Belgische grootbanken werken aan geïntegreerd ATM-platform
De voorbije dertig jaar is het Belgische betaallandschap ingrijpend veranderd. De snelle opmars van digitale betaalmiddelen in alle lagen van de bevolking heeft voor een stroomversnelling gezorgd. Met de kaart betalen is vandaag standaard in het merendeel van de handelszaken en consumenten pikken nieuwe ontwikkelingen (contactloos betalen, mobiel betalen met Payconiq of betalen met alternatieve betaalmiddelen zoals smart watch, wearable, Apple Pay, Google Pay, …) snel op. Uit cijfers van Febelfin blijkt dat 90% van de Belgen liever elektronisch dan cash betalen. Dat gewijzigd betaalgedrag heeft gevolgen voor het cash-gebruik. Sinds 2012 is er een stelselmatige daling van cash-afhalingen aan bankautomaten. Verwachting is dat deze daling zich versneld zal doorzetten.
De ontwikkelingen in het betaallandschap zetten elke bank ertoe aan om het eigen ATM-netwerk te herbekijken, mede gelet op de zware investeringen die voortdurend moeten worden gemaakt in de bevoorrading en de beveiliging van ATM’s. De plofkraken hebben de zaken nog meer op scherp gesteld.
Het is tegen die achtergrond dat de vier grote Belgische banken samen een geoptimaliseerd ATM-netwerk willen opzetten dat zowel consumenten als handelaars een veilige beschikbaarheid van cash biedt. Het nieuwe netwerk zal gebaseerd zijn op een evenwichtigere geografische spreiding van ATM-locaties, waarbij er geen rechtstreekse koppeling meer zal zijn tussen de aanwezigheid van het bankkantoor en een geldautomaat.
De uitrol van het nieuwe netwerk zal gefaseerd verlopen. Vanaf midden 2021 zullen de eerste nieuwe geldautomaten in het straatbeeld opduiken.
BNP PARIBAS FORTIS N.V.
BELFIUS BANK N.V.
KBC BANK N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.