Scania is de introductie van het nieuwe truck-programma het startsein voor de meest verregaande en klantgerichte aanpak ooit binnen de sector, zo luidt het. Opzet is oplossingen aan te bieden volledig op maat van de klant, met producten en diensten volledig toegesneden op hun specifieke transportactiviteiten.

Meer dan ooit spitst Scania zich toe op de optimalisatie van het aanbod voor elke individuele klant. Uitgangspunt is TOE (Total Operating Economy). In tegenstelling tot TCO (Total Costs of Operation), dat enkel de kosten weergeeft, houdt TOE ook rekening met de inkomsten van de transporteur. De constructeur bundelde daartoe zijn expertise inzake trucks, geoptimaliseerde transportoplossingen, marktvoorwaarden en actuele behoeften van de klanten in een nieuw toolbox ter ondersteuning van de verkoopsactiviteiten.

Om zijn klanten proactief te ondersteunen kan Scania gebruik maken van de meer dan 200.000 connected trucks die de Zweedse constructeur inmiddels op de Europese wegen heeft. Dat aanbod connected services wordt thans verder verruimd. Zowat een jaar terug ging Scania op alle Europese markten van start met de implementatie van Scania-onderhoud met flexibele plannen. Dat vertaalt zich intussen in maatwerkcontracten op basis van de feitelijke gebruiksgegevens van het betrokken voertuig.

De constructeur beschouwt connected vehicles als een essentieel puzzelstuk in de creatie van veilige en duurzame transportoplossingen. Zo wordt het bestaande dienstenaanbod in Fleet Management en Driver Services stelselmatig uitgebreid met aanvullende, nog meer geavanceerde functies. Onder de diensten die thans worden geïntroduceerd op het gebied van Product Integrated Services vallen het beheer op afstand van de standkachel van het voertuig en een aantal verbeteringen aan de communicatie tussen de chauffeur en de transporteur.

Een nieuwe portal met een aangepaste interface maakt het mogelijk berichten, adressen en routebeschrijvingen rechtstreeks van de planning van de transporteur naar het infotainment-systeem van het voertuig te sturen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.