Getest door dVO : Opel Zafira Innovation 1.4 Turbo 140 pk

Het hedendaagse publiek lust liever SUV-vlees, dan een lekkere brok MPV. En dat merk je in de modellenkeuze van de meeste autofabrikanten. Een SUV heet nu eenmaal wat avontuurlijker te zijn, zonder dat hij aan comfort inboet en biedt je ook nog eens de mogelijkheid om ook op het niet zo kwaaie onverhard nog te blijven rijden. Redenen genoeg dus waarom de huidige consument liever voor een SUV kiest. Ook al omdat die er tegenwoordig ook gewoon tof gelijnd uitziet. Kortom, een auto waarmee je thuis kan komen.
Achtergrond
En toch heeft de Opel Zafira nog altijd zijn troeven, die menig automobilist kunnen bekoren. Hij biedt immers net als zijn SUV-broers uit Rüsselsheim het beste op het vlak van connectiviteit en de daaraan verbonden veiligheidssystemen en doet daar ook nog eens een gezonde dosis flexibiliteit bovenop. De Opel Zafira gaat immers al sinds 1999 prat op een geïntegreerd systeem met maximaal zeven zetels, dat bij zijn introductie terecht revolutionair genoemd mocht worden. Het zorgde er immers voor dat een compacte monovolume ook over zeven zitplaatsen kon beschikken. Het Flex7-zetelsysteem biedt je als bestuurder al naargelang van de behoeften de keuze uit een configuratie met zeven zetels en een beperkte bagageruimte of een configuratie die helemaal inzet op bagageruimte, omdat de optionele derde zetelrij helemaal in de vloer verdwijnt. Handig, praktisch en gebruiksvriendelijk. En dat zowel voor particulieren als professionelen.
Opel heeft zijn Zafira enige tijd geleden een facelift gegeven, waarmee de MPV weer helemaal binnen het gezicht van de familie past. Opel ging daarbij eerder subtiel tewerk met nieuwe lichtblokken voor en achter, wat bredere wielkasten en hertekende bumpers. Het grootste nieuws zat echter binnenin, omdat Opel zijn Zafira helemaal bij de tijd bracht op het vlak van connectiviteit en infotainment.
Rijgedrag
De 120 pk sterke 1.4 Turbo benzinekrachtbron vormt het instapmodel voor wie voor een benzinemotor opteert. Het benzinemotorengamma wordt verder vervolledigd door een even grote krachtbron, die 140 pk op het asfalt zet, en een 1.6 Turbo, die 200 pk in huis heeft. Daarnaast biedt Opel ook nog een aantal dieselvarianten van zijn Zafira (een 1.6 CDTI Ecotec D van 120 pk en 134 pk en een 2.0 CDTI met 130 pk en 170 pk. Het gamma wordt tot slot afgerond door een 150 pk sterke 1.6 Turbo CNG, die op aardgas loopt en die zowel met een manuele als automatische versnellingsbak verkrijgbaar is.
Wij opteerden voor onze test op ons vaste testparcours voor de 1.4 Turbo met 140 pk met manuele zesversnellingsbak. Een motor en aandrijflijn die de Zafira uitstekend zouden moeten passen. Een belofte die hij trouwens ook waarmaakt. De motor blinkt uit wanneer hij zijn werk mag doen in de lage toeren. Als je hem hoger in de toeren jaagt, laat hij een rauw gegrom horen, zonder dat daar de prestaties tegenover staan die je van zo een geluid zou verwachten.
De 1.4 Turbo kwijt zich zonder al teveel tegenstribbelen van zijn taak. En dat ondanks het feit dat hij toch altijd minstens 1.513 kg moet verplaatsen. Enkel als het wat heuvelachtiger wordt, voel je dat zijn gewicht een beetje tegen hem werkt en hij dus meer toeren nodig heeft. En dus ook meer lawaai produceert en brandstof verbruikt.
Veiligheid
Ons testvoertuig was toegerust met parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera. Daarnaast had hij eveneens een batterij aan veiligheidssystemen aan boord zoals frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en passagier, gordijn-airbags, bandenspanningscontrole, ESP, Brake Assist, Hill Start Assist, regensensor, automatische koplampen, grootlichtassistent en uiteraard Opel OnStar. Deze persoonlijke Opel-assistent die je, waar je ook mag zijn, bijspringt bij alles waarvoor je de assistentie van je auto nodig zou kunnen hebben, zorgt voor een meerwaarde. Ook in gevaarlijke situaties, omdat hij de hulpdiensten perfect op de hoogte brengt van je locatie. Maar daar houdt het niet bij op, want het Duitse merk vergast zijn inzittenden via IntelliLink ook op de integratie van Apple CarPlay en Android Auto, zodat de Zafira als het ware een handig verlengstuk van je smartphone wordt.
IntelliLink wordt standaard aangeboden en biedt met de routebegeleiding via GoogleMaps een goedkoop alternatief voor het geïntegreerde navigatiesysteem dat toch al gauw een kleine 1.000 euro kost wanneer je hem in je optielijst opneemt. IntelliLink heeft overigens meer in zijn mars, want het verzorgt eveneens de berichtendiensten van populaire toepassingen als WhatsApp, Skype of Messenger. Uiteraard kan je je terecht vragen stellen bij al die bereikbaarheid tijdens het rijden, maar het feit dat je ook via stembediening kan antwoorden, zorgt dan weer voor minder afleiding voor diegenen die tijdens het rijden toch absoluut op binnenkomende berichten willen reageren.
