Getest door dVO : Volvo V90 D5 AWD Momentum
Volvo profileerde zich in het verleden al als een gedegen concurrent voor de Duitse premium-merken. In verre herinneringen zien we onszelf in 1988 als “zoon van” in de Volvo-showroom nog staan te vergapen aan een full-option Volvo 760 GLE, die het in ons hart alleen al omwille van zijn opgepepte prestaties haalde van de Mercedes-Benz E-Klasse, die we enkele uren eerder in een showroom met ster hadden zien staan. De uiteindelijke voorkeur van een vader met meer gezond verstand dan de zoon ging weliswaar naar een iets bescheidenere Volvo 740 GLE, die het hoedanook haalde van die Duitse klassekar, die gewoon in de showroom bleef staan.
Een beetje jeugdsentiment van ondergetekende, dat echter bewijst dat Volvo op het eind van de jaren ‘80 al troeven genoeg in huis had om de Duitse topmerken het vuur aan de schenen te leggen. En voor “la petite histoire”… de stoere en stevige Volvo 740 GLE ging 25 jaar probleemloos mee, bleek met zijn vliegdekschipafmetingen toch de ideale auto om het autorijden mee onder de knie te krijgen en pronkt vandaag nog altijd als oldtimer op de oprit van de buurman, die maar wat blij was dat hij het Zweedse “oudje” kon overkopen toen hij na jaren trouwe dienst uiteindelijk aan vervanging toe was.
Achtergrond
Kortom, Volvo heeft dus een verleden als “premium killer” en een reputatie als stevige en betrouwbare auto. Twee ijzersterke kwaliteiten die ook de nieuwe Chinese leiders van het Zweedse merk niet ontgaan moeten zijn, want zij beslisten enkele jaren geleden dat het tijd werd om opnieuw een aanval in te zetten op het segment dat ze door bijzonder lang te talmen met de opvolging van de S80 en V70 het afgelopen decennium behoorlijk verwaarloosd hadden.
Beide modellen werden dus in één keer vervangen door de S90 en V90, die tijdens het Salon van Genève in 2016 hun wereldpremière beleefden. De nieuwe grote berline van Volvo staat op het Scalable Product Architecture (SPA)-platform, waarop inmiddels ook de nieuwe 60-serie geënt werd.
Het S90- en V90-gamma is overigens behoorlijk breed, want naast de gewone berline-versie is er ook nog een V90 Cross Country-uitvoering, die wat hoger op zijn wielen staat en daarmee wat dichter aanleunt bij de XC90. En het milieu- en veiligheidsgeïnspireerde Volvo kan natuurlijk evenmin achterblijven bij de wedloop naar meer propere motoren en biedt daarom ook een V90 T8 plug-in hybride aan, maar daarover later meer.
Volvo richt met de S90 en V90 zijn pijlen duidelijk op de Duitse premium-concurrenten en bij uitbreiding dus ook op de fleet-markt, waarin deze merken traditioneel zeer sterk scoren. En de kansen op succes zijn niet gering, omdat de Zweden een auto voorrijden die de vergelijking met de BMW 5 Reeks, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse kan weerstaan, maar die tegelijk ook voldoende eigen stijl in huis heeft om ook die bestuurders te verleiden die eens iets anders willen dan de typische “Vorsprung durch Technik”, “Freude am Fahren” of “Das Beste oder nichts” auto’s die respectievelijk Audi, BMW en Mercedes-Benz te bieden hebben.
Volvo doet dat met een mix van Scandinavische cool, vooruitstrevende veiligheid en aansprekend design, die helemaal vervat zijn in de S90 en V90, die meteen ook de duidelijk gesmaakte familietrekken meekregen die Volvo eerder al aanboorde bij de conceptie van de XC90.
De grootste uitdaging voor de Zweden (of zijn het de Chinezen …) was echter dat zij in dit segment te lang te afwezig geweest zijn. De S80 kon eigenlijk nooit hoge ogen gooien. De V70 deed dat wel, maar werd toch altijd iets lager ingeschat dan wat de Duitse merken te bieden hadden. Je zou de V70 immers de opvolger van de Volvo 850 kunnen noemen en dat was in de “goede oude tijd”, waarin de 740 en 760 de vlaggenschepen van het Volvo-gamma waren, toch altijd het kleinere, wat meer gestroomlijnde en iets sportieve alternatief voor de statige “rechthoekige” 740 en 760.
