HeroOnSocks vermarkt sokken met sociaal engagement

12/08/2019 OM 08:01 - Luc Willemijns
Heroonsocks1
HeroOnSocks vermarkt kleurrijke, kwaliteitsvolle sokken in combinatie met een sociaal engagement. De start-up ontwikkelde een commercieel model waarop een sociale component wordt geënt. Jaarlijks lanceert HeroOnSocks twaalf sokkencollecties, die in rechtstreeks verband met een goed doel staan. Veertig procent van de winst gaat dan ook naar de achterliggende V.Z.W. Voor de ontwikkeling van zijn model kan het bedrijf rekenen op de steun van de Koning Boudewijnstichting en de Sociale Innovatiefabriek. “Ambitie is tegen eind 2022 één miljoen mensen te bereiken”, stellen initiatiefneemsters Wendy De Moor en Wendy Raymakers in koor.

HeroOnSocks opereert vooralsnog onder de vleugels van renovatiebedrijf WeDeMo Pro B.V.B.A. (Sint-Job-in-‘t-Goor). Het sociaal engagement van laatstgenoemde fungeert thans als onderbouw voor de nieuwe activiteit van HeroOnSocks.

“Bedoeling is om HeroOnSocks te verzelfstandigen. Momenteel onderzoeken we wat daarvoor de beste mogelijkheden zijn. Er lopen contacten met business angels, maar we zetten intussen ook al een crowfunding-campagne op en kijken welke toegevoegde waarde een eventuele Win/Win-lening, achtergestelde lening of sociaal investeringsfonds ons zouden kunnen bieden”, schetst Wendy De Moor.

HeroOnSocks puurt de inspiratie voor zijn aanpak uit de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, die de instelling tegen 2030 wil bereiken. Daaronder zaken als armoedebestrijding, gender-gelijkheid, voedsel en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen, klimaatactie, …

“Alle organisaties waarmee HeroOnSocks mee in gesprek is of gesprekken aangaat, zijn rond één of verschillende van die doelstellingen bezig. Jaarlijks brengt HeroOnSocks twaalf sokkencollecties uit, elk van 2.000 paar, die rechtstreeks verwijzen naar het goed doel dat wordt ondersteund. Hart van het hele concept is het achterliggend sociaal doel. Veertig procent van de winst gaat naar het goede doel in kwestie. Het gaat overigens niet enkel om de donatie maar eveneens om de dialoog die elke collectie rond een bepaalde problematiek weet te creëren. Kleurrijke sokken zijn een dankbaar accessoire om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken”, verduidelijkt Wendy Raymakers.

Om de transparantie voor de buitenwereld gaaf te houden, werkt HeroOnSocks met een filantropische rekening van de Koning Boudewijnstichting. Die biedt zekerheid omtrent de bestemming van de verrichte donaties. Netwerkorganisatie Sociale InnovatieFabriek V.Z.W. (Brussel) begeleidt HeroOnSocks in zijn ontwikkelingstraject. De organisatie neemt tevens de impactberekening van de acties voor zijn rekening.

Eerste collecties uit

In het kader van “De Warmste Week” zette HeroOnSocks vorig jaar een eerste collectie van duizend paar sokken in de markt. Dat gebeurde ten gunste van DiAwareness V.Z.W. (Essen) dat werkt rond de bewustwording van de diabetesproblematiek Type 1 bij kinderen en jongeren. Inmiddels werden ook al collecties vervaardigd ten voordele van Boven de Wolken V.Z.W. (Waregem) en Feestvarken V.Z.W. (Malle), die respectievelijk focussen op fotoreportages voor sterrenkindjes en geschenkdozen voor de verjaardag van kinderen in armoede. Twee eigen collecties werden inmiddels ook al geïntroduceerd.

