Getest door dVO : Audi A6 Avant Design 40 TDI S-Tronic

20/11/2018 OM 08:51 - Luc Willemijns
C4c72bdc1c360105fafc77b831da42e0
De A6 is aan zijn vijfde generatie toe en is, zoals we dat bij het merk uit Ingolstadt gewoon zijn, een goed gemikte evolutie van zijn voorganger. Verwacht dus geen baanbrekend vernieuwde break, maar een volwassen auto die voortborduurt op de kwaliteiten van zijn voorganger en daar nog een snuifje eigentijds design en moderne technologie aan toevoegt. Kortom, een gesmaakte combinatie die zou moeten voldoen aan de slogan van het huis: “Vorsprung durch Technik”. Fleet-Flits ging na of de A6 deze voorsprong ook hard kan maken.

Audi biedt zijn A6 voorlopig alleen maar aan met dieselmotoren. Een misschien niet helemaal begrijpelijke beslissing in een tijdperk waarin de dieselmotor zwaar onder politiek vuur ligt.

Achtergrond

De Audi A6 Avant is daardoor momenteel slechts verkrijgbaar in twee versies. De 40 TDI viercilinder krachtbron met een cilinderinhoud van twee liter, die verkocht wordt met voorwielaandrijving, en de 45/50 TDI, die een 3.0 V6 TDI in het vooronder heeft en die zijn vermogen via de quattro-vierwielaandrijving op het asfalt overbrengt. Later zullen ook nog een Audi 30 TDI met 136 en 163 pk op de markt komen, terwijl op termijn ook nog een TFSI benzineversie verwacht mag worden.

Laat die huidige beperkte keuze echter geen domper op de feestvreugde zijn, want de nieuwe A6 heeft meer dan genoeg in huis om te charmeren. Zo gebruikt hij de basis van het onderstel van zijn grote broer, de A8, en neemt hij er in één moeite ook de uitrusting van de A8 bij. Dat moet hem in staat stellen om de handschoen met succes te blijven opnemen tegen gerenommeerde concurrenten zoals de Mercedes-Benz E-Klasse of de BMW 5 Reeks, die al jaren de gedoodverfde tegenstanders van de reisberline met de vier ringen zijn. Het resultaat van die kruisbestuiving tussen de A6 en de A8 is dat de kleinste van de twee ongeveer 10% aan torsiestijfheid wint.

De A6 Avant werd hoger en breder, maar verloor een fractie aan lengte. Zijn wielbasis steeg dan weer, wat meteen betekent dat hij voortaan met kortere koetswerkoverhangen de straat op gaat. Dat zorgt er in combinatie met de bredere wielkasten voor dat de nieuwe break er wat potenter uitziet dan zijn voorganger. Nadeel van die stevig uit de kluiten gewassen wielkasten is wel dat een standaard 18” wiel een wat “hol” uitzicht zou kunnen bieden. Wie echt voor de “look” gaat, tast dus best iets dieper in de geldbuidel voor een wat bredere velg. Audi biedt die trouwens aan tot in maatje 21”. Ons testexemplaar, de Design 40 TDI, stelde zich echter tevreden met 19-duimsvelgen.

Rijgedrag

Deze Audi A6 Avant 40 TDI trekt duidelijk de kaart van de technologie. En van de persoonlijke voorkeur van de bestuurder. Het lijkt in eerste instantie een wat tegenstrijdige vaststelling omdat er voorlopig maar twee motoren aangeboden worden, maar Audi maakt dat goed door de koper tal van opties op het vlak van de vering van de auto voor te schotelen.

Naast de standaard ophanging met stalen veren, kan je ook opteren voor een versie met adaptieve dempers, een sportonderstel met lagere grondspeling en een exemplaar met luchtvering. Dat heeft echter wel een forse meerprijs en mist de actieve regeling, die duik- en rolbewegingen countert en de ophanging dankzij een camera als het ware “klaar maakt” voor wat komen gaat.

Audi biedt zijn A6 tegen meerprijs ook aan met actieve vierwielsturing. Die zorgt ervoor dat de achterwielen tot een snelheid van 50 km/u in tegenovergestelde richting van de voorwielen uitslaan. Dat verkort de draaicirkel met 1,1 meter en maakt van deze best grote auto een bijzonder wendbare gezel. Bij hogere snelheden bewegen de achterwielen mee in de richting van de voorwielen en dat staat dan weer borg voor een betere stabiliteit op de snelweg. Ons testvoertuig was echter niet toegerust met deze 2.661 euro kostende extra om de eenvoudige reden dat Audi zijn vierwielsturing niet aanbiedt op de 30 TDI en je hiervoor voor de krachtigere zescilinder moet opteren.

