CO2-uitstoot bedrijfswagens daalde amper in voorbije twee jaar

Nog steeds zijn negen op de tien bedrijfswagens (87,7%) dieselwagens, één op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2% op twee jaar. Er is een trend naar mindere vervuilende wagens, maar de echte vergroening laat nog op zich wachten. Zo blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex.

Ondanks een daling van 93,4% in 2017 naar 87,7% in 2019 zijn bijna negen op de tien bedrijfswagens nog steeds dieselwagens. Op 1 januari 2019 reed één op de tien bedrijfswagens op benzine, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017 (van 5,7% in 2017 naar 10,1% in 2019). Het aandeel elektrische wagens is nog klein, maar verdubbelt wel van 0,1% tot 0,2% op twee jaar. Dezelfde stijging zien we bij hybride wagens van 0,7% naar 1,7% (+ 121%). Het aandeel wagens dat op gas rijdt (LPG: 0,07%, CNG: 0,18%) blijft laag.

Er is een lichte trend naar minder vervuilende wagens merkbaar. De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens is de afgelopen twee jaar gedaald met 2,2% van 114,4 g/km in 2017 naar 112 g/km in 2019. De sterkste daling deed zich voor tussen 2017 en 2018 (- 1,9%). Het aandeel van sterk vervuilende wagens hierin daalde van 33,1% (2017) naar 27,5% (2019). Het aandeel medium vervuilende wagens klom van 22,2% naar 27% en het aandeel licht vervuilende wagens nam toe van 38,1% (2017) naar 41,6% in 2018 om dan in 2019 weer lichtjes te dalen naar 40,8%.

Het mobiliteitsbudget kan misschien wel bijdragen tot de vergroening van het wagenpark, meent Securex. Op basis van deze maatregel kunnen werknemers immers hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget dat ze vervolgens kunnen besteden aan één of een combinatie van vervoersmiddelen, bijvoorbeeld een milieuvriendelijke (elektrische) bedrijfswagen. Op die manier kan het mobiliteitsbudget dus mogelijk ook zijn steentje bijdragen tot een milieuvriendelijke aanpak.

Maar het mobiliteitsbudget gaat verder dan dat. Naast een vergroening van de bedrijfswagens, beoogt de overheid ook om met deze maatregel het gebruik van “alternatieve en duurzame vervoersmiddelen te stimuleren”. De werknemer kan onder meer kiezen voor zachte mobiliteit (fiets, step, bromfiets, …) maar ook voor openbaar vervoer en deeloplossingen (deelauto’s, deelfietsen, …). Blijft er na de keuze van een milieuvriendelijke bedrijfswagen of alternatieve vervoersmiddelen nog budget over, dan zal dit saldo één keer per jaar worden uitbetaald (vrij van bedrijfsvoorheffing, maar sociaal wel onderworpen aan een bijzondere bijdrage van 38,07%).

Meer sectornieuws

Agenda