Trenker investeert 15 miljoen euro in nieuwe bedrijfssite

Farmaproducent mikt op verdrievoudiging omzet

Farmaproducent Trenker N.V. (Nijvel), gespecialiseerd in geneesmiddelen, medische hulpmiddelen met toegevoegde waarde en voedingssupplementen, bestaat 85 jaar. Het viert die verjaardag met een gloednieuw bedrijfspand in Nijvel. Kostprijs: 15 miljoen euro. Een flinke investering, maar het onderstreept wel de ambities van Trenker. Door alle diensten te centraliseren in één gebouw zal de productie immers fors toenemen. Bijgevolg moet ook de omzet, 22 miljoen euro in 2017, de komende jaren stijgen. Om dat te realiseren wordt vooral buiten de eigen landsgrenzen gekeken. De exportactiviteiten van Trenker vertegenwoordigen momenteel slechts 7% van de totale omzet. Binnen de vijf jaar moet dat 25% worden, ofwel een verdrievoudiging. Intussen blijft het familiebedrijf ook zijn assortiment uitbreiden. Tegen eind 2018 worden er drie nieuwe producten gelanceerd.

Trenker is sinds 2004 in handen van Rodolphe en Tristan, de derde generatie Trenker. Daarmee zetten de broers het werk, dat vader Ady en grootvader Rodolphe Henri met veel passie uitvoerden, gewoon verder.

De farmaproducent boekte jarenlang vooral succes met de productie van geneesmiddelen, maar in 2000 werd een nieuwe richting ingeslagen. Trenker nam de Laboratoires Vitanutrinat over en bracht één jaar later al een eigen voedingssupplement op de markt: bioglucosamine Max. Intussen vertegenwoordigen de supplementen al 74% van de totale omzet, de geneesmiddelen nog maar 19%. De resterende 7% is afkomstig van de verkoop van medische hulpmiddelen.

“We focussen vooral op voedingssupplementen, want de geneesmiddelenmarkt groeit bijzonder traag. We voeren ook minder promotie rond onze geneesmiddelen”, aldus Rodolphe Trenker. De zaakvoerder van Trenker hecht vooral veel belang aan het nut van de voedingssupplementen. “Onze producten moeten een toegevoegde waarde hebben voor de patiënten en zorgprofessionals. Wanneer we tijdens de ontwikkeling van een nieuw product merken dat de toegevoegde waarde beperkt is, stoppen we meteen en concentreren we ons op een ander product. Er moet een goede vertrouwensrelatie zijn tussen de arts, de patiënt en het laboratorium”, vertelt Trenker.

Het bedrijf past tijdens de productie dezelfde kwaliteitsnormen toe voor de beide sectoren van het assortiment. Zo zijn er de Good Manufacturing Practices (GMP)- normen die gelden voor geneesmiddelen en de Hazard Analysis-Critical Control Point (HACCP)-normen die specifiek van toepassing zijn voor voedingssupplementen. Daarnaast worden er regelmatig kwaliteitscontroles uitgevoerd bij alle grondstoffenleveranciers en is er een volledige transparantie en traceerbaarheid van de grondstoffen.

Nieuwe bedrijfssite

Trenker was tot oktober 2017 actief op twee afzonderlijke locaties. In Ukkel waren de productie en administratie gehuisvest. De sales- en marketing-afdeling hadden hun kantoren dan weer in Braine l’Alleud, waar er ook nog in opslagruimte was voorzien. Door de toenemende vraag naar producten van Trenker was uitbreiden de enige oplossing.

“We hebben eerst gepraat met de lokale overheden om in Ukkel uit te breiden, maar voelden weinig enthousiasme voor onze plannen. Het gebrek aan parking en de moeilijke bereikbaarheid hebben er voor gezorgd dat we uiteindelijk in Nijvel zijn terechtgekomen. Omdat het merendeel van ons personeel in het zuiden van Brussel woont, is de fileproblematiek nu niet meer aan de orde. Ook de subsidies van de Waalse regering hebben mee de doorslag gegeven”, verklapt Rodolphe Trenker.

Het nieuwe pand kostte 15 miljoen euro en heeft een totale oppervlakte van 6.000 m², ofwel 2.000 m² groter dan de twee vorige sites samen. In het nieuwe gebouw zijn de productiecircuits voor medicijnen en voedingssupplementen hermetisch van elkaar gescheiden. Ook dat is volgens Trenker een grote vooruitgang met de vorige locaties.

“Beide productiecircuits hebben elk hun eigen systeem voor persluchttoevoer, gezuiverd water, luchtzuivering. Vroeger konden we ofwel geneesmiddelen produceren, ofwel voedingssupplementen, maar nooit beide op hetzelfde moment. Nu kan dat wel. We hebben ook ingezet op duurzame energie. 552 zonnepanelen leveren een kwart van het elektriciteitsverbruik. Voor de verwarming en de koeling gebruiken we lucht/water-warmtepompen.”

Het nieuwe gebouw is meer dan tien meter hoog. Daardoor is er meer opslagruimte. Al rekent Trenker voor de opslag en de distributie van zijn producten vooral op Pharma Logistics.

Meer export

In de toekomstvisie van Trenker staat export centraal. Binnen de vijf jaar wil het bedrijf internationaal erkend worden als een duurzame partner. Om dat te bereiken werd vorig jaar Yannick Toussaint aangetrokken als export sales director.

“We zijn momenteel actief in Frankrijk, met het Orthonat-gamma, en ook in een dozijn niet-Europese landen zoals Marokko en Libanon. Wat export betreft realiseren we een jaarlijkse omzet van 1,5 miljoen, ofwel 7% van de totale omzet. Dat cijfer moet naar boven. We mikken op 25% met de focus vooral op onze voedingssupplementen. Daarnaast is het ook onze bedoeling om in opdracht van andere bedrijven meer geneesmiddelen te produceren. Zeker omdat we nu toch meer capaciteit hebben”, zegt Trenker.

Producttoename

In de markt van de voedingssupplementen boekte Trenker de voorbije jaren vooral succes met Alline Procap, een voedingssupplement met keratine dat haarverlies moet tegengaan. Trenker lanceerde Alline in een bijzonder concurrentiële markt, maar is inmiddels wel marktleider. Het bedrijf werkt ook samen met Pink Ribbon, de organisatie die de strijd tegen borstkanker ondersteunt. Ook Mobilityl, een natuurlijk product, op basis van kurkuma, dat voor betere gewrichten zorgt en Ferricure, dat ijzertekort compenseert, gaan vlot over de toonbank. Maar Rodolphe Trenker denkt ook aan nieuwe producten.

“Tegen het einde van 2018 zal het assortiment verder worden uitgebreid met nieuwe producten, zoals Primo Defensis, Imutis Colic en Imutis Baby, voor een betere immuniteit en tegen darmkrampen. Het feit dat we flink hebben geïnvesteerd in een nieuwe bedrijfssite bewijst dat we verder willen groeien, nationaal én internationaal. Een familiebedrijf is in deze sector redelijk uitzonderlijk. Er is in het verleden al interesse geweest van grotere spelers om Trenker over te nemen. We zijn gecharmeerd door die interesse, maar we hebben niet de intentie om het bedrijf te verkopen. We hopen stiekem dat onze kinderen ooit het roer van ons overnemen,” luidt het tot slot.

Meer sectornieuws

Agenda