Bizidee nomineert beste ondernemingsplannen

Ondernemingsplanwedstrijd Vlaanderen V.Z.W., beter bekend als Bizidee, heeft de beste ondernemingsplannen van Vlaanderen genomineerd. Een jury van experts selecteerde veertien zakelijke ideeën uit meer dan honderd ingezonden ideeën. Tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking op 19 december maken de geselecteerde ondernemers kans op startkapitaal en professionele dienstverlening van topadviseurs.

De geselecteerde projecten vertonen een aantal typische trends: duurzaam ondernemen in kleding en accessoires, inspelen op de voedingstrend van snacking, flexibel bouwen, gamificatie, inspelen op beleving en gezondheid, extra zorg voor onze kinderen en de maatschappij.

De genomineerden zijn onderverdeeld in twee categorieën. Een eerste categorie valt onder de term LARGE. Zij zien het groots! Met een ambitie om meer dan vijf medewerkers aan te werven, verschillende vestigingen te openen of internationaal te groeien. Onderstaande acht ondernemers komen hun plan in een volgende ronde pitchen.

 

  • Crimibox is een innovatief meeslepend spelconcept waarbij mensen thuis een onoploste misdaad-“case” met de post krijgen toegestuurd.
  • Jointechnix is gespecialiseerd in slimme naaitechnieken die het mogelijk maken om afgedankte producten automatisch uit elkaar te halen.
  • BuildEye maakt het mogelijk voor alle betrokken partijen van een particulier bouwproject om op een eenvoudige manier op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over dat bouwproject.
  • Ms. Bay recycleert de huiden van zalmen uit de industriële visserij als duurzaam alternatief voor gewoon leder.
  • Wafl. wil de gevulde tafel heruitvinden en alle mensen laten genieten van een snack die zowel rijker is aan voedingswaarde als aan smaak en dit met een onuitputtelijk aantal smaakcombinaties.
  • Play it Safe is een op games gebaseerd leerplatform waar werknemers van bedrijven worden opgeleid over veiligheid en preventie via mobiele games.
  • JuuNoo is een vaste interieurwand, die men op het einde van zijn “leven” niet sloopt maar demonteert en als een volgende wand herplaatst.
  • Petit Pourri is een no-nonsense label voor babies en kinderen, met een ferme dosis je-ne-sais-quoi.

 

De andere ondernemingsplannen vallen onder de categorie SMALL. In deze categorie werden er zes projecten geselecteerd.

 

  • The Make Up Truck is een mobiel schoonheidssalon dat kan ingehuurd worden voor bijzondere gelegenheden.
  • Gustaaf Klimt wil een zaal bouwen om te boulderen. Een discipline binnen de klimwereld waarbij je tegen een muur met een maximumhoogte van 4,5 meter klimt.
  • Brutus uit Gent maakt gezonde lunchboxen voor kinderen.
  • Mr. Manchette is een Belgisch merk voor mannenhemden dat bewijst dat eerlijk en ecologisch ook trendy kan zijn.
  • Baker ondersteunt ouders die prematuur (dreigen te) bevallen met emotionele ondersteuning en praktisch advies.
  • Ook Tree Projects bouwt betaalbare en exclusieve co-housing voor volwassenen met een zorgbehoefte.

 

Als extra waardering reikt de jury ook een BizzBuzz-award uit. Dat is een prijs voor een bijzonder concept met een ecologisch en/of sociaal ondernemende insteek. Het populairste LARGE-idee dat via een publieke stemming wordt verkozen, wint 15.000 euro mediaruimte in Metro.