Service-gerichte aanpak leidt tot opmerkelijke groei B-CLOSE

Heftruck-verdeler opent bijkomende vestiging in Namen

Dicht bij de klanten staan, kort op de bal spelen en actief meezoeken naar de meest geschikte oplossing voor elke logistieke situatie. Dat is de missie van B-CLOSE N.V. (Brussel), gespecialiseerd in de verdeling en het onderhoud van A-merk heftrucks. De voorbije vijf jaar noteerde B-CLOSE een groei van maar liefst 45%. Als gevolg van de huidige economische hoogconjunctuur floreert de heftruck-sector. Maar vooral de strategische keuze om maximaal in te zetten op dienstverlening heeft geleid tot forse groei. Terwijl het hoofdkantoor in Brussel stilaan uit zijn voegen barst, plant B-CLOSE later dit jaar de opening van een nieuwe vestiging in Namen. Daarmee wil de heftruck-verdeler zijn visibiliteit op de Waalse markt versterken. Ook intern staat er heel wat te gebeuren. Zo zullen de sales- en service-afdelingen nog nauwer met elkaar samenwerken.

B-CLOSE bestaat sinds 2013. In dat jaar vond een management buy-out plaats, waarbij Barloworld Handling N.V. (Brussel), onderdeel van de beursgenoteerde Barloworld Ltd.-groep, volledig in Belgische handen kwam en een doorstart maakte als B-CLOSE.

“De verpakking veranderde, maar de inhoud niet. Onze klanten kunnen nog steeds rekenen op dezelfde expertise. De MBO zorgde wel voor een aantal strategische verschuivingen. Zo werd beslist om de klant nog meer centraal te stellen in de bedrijfsvoering. We hebben eveneens gekozen voor een multibrand-strategie. Voorheen traden we enkel op als exclusieve invoerder van Hyster (magazijntoestellen, heftrucks en containertrucks), intussen is ons gamma uitgebreid met vijf extra merken die complementair zijn met Hyster. Zo is B-CLOSE exclusieve invoerder van de robuuste (meerweg)zijladers van Bulmor, de industriële trekkers van Charlatte, de betrouwbare Utilev heftrucks en de elektrisch aangedreven heftrucks van Carer. Verder verdelen we de industriële banden van Continental. Continental is alom gekend voor zijn groot assortiment aan producten, van elastische volrubberbanden, over massieve banden, tot luchtbanden. Voor deze tak van het bedrijf hebben we een afzonderlijke commerciële divisie opgericht, namelijk Belgian Industrial Tyres. Het grote voordeel van onze merkoverstijgende aanpak is dat we niet langer afhankelijk zijn van één fabrikant. Het helpt ons om nog klantgerichter te werken”, aldus Kurt Boudt, marketing manager bij B-CLOSE.

Omzetstijging

Naast de verkoop van de zes verschillende merken biedt B-CLOSE ook leasing, korte-termijnverhuur en tweedehands heftrucks aan. Maar het bedrijf onderscheidt zich vooral door zijn service-gerichte aanpak. De baseline “tot uw dienst” is, volgens de marketing manager van B-CLOSE, niet toevallig gekozen.

“We beschouwen onszelf niet enkel als een aanbieder van producten, maar ook als een service-bedrijf. In totaal telt B-CLOSE 192 werknemers, waarvan 125 service-technici. Wat dat betreft zijn we de grootste speler op de Belgische markt. Het is van bij het begin een duidelijke keuze geweest om service centraal te zetten. De omzetstijging, van 53 naar 77 miljoen euro, bewijst dat we op het goede spoor zitten. De verkoop van heftruck-producten neemt nog elk jaar toe. Het is voor bedrijven heel belangrijk om goed advies te krijgen. Een heftruck lijkt een eenvoudig product, maar het is een combinatie van verschillende features. Welke aandrijving moet je kiezen? Elektrisch, thermisch, gas of waterstof? Wil je een gesloten of open cabine? Hoe hoog moet de truck heffen? En welke voorzetapparatuur is er nodig? Afhankelijk van de sector en de specifieke noden van het bedrijf moeten er andere afwegingen gemaakt worden. Kennis en expertise zijn op dat moment cruciaal. Net om die reden maken steeds meer klanten gebruik van onze diensten”.

B-CLOSE heeft 4.000 service-contracten lopen. Dat is een gevolg van het tekort aan goede service-technici.

“Het is een knelpuntberoep. De job vergt veel ervaring en een hoge mate van specialisatie. Grote ondernemingen die zelf hun onderhoud doen, zullen het in de toekomst steeds moeilijker hebben om hun werkplaatsen operationeel te houden. Wij kunnen, als onafhankelijke speler in de markt, het tekort aan geschikte werkkrachten opvangen”. Verder beklemtoont Kurt Boudt dat de service-gerichte aanpak van B-CLOSE al start bij het verkoopgesprek. “Onze verkopers moeten ervoor zorgen dat de klanten de juiste oplossingen voorgeschoteld krijgen. Het voordeel is dat we kunnen teren op onze jarenlange ervaring. We zijn al van 1972 actief in België. Eerst met Barloworld Handling, daarna met B-CLOSE”.

Nieuwe vestiging

Boudt ziet de toekomst van B-CLOSE positief in. “We zijn gewapend voor de toekomst, ongeacht hoe de markt zal evolueren. Is een bedrijf op zoek naar een nieuwe heftruck, dan kan het bij ons terecht. Idem wanneer het zijn aankoop nog even willen uitstellen, want dan kunnen we helpen bij het onderhoud van de bestaande vloot. Daarbij komt dat we een bijzonder brede doelgroep hebben. Elke onderneming die een product van A naar B moet verplaatsen, is een potentiële klant. We zijn dan ook actief in bijzonder veel sectoren”.

Om de aanwezigheid op de as Luik-Henegouwen te versterken opent B-CLOSE dit jaar een vierde vestiging in Namen, naast het hoofdkantoor in Brussel en de filialen in Harelbeke en Antwerpen. Bijkomend zal de heftruck-verdeler een interne efficiëntieslag doorvoeren, zodat service en sales nog meer met elkaar zullen samenwerken.