4 stappen naar werven met meer kans op slagen

19/11/2018 OM 08:31 - Luc Willemijns
3b864026ff6cbd15f39f698d71c1fe1d
De arbeidsmarkt staat in brand. De juiste mensen vinden voor je openstaande vacatures wordt steeds lastiger. De permanente daling van de werkloosheid en gelijktijdig een blijvende hoge vraag naar nieuwe medewerkers, zorgt 4 hulpmiddelen om meer succes te boeken in je zoektocht naar nieuwe mensen:

1. werf digitaal

Mensen leven met hun smartphone de dag van vandaag. Die toestellen zitten bovendien boordevol apps die de gebruikers snel en efficiënt naar de nodige informatie leiden. Zorg dus dat je vacatures snel on-line raadpleegbaar zijn. Je kunt ze via Mijn VDAB ook plaatsen op de website van VDAB en die vacature of alle vacatures van je bedrijf on-line beheren. Zo hou je de vinger aan de pols en kun je snel kleine of grote wijzigingen aanbrengen, die dan ook in real-time geraadpleegd kunnen worden door geïnteresseerde sollicitanten.

Maar je kunt nog verder gaan en zelf op zoek gaan naar C.V.’s van sollicitanten die in het profiel van je vacature passen. Je legt zelf met hen de eerste contacten. Maar ook de sociale media spelen een steeds groeiende rol voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Je bereikt niet alleen snel een doelgroep die effectief geïnteresseerd is in je aanbod, de mogelijkheid om je vacature te delen en zo onverhoopt talent aan te boren vraagt maar één druk op de knop. Die sociale media zijn bovendien een uitgelezen middel waarmee ook je eigen werknemers de vacature in hun netwerk bekend kunnen maken. Ongetwijfeld een extra meerwaarde voor je bedrijf als je eigen mensen mee op zoek gaan naar een nieuwe collega.

2. zorg voor korte, duidelijke procedures

Op jaarbasis noteerde VDAB einde september meer dan 280 000 vacatures. Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe of andere job, hebben dus een ruim aanbod om uit te kiezen. Bedrijven die lange sollicitatieprocedures hanteren en ruimschoots de tijd nemen om te beslissen over de aanwerving van een nieuwe medewerker, lopen daardoor het risico dat de potentiële kandidaat ergens anders aan de slag gaat. Met zo’n ruim aanbod aan vacatures kun je er van op aan dat werkzoekenden op meerdere paarden tegelijk inzetten. Het bedrijf waar ze het snelste aan de slag kunnen, krijgt dan meestal de voorkeur. Ook al is in je bedrijf een bepaalde tijd nodig om de beslissing te nemen en te communiceren, zorg er dan zeker voor dat de sollicitanten dat ook weten. Duidelijkheid over de sollicitatieprocedure en de mogelijke tijd die deze in beslag neemt, zorgen er voor dat sollicitanten van het begin tot het einde duidelijk weten waar ze aan toe zijn.

3. opleiding als employer branding

Werknemers worden niet alleen gedreven door wat ze verdienen en hoe het pakket aan extra-legale voordelen er uit ziet. Voor heel veel medewerkers en zeker voor jonge werkzoekenden die een kans krijgen in je bedrijf, is het belangrijk dat ze mogelijkheden krijgen om zich bij te scholen. Extra kennis en vaardigheden opdoen om op die manier bij te blijven of de job onder de knie te krijgen, zijn aandachtspunten die steeds belangrijker worden voor vele sollicitanten. Als je in je bedrijf een cultuur hebt waar mensen aangemoedigd worden om bij te leren, of je biedt voor nieuwkomers een programma aan waarbij ze door ervaren medewerkers wegwijs gemaakt worden in het reilen en zeilen binnen je bedrijf, dan haal je daar ongetwijfeld voordeel uit. Mensen krijgen dan immers het gevoel dat ze de kans krijgen om een beroep of specifieke vaardigheden aan te leren. Met alles wat daar bij hoort: de kans om al eens een fout te maken, tijd te investeren om nieuwe zaken aan te leren. Maak het duidelijk in je communicatie over je bedrijf en over de jobs die je aanbiedt. Het kan in vele gevallen een extra troef zijn waarom mensen er voor kiezen bij jouw bedrijf te solliciteren.

4. zorg voor een werkervaring

Als je als manager op bedrijfsleider zelf gaat shoppen, iets eten of drinken of samenwerkingen voor je bedrijf afsluit, dan vind je het ongetwijfeld belangrijk dat je een goed gevoel krijgt bij je onderneming. Aandacht voor je noden en wensen, mogelijkheden om je verhaal te doen en niet het gevoel krijgen dat je een nummer bent. Voor je eigen werknemers is dat eigenlijk hetzelfde, als ze elke dag hun job uitvoeren. Geef ze ruimte om zich te ontwikkelen, laat ze initiatief nemen en dingen zelf regelen om hun job zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Zorg er voor dat je als verantwoordelijke ook bereikbaar bent en aarzel niet om af en toe ook eens iemand een schouderklopje te geven.

Maar deins er ook niet voor terug om je werknemers, individueel of in groep, duidelijke uitdagingen te bieden in hun job. De manier waarop je met je werknemers omgaat en de mogelijkheden die ze in je bedrijf krijgen, zorgen er voor dat het werk geen dagelijkse sleur wordt, maar een fijne ervaring.

Werknemers die hun job zien als een uitdagende ervaring en genieten van de sfeer op het werk, blijven langer gemotiveerd en zullen er ongetwijfeld ook minder snel over denken om ergens anders een nieuwe uitdaging te zoeken.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.