DS Smith zet in op “removable plastic”

Jaarlijks kan 1,5 miljoen ton plastic worden teruggewonnen uit amper vijf gebieden in Europese supermarkten. Zo blijkt althans uit nieuwe onderzoek van DS Smith, een internationaal toonaangevend leverancier van duurzame verpakkingen.

Het rapport “Transforming the Supermarket Aisle” stelt vast welke plastic verpakkingen, zoals bakjes voor verse producten en krimpfolie, supermarkten kunnen vervangen door alternatieve, hernieuwbare materialen. De vijf vastgestelde categorieën zijn goed voor ruim 70 miljard afzonderlijke stuks plastic (meer dan 1,5 miljoen ton) per jaar en worden aangemerkt als categorieën die in aanmerking komen voor vermindering en vervanging door het verpakkingsbedrijf.

Binnen Europa wordt 85% van al het papier en karton gerecycleerd. Dat levert merken aanvullende voordelen op, zoals digitaal printen en maatwerk. DS Smith heeft vastgesteld dat innovatie of vervanging mogelijk zijn in de volgende gebieden binnen de retail-sector:

  1. Plastic trays: Plastic trays in de schappen van de supermarkt worden vaak over het hoofd gezien omdat klanten ze niet meer naar huis nemen, maar er zijn papiervezel-alternatieven voorhanden, zodat plastic trays uit de schappen kunnen worden verwijderd.
  2. Bakjes voor verse producten: In Europa worden plastic bakjes gewoonlijk gebruikt voor het verpakken van verse producten. Er zijn uitstekende alternatieven voorhanden voor deze plastic bakjes.
  3. Krimpfolie: Vrijwel alle frisdrankeenheden worden op een bepaald moment verpakt in krimpfolie. Terwijl fabrikanten overwegen over te stappen op alternatieve verpakkingen die geen plastic bevatten, ziet het onderzoeks-panel kartonnen verpakkingen en lijm als de “next generation”.
  4. Kant-en-klaar maaltijden: Verpakkingsbehoeften zijn complexer in de categorie kant-en-klaar maaltijden, maar er staan veranderingen voor de deur. Als gevolg van verdere innovatie worden kartonnen alternatieven geïntroduceerd.
  5. Vlees vis en kaas: Dit segment biedt veel mogelijkheden voor innovatie en vervanging: papiervezel-alternatieven zijn uitstekend gepositioneerd.

Van alle consumenten in Europa staat 55% achter het gebruik van karton. Voor plastic is dit 7% en voor polystyreen is dat 1%. Hoewel 85% van de Europese consumenten bereid is om een premie van 12% te betalen voor duurzaam verpakte goederen, gelooft slechts één derde (36%) van de Europeanen dat fabrikanten en retailers genoeg doen om duurzamere verpakkingen te introduceren.

Het in het onderzoek uitgelichte 1,5 miljoen ton is slechts een deel van de 20 miljoen ton aan plastic verpakkingen afkomstig van retail, consumentengoederen en e-commerce, die elk jaar in Europa worden geproduceerd.

Meer sectornieuws

Agenda