Antwerpse activiteiten Mercedes-Benz Trucks in de etalage

20/02/2020 OM 07:10 - Luc Willemijns
481cdcbed645e797dc8c1d13695ac957
(Straks wordt de vestiging in Sint-Pieters-Leeuw de enige in het Belgische own retail-netwerk van Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg)
Mercedes-Benz Trucks Belux zag vorig jaar zijn marktaandeel, dankzij de verkoop van 2.050 trucks in het segment boven de 6 ton, met 2,1% tot 16% aanzwellen. Dat is het op één na hoogste cijfer in de laatste tien jaar. Ceo Peter Brock wil op dat élan doorgaan en de groei aanhouden. Hij rekent daarvoor niet enkel op het productportfolio maar evenzeer op ingrepen in het dealer-netwerk die tot een grotere commerciële slagkracht moeten leiden.

Brock schrijft het succes van vorig jaar toe aan de goede prestaties van de fleet-business, de vooruitgang in het segment van de kleinere klanten alsook het goede onthaal dat de nieuwe Actros te beurt viel. Om door te groeien rekent de ceo evenwel niet uitsluitend op het productportfolio, maar evenzeer op de “veranderingen in het dealer-netwerk”.

Die veranderingen moeten leiden tot een grotere commerciële slagkracht en focus. Daimler voerde op 1 november j.l. een nieuwe concern-structuur in, waarbij de personen- en bestelwagenactiviteiten alsmede de truck- en busactiviteiten in twee nieuwe dochterondernemingen werden ondergebracht, met name Mercedes-Benz AG (cars & vans) en Daimler Truck AG. Brock rapporteert voortaan niet langer aan de Belgische invoerder van Mercedes-Benz, zoals in het verleden, maar rechtstreeks aan Stuttgart.

Grotere slagkrachtigere truck-dealers

Binnen die nieuwe constellatie gaat Mercedes-Benz Truck Belux op zoek naar grotere, slagkrachtige vrachtwagen-dealers. Vorig jaar lijfde de Franse Groupe Maurin (Annecy) Mercedes-Benz concessionarissen Groep Jam in, met vestigingen in Hasselt, Bree, Lommel en Dilsen-Stokkem, alsook Claes & Zonen, met vestigingen in Sint-Truiden, Tienen en Tongeren. Het Zweedse IA Hedin Bil AG (Mölndal) nam in 2017 en 2018 in België maar liefst een 15-tal Mercedes-garages over.

“Ook in het Antwerpse staan de Mercedes-Benz activiteiten aan de Katwilgweg, momenteel nog in handen van de invoerder, voor een herstructurering. Vast staat dat de truck-activiteiten naar een andere locatie worden overgebracht. We voeren momenteel gesprekken met drie kandidaten, waaronder twee buitenlandse, en staan dicht bij een finale oplossing,” zo nog Brock. Eens die operatie achter de rug, zullen de “own retail”-activiteiten van Mercedes-Benz Belux zich beperken tot de vestiging in Sint-Pieters-Leeuw,” zo nog Brock.

Die verhult zijn onvrede met het huidige marktaandeel van Mercedes-Benz Trucks in de Antwerpse regio niet. “Het professionalisme moet omhoog en daarvoor is volume vereist. Binnen die optiek lijkt de combinatie van verschillende sites meest aangewezen”, luidt het. