Toptrends voor iedere facility manager

Van bedrijven wordt steeds meer verwacht dat ze snel met de tijd meegaan. Zowel vanuit het hogere management als vanaf de medewerkers komen er steeds meer en veelzijdigere wensen op u af. Waar gaan we naartoe? Waar krijgt u straks nog meer mee te maken en wat betekent dat voor uw functie? Wij sommen de toptrends hier voor u op.

1. Data-gedreven

In het dagelijks leven ziet u steeds meer technologie die van alles meet. Denk aan wearables die uw gezondheid bijhouden. Zo worden ook gebouwen en werkplekken steeds “slimmer” en meer meetbaar. U krijgt steeds meer data tot uw beschikking. Dan hebben we het niet alleen over kamertemperaturen, maar ook zaken als luchtkwaliteit, real-time cijfers van energieverbruik, welke werkplekken bezet zijn, hoeveel mensen zich in het gebouw bevinden en precieze CO2-uitstoot van het hele bedrijf.

Ook de food-machines zullen steeds slimmer worden en waardevolle data genereren. Er komt een vloedgolf aan data uw kant op en aan u de taak dit te doorgronden en de gebouw(en), inrichting en werkprocessen daarmee verder te optimaliseren. De facility manager wordt dus steeds meer een data manager.

2. Belevingskantoor

Pine II en Gilmore stelden al dat de volgende evolutionaire stap van onze economie de “experience economy” is. Veel marketing-experts roepen ook al jaren dat het niet meer gaat om het product, maar om de beleving er om heen. Dit “belevingsdenken” sijpelt ook door in ons dagelijks werkleven. Werk is een groot onderdeel van ons leven. Daarnaast is de relatie tussen werkgever en werknemer aan het veranderen. De werknemer staat veel meer centraal en krijgt, binnen bepaalde grenzen, steeds meer vrijheid om te kiezen waar, wanneer en hoe hij werkt.

Om mensen te binden en te boeien zetten steeds meer werkgevers in op beleving. Een lekkere lounge-stoel en een laptop in plaats van een strak geordend bureau met een vaste PC. Ruimtes die creativiteit stimuleren. Een sportzaal in de kelder van het gebouw. Kinderopvang op het werk. Prikkelende voedingsconcepten. Allemaal om de beleving van de medewerker op het werk te verbeteren. Daarmee wordt de facility manager een ware belevenisregisseur.

3. Duurzaam

Na jaren van erover praten wordt duurzaamheid tastbaar en concreet. Als uw organisatie nog niet volledig duurzaam is, dan zal het niet lang duren voor u dit gedwongen alsnog wordt. De druk wordt namelijk opgevoerd vanuit de samenleving. De politiek (zowel landelijk als op Europees niveau) introduceert steeds meer maatregelen die bedrijven raken. En werknemers en consumenten kiezen bewust voor duurzame merken.

Bij u als facilitair manager ligt de taak om uw gebouwen, werkplekken en diensten te verduurzamen. Hoeveel CO2 stoot uw organisatie uit en valt dat te reduceren? Wordt al uw afval gescheiden of direct hergebruikt? Verlopen uw bedrijfsprocessen zonder verspilling? Duurzaam is het nieuwe normaal. De facility manager wordt dan ook een duurzaamheids-manager.

4. Nog meer flex

“Het nieuwe werken” is natuurlijk niet nieuw, maar het gaat ook zeker niet meer weg. Medewerkers willen flexibel kunnen zijn en een goede balans houden tussen het werk- en privé-leven. Om dat goed te ondersteunen moet u de medewerkers de hulpmiddelen bieden die hiervoor nodig zijn. Flexibele werkplekken is vanzelfsprekend. Maar denk ook aan flexibele werktijden, flexibele systemen (cloud computing) en flexibele processen. In dit flex-werken moet u als rots in de branding iedereen kunnen blijven faciliteren. Van facility manager tot flex-manager.

5. Van product naar dienst

Als facilitair manager zorgt u voor de inkoop en het onderhoud van alle facilitaire zaken. De trend verschuift steeds meer van het inkopen van producten naar de inkoop van diensten. Om het simpel te zeggen: u koopt geen lampen meer maar licht, waarbij de leverancier van de dienst verantwoordelijk is voor de armaturen, lampen, stroom en het onderhoud.

U koopt geen meubels meer maar optimaal zitplezier. Waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor het onderhoud, maar ook het tijdig vervangen van materiaal en het hergebruiken van restmaterialen. Door van product naar dienst te schuiven, maakt u de leverancier verantwoordelijk voor zowel het beheer en daarmee voor de waarborg van een betere kwaliteit van de materialen. Voor het opruimen en recyclen van eventueel restmateriaal. Als facility manager wordt u diensten-manager.

Nestlé Professional deelt kennis over trends en noviteiten graag met u. Op onze kennis & inspiratie pagina houden wij u op de hoogte: https://www.nestleprofessional.be/nl/list/kennis-en-inspiratie.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Nestlé Professional Belgilux N.V. (Brussel))

Meer info: 02/529.55.86 of  www.nestleprofessional.be.