De A6 Avant is geen sportwagen, zelfs niet wanneer je voor de Sport-uitvoering kiest. Het is echter wel een vinnige auto, die op ons Ardennenparcours zeer goed zijn streng trekt. De combinatie van de verfijnd aanvoelende en soepel rijdende 2.0 krachtbron met 204 pk en een maximaal koppel van 400 Nm met de zeventraps S tronic-automaat, die we nog altijd één van de meest geniale versnellingsbakken uit autoland vinden, staat borg voor ongebreideld rijplezier, ongeacht of de weg oploopt of daalt, je de Audi A6 door bochtige porties stuurt of er lange autosnelwegporties tegen hoge snelheid mee aflegt. Het geheel wordt overigens perfect in de hand gehouden door een onderstel dat toch de nodige wendbaarheid in huis heeft en je nooit de indruk geeft dat je met 1.785 kg door de Ardennen host.

Veiligheid

Audi heeft zijn A6 Avant volgepropt met zelfregulerende functies. Hij waarschuwt wanneer je te dicht bij de middenlijn komt, gaat op de rem staan als je te dicht bij je voorligger aanrijdt, helpt je met een batterij camera’s om het manoeuvreren schadevrij te houden en heeft ook nog eens de Audi Matrix LED-koplampen aan boord. Deze laatste vormen in de praktijk een echt hebbeding omdat ze niet alleen voor heel veel licht in de donkere nacht zorgen, maar tegelijk ook perfect rekening houden met je tegenliggers. De afzonderlijke LED’s kunnen apart aan of uit gaan of gedimd worden en zo kan het dus zijn dat je linker grootlicht even gedimd wordt, maar je op rechts toch nog een zee van licht meekrijgt, wanneer je een auto kruist. Veilig en gewoon ook aangenaam om rijden.

Nu we het toch over aangenaam rijden hebben, ook de adaptieve cruise control van de Audi A6 Avant wist ons te charmeren. Doorgaans durft een adaptieve cruise control zich nogal eens te verslikken in het wisselen van rijvak, omdat hij te lang de lagere snelheid van het voertuig op het rechterbaanvak aanhoudt wanneer je naar het linkerbaanvak overgaat. Op zo een moment moet je om het achteropkomende verkeer niet te hinderen dan zelf ingrijpen door het gaspedaal in te drukken. De A6 Avant kwijt zich echter zelf perfect van die taak, zodat je op geen enkel moment in de problemen komt.

Comfort

Wie achter het stuur van de Audi A6 Avant kruipt, kan niet naast de nieuwe strakke lijnen van het interieur kijken. Audi neemt in de A6 immers de interieurinrichting van de A8 over en die wordt gedomineerd door twee grote aanraakschermen die zich vanuit de middenconsole naar het dashboard uitstrekken.

Het onderste van de twee dient voor de temperatuur- en ventilatie-instellingen, het bovenste is het “klassieke” aanraakscherm dat zowel de radio, de navigatie, de boordcomputer als de telefoon aanstuurt. De draaischijf op de middenconsole is bij de A6 Avant dus voltooid verleden tijd en wordt vervangen door touchscreen-technologie. Het touchscreen reageert alert, maar vormt toch een aanpassing ten opzichte van de draaischijf van voorheen.

Het “temperatuurscherm” zit overigens een beetje laag, wat de aandacht van de weg zou kunnen afleiden, al zorgt de kleine trilling bij aanraking er wel voor dat je vingers aan je brein doorgeven dat een commando ook echt bij de A6 is aangekomen. Wie het zich echt makkelijk en veilig wil maken, opteert echter beter voor de spraakbediening, die zelfs tot bij het ingeven van bestemmingsadressen aardig betrouwbaar werkt en ook gebruikt kan worden om de temperatuur met een graadje te doen stijgen of dalen.

