Food, de “next big thing” in e-commerce

Iedereen is het er over eens: het kopen van voeding en verse producten via Internet wordt steeds populairder. Het aantal gezinnen en bedrijven dat on-line food bestelt, groeit nog altijd. Het segment “on-line food” is een sterk groeiende markt waarbij de logistieke schakel van doorslaggevend belang is.

In de Top 3 van producten die het vaakst on-line aangekocht worden, staat nog steeds kleding, telecom en media & entertainment. Er worden ook nog altijd veel schoenen on-line gekocht, maar de on-line verkoop van verse producten en voeding kent de laatste twee jaar een gigantische omzetgroei, nl. 202%.  Bovendien ligt het aantal herhaalaankopen bij food veruit het hoogst. Twee elementen die duidelijk aangeven dat de on-line foodmarkt in de lift zit. 

De reden voor deze sterke groei is eigenlijk heel eenvoudig: het gedrag van de consument verandert. Steeds meer mensen bestellen hun dagelijkse of wekelijkse boodschappen bij hun supermarkt on-line. Daarnaast willen consumenten niet altijd nadenken over wat er ’s avonds op tafel komt. Ze bestellen daarom steeds vaker een pakket met verse producten waarmee ze een heerlijk menu op tafel toveren. Mensen hebben het druk, maar willen toch gezond eten. Daarom zijn ze op zoek naar dit soort dienstverlening. Retailers spelen hier graag op in. Men verwacht dan ook dat de sterke evolutie in het food-netwerk zich nog wel even zal verder zetten.         

Ook in buurlanden

Tot 2006 werd er in België amper on-line food besteld. In landen zoals Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk begonnen consumenten al vanaf 2002 met het on-line aankopen van voeding. Vanaf 2013 zat de food-markt écht in stijgende lijn met het Verenigd Koninkrijk als koploper. In 2017 kwam er echter een belangrijke verschuiving en is het Nederland dat het grootste aantal on-line food aankopen registreert: 29% ten opzichte van gemiddeld 14%.      

Logistieke speler spelen op marktevolutie in

Belangrijke logistieke spelers hebben als antwoord op de groeiende vraag vanuit de markt een eigen food-netwerk uitgerold. In België ging PostNL vorig jaar van start met de distributie van verse producten via speciaal ontwikkelde koelboxen. Ondertussen verzorgt het bedrijf leveringen aan huis van lokale retailers en van grote namen zoals Marley Spoon en Carrefour.

De food-markt heeft zijn eigen karakteristieken. Daar werd het aanbod dan ook volledig op afgestemd. Samen met de Universiteit van Wageningen ontwikkelde PostNL een speciale koelbox waardoor men retailers drie temperatuursegmenten kunnen aanbieden: vries, koud en koel. Zo kunnen onder andere verse voedingswaren, zoals vlees, maar ook fruit en zuivelproducten, veilig, hygiënisch en gemakkelijk worden geleverd. De logistieke dienstverlener werkt bijvoorbeeld voor een slagerij die ook volledige maaltijden bij de consument thuis laat brengen. Daarenboven kan de retailer veel geld besparen door die last mile uit te besteden.

De markt onthaalt de dienst positief. In het logistieke proces is communicatie met de ontvanger zeer belangrijk om de bezorging zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Bezorgingen voor food gebeuren altijd na 17:00 u als de meeste mensen thuis zijn. De ontvanger ontvangt in de ochtend van de bezorgdag  een mail en SMS met een geschatte bezorgtijd van 1 uur. In de namiddag wordt een update met geschatte bezorgtijd van 30 minuten gestuurd, ’s avonds wordt dan de foodbox bezorgd. 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met PostNL België)

Meer info: 015/480.285 of www.postnl.be.