Logistieke - en bouwsector slaan handen in elkaar

Door de toenemende mobiliteitsproblemen wordt het steeds moeilijker om goederen en materialen op tijd op een bouwwerf te krijgen. De logistieke kosten in de bouw zijn bovendien aanzien. VIL start, in samenwerking met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB), een project dat de mogelijkheden van bouw-hubs zal onderzoeken. Vijftien projecten nemen aan dit project deel.

Nieuwe concepten in de bouw, zoals Just-in-Time (JIT), en de toename van renovatieprojecten zorgen voor meer kleine deelladingen en frequentere leveringen naar verschillende werven. Er is op een bouwwerf doorgaans niet veel ruimte voorzien voor de opslag van materialen. De beladingsgraad van bouwgerelateerd vrachtverkeer is bijgevolg erg laag. De logistieke kosten van een bouwproject bedragen gemiddeld 8 tot 15%. Bovenop komen nog 8% tot 10% aan kosten omwille van efficiëntieverlies. Bovendien zorgen de steeds drukkere wegen, lage emissiezones, verbod op zware bedrijfsvoertuigen in een stad, … ervoor dat werfvrachten steeds moeilijker op hun bestemming geraken. Om hiervoor oplossingen te vinden is er nood aan nieuwe logistieke concepten.

VIL en WTCB gaan samen met vijftien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, aannemers en bouwheren, op zoek naar de mogelijkheden van “bouw-hubs”. Een bouw-hub is een ontkoppel- en verzamelpunt voor goederen van en naar verschillende werven. Goederen en materialen worden op die manier dichter bij de werf in een lokaal voorraadpunt verzameld. Naast slimme consolidatie kunnen deze hubs ook gebruikt worden voor “value added logistics”, zoals pre-montage en prefabricage van materialen, het aanmaken van werfpakketten of het gesorteerd verzamelen van bouwafval.

Een vermindering van het aantal deelvrachten, lagere voorraden en minder logistieke handelingen op de bouwwerven zijn mogelijke voordelen van een bouw-hub. Minder opslag van goederen op de bouwwerf heeft bovendien een gunstig effect op diefstal en schade. Vanuit maatschappelijk oogpunt is een efficiëntere logistiek (minder transporten, hogere beladingsgraad) ook goed voor het milieu en de congestie. Een bouw-hub kan stimuleren dat de grote vrachten naar de hub in dalmomenten gebeuren en ook multimodale mogelijkheden zoals binnenvaart kunnen worden ingezet.

Samen met de projectdeelnemers en het WTCB zal VIL in dit project “best practices” en praktische randvoorwaarden analyseren en vervolgens samenwerkingsmodellen en een logistiek concept voor bouw-hubs uitwerken. Er zal een kosten/baten-analyse worden gemaakt voor de verschillende actoren en ook de maatschappelijke impact, zoals CO2-uitstoot en het aantal transporten, zal onder de loep worden genomen.

Projectdeelnemers zijn Adimat-Bouwpunt, André Celis, BESIX, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haes, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst Bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project geniet de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.

Meer sectornieuws

Agenda