Retail-organisaties ontberen inzicht in hun supply chain

Een absolute meerderheid (94%) van retail-bedrijven zegt onvoldoende inzicht te hebben in hun supply chain om een antwoord te bieden op de veranderende eisen van hun klanten. Klanten willen snellere leveringen en real-time updates en ook meer flexibiliteit bij hun retourzendingen. Dat blijkt uit onderzoek van Zetes bij ruim 450 Europese bedrijven.

Het beheer van de supply chain is de voorbije twee jaar complexer geworden, vindt iets minder dan de helft van de retail-bedrijven. Een beperkt inzicht op die supply chain heeft volgens 70% van de respondenten een negatieve invloed op hun activiteiten. Ze meldden onder meer te grote voorraden als gevolg van verkeerde of late voorspellingen en omzetverlies doordat geretourneerde goederen niet als beschikbare voorraad zijn te zien. Slechts vier van de tien geretourneerde items zijn binnen de 48 uur weer in omloop.

Ze stellen ook te kampen met toenemende verspilling. Elke vertraging in de distributieketen is nefast voor beperkt houdbare producten. Bijna vier van de vijf retail-organisaties zijn ervan overtuigd dat een beter zicht op de toeleveringsketen voor minder afval zou zorgen. Iets meer dan 40% vindt het een complexe uitdaging.

Bijna 90% van de bevraagden zegt van visibiliteit van de supply chain een absolute topprioriteit te maken voor de komende 24 maanden. Ze willen een beter zicht op hun producten en orders, meer automatiseren en beter samen werken met leveranciers. Een derde erkent dat een beter zicht op de supply chain de klantentevredenheid en -trouw verbetert.

Eén respondent op drie meent dat het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot real-time data een belangrijke uitdaging vormen voor het verbeteren van de supply chain-visibiliteit. Om een goed zicht te hebben op zijn leveringskosten, is het belangrijk om de relevante processen in kaart te brengen en fysieke en digitale gegevensstromen te synchroniseren.