Herken de millennial-doelgroep

Er wordt veel gezegd over millennials. Enerzijds worden ze uitgeroepen tot de “uitverkoren” generatie, anderen durven dan weer te beweren dat deze generatie enorm lui is. Maar eigenlijk dien je te weten dat de millenial de speelbal is van verandering en de manier waarop wij zakendoen verandert.

In feite zien we die verandering al in de dagelijkse manier van werken bij verschillende merken: de manier waarop consumenten winkelen en hoe bedrijven zich met hun publiek connecteren, is voortdurend in ontwikkeling. Er zijn bijvoorbeeld maandelijks 2,13 miljard actieve gebruikers op Facebook en 1,21 miljard op Instagram. Deze social media-platforms hebben een groter effect gehad op de manier waarop we zaken doen. Wie zijn de mensen die deze ontwikkelingen omarmen en hebben beïnvloed? U raadt het goed, millennials. Zij bepalen het onderwerp en tijdstip van het gesprek.

Wie is de millennial?

Stereotyp, maar met een grond van waarheid: zij zijn de duim-generatie, de selfie-nemers, trendsetters, on-line beoordelers en voordurend geconnecteerd (met verschillende merken).

Als het niet snel genoeg gaat of iets niet duidelijk is, haken zij onmiddellijk af. Gedurfd, zij beschikken over vaardigheden die “oudere” generaties niet van nature hebben. Ze hebben een volledige andere kijk op het leven en hebben een uitgesproken mening op de huidige gang van zaken. De millenials omarmen de digitale verandering in een steeds digitalere wereld. Maar wat dien je te weten over deze ondernemende millennial?

Zij verwachten de beste service

Merken zijn nu meer blootgesteld en toegankelijker dan ooit dankzij sociale media. Het heeft de manier waarop merken met consumenten omgaan en hoe hun klanten met elkaar omgaan, veranderd. Als millennials niet de service krijgen die ze verwachten, richten ze zich op de verschillende sociale media-kanalen. Waarom? Omdat het een wereld is waar alles zichtbaar is voor iedereen en zij zijn de eerste in rij om hun uitgesproken mening te delen.

Millennials zijn zich zeer bewust van hun rechten en welke service ze verwachten. Zeker nu, waar vele merken enorm met elkaar concurreren voor de beste reputatie. “Brand awareness” is zeer belangrijk, waar customer experience centraal moet staan. Millennials delen hun ervaringen van het betreffende merk met miljoenen personen. Net daarom dat er heel veel energie dient geïnvesteerd in de “beste” service. Eenmaal de service en de oplossing in lijn is met zijn verwachting, mag je gerust zijn dat de millennial een ambassadeur wordt voor het bedrijf in kwestie!

Ze zijn economisch, ecologisch en ethisch bewust

Consumenten zijn nu meer dan ooit economisch, ecologisch en ethisch bewuster. Als uw bedrijf erg “groen” ingesteld is, biologisch is of u zet zich in voor het milieu, employer branding en andere goede doelen, dan zijn millennials meer geneigd om te investeren in uw merk.

Los van product, geografie en andere gaan millennials ook op zoek naar bedrijven die aansluiten bij hun normen en waarden (= hun ethiek). Als u de millennial wenst aan te trekken, hou hier dan zeker rekening mee.

Zij geven om de underdog

Als u uw merk positioneert als een alternatief voor “de reuzen” in uw branche, dan zou de millennial eerder geneigd zijn u te kiezen als u gaat voor duurzaamheid, disruptief én gebruiksvriendelijk bent.

Meer en meer kijken millennials naar lokalere merken om ze met de “grote spelers” te vergelijken.  Bijvoorbeeld, dankzij vergelijkings-sites als GoCompare, zullen millennials ervoor kiezen om op zoek te gaan naar de voordeligere en meer geschikte opties voor hen, zonder de nodige toeters en bellen van de grotere merken (die hiervoor extra aanrekenen). Het moet “straight to the point”, duidelijk en eenvoudig zijn, zonder extra toebehoren.

Zij hebben de manier waarop wij werken veranderd

Millennials zijn de fundering van flexibele werkuren. Als ze van thuis uit kunnen werken, is dat een pluspunt. Ze hebben een grote afkeer voor het woon/werk-verkeer. Ze houden niet van strikte schema's of gebonden te worden aan een bureau voor 8 uur per dag zonder “recreatieruimte”. Als ze voor een onderneming werken, willen ze trots zijn om voor dat merk te werken.

Millennials hechten waarde aan vertrouwen en zullen het goed doen met managers die begeleiding bieden, zonder de nodige verstikking. Met de nodige passie en motivatie zijn de millennials harde werkers, die zich graag bewijzen. Als ze echt op hun plaats zitten, mag je gerust zijn dat ze hun werk vol vertrouwen zullen uitoefenen, mét de nodige resultaten.

Millennials vallen voor authenticiteit, unieke en eerlijke verhalen van bedrijven, merken of organisaties. Bloggers, vloggers of andere influencers spelen hier ook een grote rol in.

Als je hen wil bereiken, denk dan social en connecteer!

(L.V.S.)

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Creditsafe Belgium N.V. (Brussel))

Meer info: 02/481.88.60 of www.creditsafe.be.

Meer sectornieuws

Agenda