Wendy Raymakers: “Harde campagnes met sociaal oogmerk leveren vaak niet meer de verhoopte resultaten op. Mensen zijn drukbezet en willen ’s avonds voor hun TV-toestel niet langer met ellende worden geconfronteerd. Dat wil evenwel niet zeggen dat ze niet langer bereid zijn sociale doelen te ondersteunen. HeroOnSocks speelt hierop in door met hen een dialoog aan te gaan op een positieve manier, met behulp van grappige, kleurrijke sokken. We mikken daarvoor niet enkel op particulieren, maar ook op het hele bedrijvenspectrum, van micro-KMO tot multinational, die ten bate van hun stakeholders steeds meer aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen betonen (CSR)”.

Vanaf augustus zijn de sokken van HeroOnSocks verkrijgbaar via “Ask Nestor” dat BNP Paribas Fortis op zijn intranet voor zijn medewerkers ter beschikking stelt.

Italiaanse kwaliteitsproducten

Om kwaliteitsredenen worden de sokken van HeroOnSocks in Zuid-Italië geproduceerd. Conform de MVO-insteek gebeurt dat met biokatoen. “We plaatsten intussen een bestelling voor 12.000 paar sokken voor zes campagnes”, onthult Wendy De Moor. Bedoeling is maandelijks een collectie van 2.000 sokken te vermarkten. De sokken zijn, exclusief verzendingskosten, verkrijgbaar tegen 14,50 euro per paar.

Maatwerkbedrijf Buseloc in Peer, gespecialiseerd in textiel, neemt de samenstellling, verpakking en verzending voor zijn rekening. De sokken worden verpakt in een duurzame kartonnen, niet gelijmde, verpakking. Particulieren kunnen via de webshop van HeroOnSocks bestellingen plaatsen.

Bij elke collectie is de band met het achterliggende sociaal doel zichtbaar. Per project wordt een kleurrijk sokken-design uitgewerkt, waarbij eventueel het logo van de betrokken organisatie op de sokken wordt afgedrukt. Elk sociaal doel heeft zijn eigen, persoonlijke print.

Sokkenautomaat

Inmiddels liet HeroOnSocks een snack-automaat tot sokkenautomaat ombouwen. “Het concept is uniek in Europa. Vanaf begin juli staat de automaat op een pop-up locatie van DKKN-Official langsheen de Dumortierlaan in Knokke-Heist in het kader van een zes maanden lopend partnership. Indien het pilootproject met succes wordt bezegeld, zullen we nagaan of we bijkomende partners moeten aantrekken en/of bijkomende snack-automaten moeten ontwikkelen,” stelt Wendy De Moor.

Internationaal opschalen

Opschalen en internationaliseren: dat zijn de volgende stappen in het ontwikkelingstraject van HeroOnSocks. Vanuit dezelfde commerciële insteek annex sociaal engagement neemt HeroOnSocks zich voor vanaf 2020 de Nederlandse markt te bewerken. In 2021-2022 staat de ontginning van de Italiaanse markt, in samenwerking met de sokkenfabrikant, op de agenda.

“Eens de groeifinanciering rond, mikken we voor volgend jaar op 24.000 à 36.000 verkochte sokken, om vervolgens jaarlijks de volumes te verdubbelen. Tegen eind 2020 willen we minimaal 1 miljoen mensen hebben bereikt, zowel met de effectieve verkoop van sokken als onder dialoogvorm,” besluiten de initiatiefneemsters.

Sinds de start van zijn activiteiten kan HeroOnSocks op behoorlijk wat belangstelling van buiten de landsgrenzen rekenen. Eventuele samenwerking met een Amerikaanse webshop wordt om praktische redenen vooralsnog afgehouden. Volgend jaar staat alvast een sokkencollectie voor de Denis Mukwege Foundation (winnaar Nobelprijs voor de Vrede in 2018, nvdr.), met hoofdzetel in Den Haag, in de steigers. De print is al ontwikkeld en de samples zijn intussen klaar.

Bfd80df07409e32072838a5bd828ec91
(Kleurrijke, herkenbare sokken maken moeilijke zaken bespreekbaar)
Fafae62bf62382dd43ecf4b0281d5deb
(Kleurrijke, herkenbare sokken maken moeilijke zaken bespreekbaar)
A59dd660882e430ce0d44857c1324443
(Wendy De Moor en Wendy Raymakers combineren een commercieel doel met sociaal engagement in HeroOnSocks)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.