Project Seine/Schelde komt op kruissnelheid dankzij Europees uitvoeringsbesluit

De meest ingrijpende maatregel is de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe tussen Compiègne en Cambrai. Frankrijk voorziet, samen met de Franse regio’s, in 5 miljard euro om deze ontbrekende schakel, die 107 kilometer lang is, aan te leggen. Na de aanleg van deze nieuwe waterweg, waarvoor de werken zouden starten in 2020, kunnen schepen rechtstreeks doorvaren tot in Parijs.
Ook in Vlaanderen verbetert de Vlaamse Waterweg met tal van projecten de toegankelijkheid van de blauwe snelwegen. Het project Seine/Schelde Vlaanderen omvat meer dan zeventig aanpassingen op tientallen locaties, waaronder de opwaardering van de Leie voor schepen tot 4.500 ton, de fraaie nieuwe brug in Ingelmunster, de nieuwe sluizen in Harelbeke en Sint-Eloois-Vijve, ecologisch rivierherstel langs de Leie en het bekroonde stadsvernieuwingsproject in Kortrijk.
Europa is een belangrijke medefinancier van al deze ingrepen. De intergouvernementele commissie, die het project Seine/Schelde reeds coördineert, zal toezien op de overeengekomen timing en de broodnodige coördinatie tussen de verschillende landen. Tegen 2030 zouden alle ingrepen in Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk klaar moeten zijn.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.