Het lijnenspel van de nieuwe S90 heeft inmiddels niets “rechthoekigs” meer. Hij is integendeel één van de mooist gelijnde premium-auto’s op de markt. De Zweedse designers zijn er immers in geslaagd om dat “aparte” dat Volvo altijd al in zijn auto’s stak (denk maar aan de iconische “Kattenrug” en de zo mogelijk nog meer iconische “Amazon”) te vertalen naar de design-taal van vandaag en zelfs morgen.
Rijgedrag
Volvo trekt duidelijk de kaart van de viercilindermotor. Ongeacht of je kiest voor een benzine- of dieselvariant. De Zweden oordelen dat vijf- of zescilinders een uitstervend ras zijn. De D5 viercilinder die in het vooronder van ons testvoertuig lag, bewees echter met verve dat die voorliefde voor vierpitters helemaal niet ongepast is bij deze auto. Daar zorgt de zogenaamde Powerpulse-technologie voor. Die is immers aanwezig op de 235 pk sterke D5 en niet op de iets lichtere D4 (190 pk). Deze manier om de turbo met behulp van geperste lucht sneller te voeden, staat borg voor vlottere hernemingen.
De paardjes van de D5 worden dus iets enthousiaster losgelaten en zorgen ervoor dat de toch wel zware V90 op geen enkel moment in ademnood kwam op ons toch wel veeleisende testparcours. Enkel in het meer technische bochtenwerk voelt de auto soms een beetje log aan en begint zijn gewicht wat tegen hem te spelen. Zonder dat het echter ooit hinderlijk wordt.
De V90 is in zijn D5-uitvoering trouwens enkel leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving en de Geartronic automatische versnellingsbak. En die AWD-techniek geeft hem duidelijk een duw in de goede richting als het op rijplezier en bochtengedrag aankomt.
Veiligheid
Veiligheid en Volvo … het begint beide met een V, maar het zouden net zo goed twee synoniemen kunnen zijn. Het Zweedse merk zet immers al jaren in op zijn veilige natuur. En het doet dat ook nu weer met tal van rij-assistenten die het leven aan boord eenvoudiger en veiliger moeten maken. Hij heeft een automatische noodrem met detectie van zowel voetgangers, fietsers als grote dieren. Zweden en elanden zijn nu eenmaal geen goed huwelijk wanneer ze elkaar onderweg tegenkomen. Daarnaast biedt hij een dodehoek-waarschuwing, een waarschuwing bij het overschrijden van de wegmarkering en een zelfstandige rijmodus in files en op de snelweg.
Volvo etaleert met zijn Pilot Assist namelijk hoe ver het al staat met autonoom rijden, maar blijft uiteraard binnen de lijntjes van wat momenteel wettelijk toegelaten is. Concreet betekent dit dat de Pilot Assist bijspringt tot bij 130 km/u, maar dat de bestuurder zijn handen nog altijd aan het stuur houdt. Niettegenstaande de auto zelf bijstuurt wanneer het rijvak naar rechts of links buigt, is hij er telkens als de kippen bij om je aan te manen toch maar weer je handen aan het stuur te houden.
Comfort
Comfort blijft nog altijd centraal staan bij Volvo. De ontwikkelaars uit Stockholm hebben getracht om van de V90 een paleis op wielen te maken. Dat vertaalt zich naar een onderstel dat oneffenheden wegpoetst alsof er voortdurend een tienkoppige kuisploeg voor je klaarstaat. Goed zittende stoelen, die de bestuurder een perfecte zithouding achter het stuur garanderen, vormen de volgende stap in dit comfortopbod, dat verder gaat met een groot aanraakscherm, waarmee je alle functies kan bedienen. De menustructuur had iets eenvoudiger en intuïtiever gemogen, maar het geheel ziet er in elk geval verzorgd en overzichtelijk uit.
De V90 is 4,93 m lang, 1,89 m breed en 1,47 m hoog. Afmetingen waar je mee thuis kan komen en die voor heel wat binnenruimte garant staan. De wielbasis van 2,94 m is op zijn beurt dan weer verantwoordelijk voor de beenruimte achterin.