Comfort
De Zafira voert comfort hoog in het vaandel. Zeker voor wie daar wat extra voor wil betalen. Die wordt immers getrakteerd op de ergonomische zetels met AGR-label. Een meerprijs die echter zijn geld waard is, dankzij de ruime verstelmogelijkheden en de verlengde zitting, die de bovenbenen perfect ondersteunt.
De achterbank is wat aan de harde kant en dat zorgt bij langere ritten voor wat ongemak. De zetels van de derde rij zijn, gezien hun bereikbaarheid, vooral geschikt voor kinderen. Volwassen en jongvolwassen zullen zich dan ook beter thuis voelen op de tweede zetelrij of vooraan.
Het rijcomfort is dankzij de lange wielbasis van de Zafira uitstekend en evenwichtig te noemen. Hij laat zich stabiel door snelle bochten sturen. De gestuurde FlexRide-ophanging zouden we niet meteen als een onmisbaar element bestempelen, maar ze zorgt er wel voor dat de Zafira in de meeste omstandigheden strak blijft sturen, zonder dat het koetswerk over begint te hellen.
Functionaliteit
Het Flex7-zetelsysteem vormt uiteraard het toppunt van functionaliteit op maat. Toch hoeft het daar voor Opel niet bij te blijven. De Duitse constructeur, die onlangs in Franse handen terechtkwam na de overname door de PSA-groep van Peugeot, Citroën en DS, voorzag zijn Zafira immers ook nog van een FlexFix-fietsendrager, die wanneer je hem niet nodig hebt, netjes wegklapt in het koetswerk. De multifunctionele FlexRail-middenconsole op aluminiumrails biedt van zijn kant dan weer handig bruikbare opbergmogelijkheden tussen de voorzetels.
De Zafira laat zich tegen meerprijs (maar standaard op het “Innovation”-uitrustingsniveau) trouwens ook vrij gemakkelijk ombouwen tot een echte lounge-ruimte. Een intelligent vouwmechanisme doet de rugleuning van de middelste zetel op de tweede rij neerklappen, waarna die gedraaid kan worden tot een comfortabele armleuning voor de twee zetels aan de zijkant. Omdat de buitenste zetels ook naar achteren en naar het midden verschoven kunnen worden, ontstaat trouwens een zee van been- en schouderruimte, wat het zitgemak en -comfort uiteraard ten goede komt.
De wegzinkende zetels van de derde zetelrij zorgen er op hun beurt dan weer voor dat de Zafira in een handomdraai omgevormd kan worden tot een auto met grote bagageruimte met vlakke laadvloer. De zetels van de tweede rij zinken overigens evengoed weg in de vloer, zodat wie écht veel laadruimte nodig heeft, evenzeer aan zijn trekken komt bij deze alleskunner van Opel. 1.852 liter is immers niet niks …
TCO
Met een CO2-uitstoot van 150 g/km is de Zafira Tourer 1.4 Turbo met 140 pk niet meteen de meest voorbeeldige leerling als het op het vak milieu aankomt. Dat komt hem op een fiscale aftrekbaarheid van slechts 75% te staan. Het voordeel van alle aard loopt daardoor uiteraard ook aardig op. Op ons zware testparcours wordt de Zafira echter ook afgerekend op zijn hoge eigengewicht. Hij komt dan ook uit op een gemiddeld verbruik van 9,19 l/100 km. De dieselversie lijkt op dat laatste aspect dan ook de betere keuze.
Dus toch maar dieselen?
Niettegenstaande de overheid ons met zijn allen richting de benzinemotor, de hybride of volledig elektrische auto wil duwen, konden we niet aan de verleiding weerstaan om toch ook nu weer in de richting van de dieselvariant te kijken. Vandaar dat we de 2.0 TDI met 130 pk eveneens aan de tand voelden. Een auto die eveneens wist te overtuigen en eigenlijk meteen ook onderstreept dat deze krachtbron nog net iets beter geschikt is voor een auto met het gewicht van de Zafira. Zijn soepelheid en elasticiteit overtuigen over de hele lijn en het geheel heeft op geen enkel moment te lijden onder het hogere eigengewicht van deze auto.
Fleet Flits-conclusie
Opel slaat met zijn nieuwe Zafira bekende wegen in. Het ijzersterke concept met zeven zetels, die indien nodig onder de laadvloer verdwijnen, werd daarom aangevuld met een gesmaakte mix van connectiviteit, rijcomfort en functionaliteit. Daardoor heeft de Zafira voldoende troeven om stand te kunnen houden in een gamma dat door SUV-modellen overspoeld wordt.
En wat nog belangrijker is: ook in de markt zelf, blijft hij met zijn specifieke troeven en kwaliteiten een uitstekende keuze voor huisvaders die naast comfort ook op zoek zijn naar voldoende ruimte om er met de kinderen op uit te trekken. Zijn hoge CO2-uitstoot, zijn verbruik dat bij zware belasting behoorlijk oploopt en zijn aanzienlijk voordeel van alle aard mogen echter niet uit het oog verloren worden. De 2.0 CDTI met 130 pk, die een lager CO2-cijfer (129 g/km) heeft, verhelpt deze nadelen natuurlijk wel. En de Zafira gooit OnStar als extra troef in de strijd om toch nog het verschil te maken met de concurrentie.
OPEL BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.