Winter is coming: neem uw voorzorgen voor de Kerstrush!

Alle winkels staan in volle kerstmodus en de competitie is moordend. Kerstmis is een bijzonder drukke periode waar het aantal contracten met klanten en leveranciers de hoogte in kunnen worden gejaagd. Zo wordt ook de kans om met wanbetalers in zee te gaan groter. Boost uw sales, wees in december op uw hoede en zorg ervoor dat uw vorderingen geen bloedbad worden.

Tijdens de eindejaarsfeesten kunt u gretig meesurfen op de golf van de Kerstgekte. Iedereen bereid zich voor op de eindejaarsfeesten: het nieuws staat er vol van, supermarkten verkopen ieder jaar net iets vroeger Kerstartikelen en misschien bent u zelf al begonnen om uw cadeaulijstjes samen te stellen. Maak van deze feeststemming gebruik en benader uw prospects met gerichte communicatie!

Boost uw sales en ga naar huis met meeste deals

De concurrentie is moordend en u moet op het einde van het jaar de grootste hap van de koek zien vast te krijgen. Zorg ervoor dat u reeds in de hoofden van uw prospects bent voor het nieuwe jaar van start gaat. Nieuwjaarsresoluties zorgen voor nieuwe deals ... En dat betekent meestal een boost in uw verkopen. Laat uw concurrenten in januari in het zand bijten door uw prospects reeds te benaderen tijdens de feestvreugde en hen te laten weten wie u bent en wat u hen te bieden heeft. 

De oplossing: champagne-follow-ups! Ook al komen sommige contracten er pas na Nieuwjaar door, het is belangrijk om voor de kerstvakantie uw prospects te benaderen en nauwkeurig op te volgen. Bovendien is het hét uitgelezen moment om uw toekomstige klanten op een feestelijkere en iets lossere manier te benaderen. Zorg voor communicatie die fun en ongedwongen overkomt; uw klanten en leveranciers zijn waarschijnlijk zelf al volop bezig met de eindejaarsvoorbereidingen!

Stormloop naar kerstaankopen

Of u nu web-diensten aanbiedt of een fysieke zaak uitbaat, december blijft een moeilijke maand. Als klant komen de gebruikelijke lange wachtrijen aan de kassa's u waarschijnlijk bekend voor. Veel mensen besluiten daarom om hun Kerstaankopen on-line te verrichten. Door een boomende e-commerce markt én de Kerstrush neemt het aantal thuisleveringen jaar na jaar toe. Een complexer kluwen van klanten, leveranciers en logistieke partners maakt de opvolging van openstaande facturen er zeker niet gemakkelijker op ... Daarom is het belangrijk dat u uw klanten en leveranciers te allen tijde opvolgt en u tijdig verwittigd wordt van wijzigingen in financiële gegevens van deze bedrijven. U kunt ook veel tijd besparen door dit hele monitoring-proces te automatiseren.

Geglobaliseerde markt

Nog een factor die risico’s verhoogt: een mondiale economie. Landen of continenten zijn in ons geglobaliseerd landschap “interdependent”. De kans is groot dat u rechtstreeks of onrechtstreeks zaken doet met buitenlandse bedrijven, wat veel voordelen met zich draagt. Echter, de culturele normen en de financiële praktijken verschillen heel sterk van regio tot regio. Dat impliceert dat u uiterst waakzaam moet zijn wanneer u internationale klanten en leveranciers heeft. Adviseurs en praktijkexperten zijn het er over eens: ga niet blindelings in zee met buitenlandse bedrijven zonder correcte handelsinformatie voor ogen te hebben.

Meer verkopen, minder stress? Wees op uw hoede voor wanbetalers!

In december stapelen klantvragen, aankopen en retourzendingen zich zienderogen op. Dat gaat hand in hand met een correcte opvolging van de betalingen van uw B2B-klanten en leveranciers. Een gezonde relatie onderhouden met uw klanten en leveranciers is hierbij essentieel. Wees in december voorbereid en blijf uw openstaande facturen te boven door wanbetalers tijdig te spotten! De juiste en meest up-to-date handelsinformatie voor ogen hebben is cruciaal om beredeneerde keuzes te maken: het kan het succes of het falen van uw onderneming bepalen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Creditsafe Belgium N.V. (Brussel)).

Meer info: 02/481.88.60 of www.creditsafe.be

Meer sectornieuws

Agenda