Functionaliteit
We zeiden het al dat de V90 er bijzonder strak gelijnd uitziet. En dat heeft uiteraard een keerzijde: de wat duikende daklijn zorgt er immers voor dat de V90 wat van zijn kofferruimte inboet. En laat dat nu net altijd één van de sterkhouders van de grote Zweedse breaks geweest zijn. Met rechtopstaande achterbank kan je 560 liter kwijt in de Volvo V90, terwijl dat met neergeklapte achterbank oploopt tot 1.526 liter. Dat de neergeklapte achterbank één vlakke laadvloer met de kofferruimte vormt, is hierbij een pluspunt.
TCO
De Volvo V90 D5 AWD is natuurlijk geen goedkope jongen. Wie onder de 43.000 euro wil blijven, moet al terugvallen op de D3 in zijn laagste afwerkingsniveau, die op 42.650 euro incl. BTW blijft steken. De instapversie van de D5 met zijn Geartronic achttrapsautomaat en de AWD-vierwielaandrijving kost 59.000 euro en wie wat meer uitrusting wil komt al gauw uit bij een prijs die de 60.000 euro overstijgt.
Met een gemiddeld verbruik op gemengd parcours van 7,51 l/100 km en een autosnelwegverbruik van 6,49 l/100 km toont de Volvo zich niet te zuinigste, maar dat is gezien zijn gewicht en zijn vierwielaandrijving ook niet meteen abnormaal te noemen. En dat heeft uiteraard ook zijn gevolgen voor zijn CO2-uitstoot en dus zijn fiscale behandeling, want met 146 g/km zakt zijn fiscale aftrekbaarheid terug naar 70%, terwijl een voordeel van alle aard van meer dan 5.700 euro per jaar ook niet meteen een peulschil is.
D5 inruilen voor de T8?
Volvo biedt naast drie dieselkrachtbronnen (D3 met 150 pk, D4 met 190 pk en D5 met 235 pk) ook nog drie traditionele benzinemotoren (T4 met 190 pk, T5 met 250 pk en T6 met 310 pk). Deze zes viercilinders krijgen in het motorengamma echter ook nog het gezelschap van de T8. Deze plug-in hybride variant combineert een viercilinder tweeliter turbobenzinemotor met een elektromotor. De twee krachtbronnen komen samen uit op een totaal vermogen van 407 pk. Dit maakt van de T8 een echt bakbeest, dat op de Deutsche Autobahn kan wedijveren met iedere denkbare berline. En zelfs een wat oudere Porsche 997 zal hij op de sprint van 0 naar 100 het nakijken geven, want met 4,8 seconden is die Zweedse sprint indrukwekkend snel te noemen.
Toch mogen we deze Zweed met dubbele motor ook terecht een groene auto noemen, want wie netjes op tijd bijlaadt waar dat kan (en daarbij hoef je niet te rekenen op snellaadpalen onderweg, want die zijn niet geschikt voor hybrides met stekker …) en voor het overige bedaard rijdt, zal redelijk in de richting van het theoretische verbruik van 2,0 l/100 km van deze berline komen.
Het enige nadeel van deze hybride alleskunner is echter zijn prijs vanaf een vlotte 73.000 euro incl. BTW, die van de Volvo T8 zelfs met fiscale voordelen nog altijd een behoorlijk dure jongen maakt. Maa r… je mag er na 2030 zeker en vast nog wel de Brusselse binnenstad mee in. Iets wat we van zijn dieselbroer niet kunnen zeggen …
Fleet Flits-conclusie
Volvo is erin geslaagd een auto met een eigen identiteit op de weg te zetten. Zijn vierpitter dieselmotor zit hem als gegoten en in combinatie met de op de D5 onvermijdelijke AWD biedt hij een aantrekkelijke wegligging, die zelden of nooit steken laat vallen. Volvo zet duidelijk in op comfort en ruimte, maar het attractieve lijnenspel doet hem wel enkele belangrijke liters laadruimte verliezen.
De plug-in hybride Volvo T8 vormt dankzij zijn aantrekkelijker fiscale plaatje een valabel alternatief voor de 235 pk sterke diesel, maar toont zich met zijn 407 gecombineerde paardjes in de eerste plaats toch eerder een stevig bakbeest dan een gemoedelijke groene jongen. Zijn instapprijs van 73.400 euro incl. BTW zal in zowat iedere car policy een niet te nemen struikelblok vormen.
VOLVO CAR BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.