ICO Zeebrugge krijgt grootste on-shore windpark in Vlaanderen

27/12/2019 OM 07:00 - Luc Willemijns
2c135fc01475bf902403567e44930a1c
(Een artist’s impression van hoe de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge er binnenkort zal uitzien, met links de nieuwe uitbreiding aan de Bastenakenkaai en de elf nieuwe windturbines als afzoming) (© ICO)
International Car Operators (ICO) trekt resoluut de kaart van de energietransitie. Op zijn terminal in de achterhaven van Zeebrugge is de bouw gestart van “het grootste on-shore windmolenpark op één industriële site in Vlaanderen uitgebaat door één operator”. De autobehandelaar slaat voor dit vergroeningsproject de handen in elkaar met elektriciteitsproducent Engie Benelux en havenbeheerder MBZ.

Tegen eind volgend jaar zal ICO samen met omliggende bedrijven zijn elektriciteit rechtstreeks kunnen halen uit elf nieuwe windturbines met een totaal vermogen van 44 MW. Die komen op een 2,5 kilometer lange lijn aan de westrand van zijn terreinen in de achterhaven, waar de dochter van de Japanse groep NYK zijn installaties fors aan het uitbreiden is. Samen zullen ze jaarlijks 110 gigawattuur elektriciteit produceren, genoeg om 30.000 gezinnen van stroom te voorzien en 50.000 ton CO2-uitstoot te vermijden. De windmolens zelf zullen met hun bijna 60 meter lange wieken 150 meter hoog reiken. De investering van om en bij 50 miljoen euro gebeurt onder de noemer van ICO Windpark, een joint-venture tussen ICO (37,5%), Engie Benelux (37,5%) en MBZ (25%, via Portfineco).

ICO bereidt zich zo voor op een toekomst die vandaag al begonnen is. Zeebrugge is het belangrijkste aanlandingspunt in Europa geworden voor de Amerikaanse constructeur van elektrische voertuigen Tesla (zelf mag de autobehandelaar die naam contractueel nooit laten vallen). Die wagens komen per autoschip naar de Belgische zeehaven, waar ICO hun batterij tot 80% moet opladen.

“Elke elektrische wagen die hier aankomt, is al verkocht en moet zo snel mogelijk naar zijn eindbestemming”, vertelde Marc Adriansens, managing director van ICO Zeebrugge.

Elektrisch laadeiland

EVBox, een dochterbedrijf van Engie, installeerde bij ICO het grootste “laadeiland” in België. Elektrische voertuigen kunnen er aan 154 laadpalen met elk twee stopcontacten hun batterijen voltanken met stroom. Het laadeiland is sinds februari operationeel en heeft een capaciteit van 3,4 MW, het maximum dat met de huidige elektrische uitrusting van de terminal haalbaar was. Straks tapt het eiland groene energie af bij de windmolens. ICO heeft anderhalve windmolen nodig om zo’n laadeiland op volle capaciteit te voeden met de nodige stroom.

Het eerste eiland kan zo’n 100.000 wagens per jaar aan, omgerekend zo’n 2.000 per week. De laadpunten zijn toegerust met smart charging software van Engie Laborelec om het laadproces zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. Want de vraag naar elektrische voertuigen groeit snel. Van de 2,3 miljoen voertuigen die ICO dit jaar zal behandelen, zijn er een 100.000-tal reeds elektrisch.

Dat cijfer zal volgend jaar verdubbelen en Adriansens verwacht dat die trend nog zal versnellen. “Met onze elf windturbines zijn we daar klaar voor.” Over de plannen voor acht bijkomende, maar nog niet vergunde windmolens wou hij nog niets kwijt.

De lokaal geproduceerde elektriciteit zal ook kunnen dienen om schepen aan de kaai van walstroom te voorzien, zodat ze hun eigen motoren kunnen stilleggen. De eerste walstroomkasten komen aan de Bastenakenkaai. Ook dat vertaalt zich in minder vervuiling en emissies.

Groenste terminal

Het past allemaal in de steile ambities die de terminal operator op het stuk van duurzaamheid en vergroening koestert, maakte ceo Svein Steimler van ICO en ICO Windpark duidelijk.

“Er rolt een groene tsunami over de planeet. We horen daar eigenlijk dankbaar voor te zijn. Wij willen van onze terminal hier niet alleen de grootste en meest efficiënte maar ook de meest milieuvriendelijke ter wereld maken. Wij willen in de toekomst volledig elektrisch werken. Zonder hernieuwbare energie zijn we morgen niet meer competitief.”

De haven van Zeebrugge wil van zijn kant een voortrekkersrol blijven spelen in de energietransitie. “Als we de op korte termijn geplande windmolens toevoegen aan het bestaande netwerk, zal de totale productiecapaciteit in onze haven klimmen naar 130 MW”, stipte Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van MBZ, aan.

Zero carbon-as-a-Service

Bij Engie kadert het project in het streven om zich als “de absolute leider in Zero carbon-as-a-Service” te profileren en zijn klanten innovatieve oplossingen op maat van hun behoeften te leveren om hun eigen energietransitie waar te maken, stelt ceo Philippe Van Troeye.

Tegen eind 2019 zal de grootste groene stroomproducent van het land in totaal 164 windmolens met een capaciteit van 372 MW tellen, verspreid over 57 parken. Tegen eind volgend jaar wil Engie dat cijfer verder optrekken naar 550 MW geïnstalleerde on-shore windenergiecapaciteit.

Daar komt dan nog het SeaMade-project bij, waarin Engie samenwerkt met Otary en Eneco voor de uitbouw van de offshore windenergieparken Mermaid en Seastart voor de Belgische kust. SeaMade zal over 58 turbines met een totale capaciteit van liefst 487 MW beschikken.

2c135fc01475bf902403567e44930a1c
(Een artist’s impression van hoe de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge er binnenkort zal uitzien, met links de nieuwe uitbreiding aan de Bastenakenkaai en de elf nieuwe windturbines als afzoming) (© ICO)
2dca1b883b675b7361817e3126aaba3d
(Elektrische voertuigen moeten bij aankomst aan de stekker om hun batterij op te laden. Een autobehandelaar als ICO kijkt zo aan tegen een forse stijging van zijn stroomverbruik) (©ICO)
Dfd740fffccf2bbf91afa4ec5acb4804
(Philippe Van Troeye, Svein Steimler en Marc Adriansens gaven samen de officiële start van joint venture ICO Windpark) (© JLV)
9339d97a62398b341ac6b3bb71688b37
(De voorbereidende werken zijn al goed gevorderd. Elke windmolen krijgt een stevige betonnen fundering op palen die tot 40 meter diep gaan)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.