Vlaanderen betoelaagt zestien modal shift-projecten

De files in Vlaanderen verlammen mens, milieu en economie. De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland. De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen slaan nu de handen in elkaar om innovatieve projecten te ondersteunen die de hinterland-connectiviteit verbeteren. Voor elke euro die de havenbesturen investeren in deze projecten, investeert ook Vlaanderen een euro. Van de 41 projectvoorstellen die werden ingediend, ontvangen er 16 steun. Vlaanderen maakt hier 2 miljoen euro voor vrij.
Alle ondersteunde projecten maken slim gebruik van de sterke alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer ’s nachts laten rijden in plaats van overdag.
Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten geselecteerd. Zo zullen de haven van Antwerpen en Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Verder zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart.
Een overzicht van de geselecteerde projecten:
- Mermans-Van Houdt: “Nachthub”: aan- en afvoer van containers naar diepzeeterminals in de haven van Antwerpen gebeurt ’s nachts.
- Portmade N.V.: Nieuwe app ViSiGiP, beperking congestie dankzij inspectie containers.
- Medlog N.V.: Containertransport per spoor Antwerpen-Charleroi.
- Vanheede: Afvalgoederenstromen naar de haven van Antwerpen via binnenvaart.
- Liège Container Terminal: Uittesten corridor-werking in de binnenvaart (twee terminals op het Albertkanaal).
- Blue Line Logistics: Transport cacao per lichter Antwerpen-hinterland.
- ADPO N.V.: Binnenvaartverbinding Antwerpen-Kallo.
- Trafuco N.V.: Reductie tankwagens op de Antwerpse ring door verschuiving verkeer en efficiëntieverbetering.
- ODTH N.V. – HutchisonPorts Belgium TCT: Nieuwe open access binnenvaartverbinding tussen Willebroek en de haven van Gent.
- Changjiu Logistics GmbH: Nieuwe treinverbinding Gent-Sestokai.
- Shuttlewise B.V.: Optimaliseren spoorverbinding Gent-Mortara.
- Novatrans: Open spoorverbinding Zeebrugge-Dourges.
- Portconnect N.V.: Kostenefficiënte binnenvaartverbinding haven van Zeebrugge - inland-terminal in Wielsbeke.
- CSP Zeebrugge Terminal: Containervervoer per spoor tussen Zeebrugge en transportcentrum LAR.
- DFDS Seaways N.V.: Verschuiving naar binnenvaart voor traject Gent-Antwerpen en Gent-Zeebrugge.
- Ghent Container Terminal: Verhoogde frequentie binnenvaartverbinding Antwerpen-Gent.
VLAAMSE OVERHEID - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.