Haven van Brussel verplaatst historische kraan over water

22/01/2020 OM 11:50 - Luc Willemijns
Fe7ceb7e089f07a7a91fdf9efc78ceb0
De Haven van Brussel voerde op woensdag 11 december een unieke grootschalige operatie uit: de verplaatsing van een historische kraan van de rechteroever naar de linkeroever van het kanaal, in de voorhaven van Brussel. Deze verplaatsing gebeurde via de waterweg die dit soort uitzonderlijk transport mogelijk maakt.

Om deze operatie uit te voeren, werd de 25 meter hoge kraan met een gewicht van ongeveer 300 ton op een ponton geladen met behulp van hydraulische trucks van het type SPMT (self-propelled modular transporter). Eenmaal geladen, legde het ponton een afstand van ongeveer 500 meter af om het kanaal te dwarsen om vervolgens de kraan op zijn nieuwe locatie te lossen, met name de linkeroever in de voorhaven. De verplaatsing werd uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf ALE Heavy Lift.

De verplaatsing van de historische kraan maakt deel uit van een globaal stedenbouwkundig integratieproject in het kader van het kanaalplan en het beeldkwaliteitsplan en beoogt de bouw van een skatepark en de ontwikkeling van de oevers en het fietspad tussen dit nieuwe skatepark en de Brussels Cruise Terminal, de passagiersterminal van de haven van Brussel. De werken worden door Hertsens uitgevoerd. Het einde van de werken aan het nieuwe gewestelijke skatepark is gepland voor eind 2020.

De kraan waaronder het skatepark zal worden gebouwd is een oude industriële kraan uit de jaren vijftig die tot in de jaren negentig in de haven van Brussel werd gebruikt. Daarna werd ze gerenoveerd. De verplaatsing is het begin van een nieuw avontuur vermits het behandelingstuig getuige wordt van de industriële geschiedenis van Brussel en zijn haven.

De Haven van Brussel beschikt voorts over twee andere erfgoedkranen: één ervan bevindt zich op de Akenkaai (Bécodok), de andere aan het Biestebroeckdok in Anderlecht.

De totale kostprijs van het project (verplaatsing van de kraan, bouw van het skatepark en herinrichting van de oever) bedraagt 1,3 miljoen euro, gedeeltelijk gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.