Toch heeft dit nieuwe systeem met zijn vlakke aanraakvlakken ook een paar nadelen. Als de zon op het dashboard schijnt, zie je heel snel de “geschiedenis” van je aanrakingen onder de vorm van vingerafdrukken, die het mooie en strakke uiterlijk een beetje ondermijnen. Een ander nadeel is dat Audi zoveel instellingen in het systeem heeft gestopt dat het soms heel veel klik- en scrol-lwerk vergt om alle toeters en bellen van je A6 in te stellen. Eén van die toeters zijn de stoelen, die je deels via knoppen aan de zijkant van de zetel en deels via instellingen in het aanraakscherm moet instellen. Het klinkt een beetje ingewikkeld en dat is het ook wel even maar van zodra je dan de juiste instellingen beet hebt, waan je je als het ware in je eigen salon. De Audi A6 Avant zit inderdaad prima en nodigt meteen uit tot rijden, rijden en nog eens rijden.

Functionaliteit

De kofferruimte blijft ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. Met 565 liter biedt hij echter nog altijd veel gerieflijke ruimte en wanneer de achterbank neergeklapt wordt, groeit de bagageruimte zelfs uit tot 1.680 liter. Wanneer we de A6 Avant hier echter tegenover zijn twee rechtstreekse concurrenten uit eigen land zetten, blijkt echter wel dat de Ingolstadter voortaan de kleinste van de twee is, want de break uit München komt uit op 570/1.700 liter, terwijl de concurrent uit Stuttgart zich met 640/1.820 liter de grootste van de klas toont.

Daar staat echter wel tegenover dat Audi niet ten onrechte van zijn A6 Avant zegt dat hij de ruimste is op de achterbank, waar hij qua knieruimte neigt naar wat zijn neef de Skoda Superb zijn inzittenden te bieden heeft. En die laatste is toch nog altijd de referentie als het op knieruimte achteraan aankomt.

TCO

Ons testvoertuig met alle toeters en bellen die Audi erop had gezet, reed de showroom uit voor een totaalprijs van 75.661,51 euro, inclusief BTW. Dat is natuurlijk een hele hap uit het autobudget. Het kan natuurlijk ook iets goedkoper, want de instapversie van de Avant A6 kost momenteel 52.631 euro, incl. BTW (A6 Avant Business Edition 40 TDI S tronic) en de Design waar wij mee testreden wordt zonder opties verkocht voor 55.550 euro, incl. BTW.

De 2.0 TDI lijdt wel een beetje onder zijn CO2-uitstoot van 119 g/km. Dat is voor een auto met het vermogen van de A6 Avant 40 TDI weliswaar nog een heel aanvaardbaar cijfer, maar die uitstoot wordt zowel bij de berekening van het voordeel van alle aard als bij de vaststelling van de fiscale aftrekbaarheid (75%) afgestraft. En dat ondanks het feit dat Audi zijn A6 heeft toegerust met MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle). Dat systeem wint bij het remmen tot 12 kW terug en slaat dit vermogen op in een lithium-ion-batterij, om het daarna te gebruiken wanneer nodig.

Bovendien schakelt de motor zich af en toe even uit dankzij zijn vrijloopmodus die actief is tussen 55 en 160 km/u. Op die manier kan de Audi A6 Avant 40 TDI her en der brandstof besparen, maar als we de koude cijfers bekijken, lijkt het erop dat Audi met MHEV eerder heeft ingezet op rust aan boord en iets minder op het indijken van het verbruik.

Tijdens onze test klokten we de A6 Avant 40 TDI overigens af op een gemiddeld verbruik van 6,56 l/100 km, waardoor hij in de praktijk op ons testparcours zowaar iets beter lijkt te scoren dan tijdens de vaststelling van de CO2-uitstoot.

Fleet-Flits conclusie

Audi toont bij deze A6 Avant 40 TDI duidelijk dat die voorsprong dankzij de techniek meer is dan een holle reclameslogan. Door zijn A6 vol te stouwen met veiligheids- en comfortfuncties is het een heel aangename auto om rijden geworden. Bovendien tovert het merk met de vier ringen enkele leuke extra’s tevoorschijn, die echt het verschil maken. We denken hierbij aan de matrix LED-koplampen, de zeer aangename adaptive cruise control en de MHEV-technologie die ervoor zorgt dat de Audi een heel rustige loopcultuur heeft. Het nieuwe MMI-infomedia-systeem heeft heel wat in zijn mars, maar zal voor Audi-adepten een beetje gewenning vergen. Zij zullen zonder twijfel hun draaischijfje missen en wat overhoop liggen met de diepte van de menustructuur.

C4c72bdc1c360105fafc77b831da42e0
83416461e0a3769594326813a63e74c3
A77b8661067330f1dbc8fa64b3863bdb

AUDI AG

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

D'IETEREN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.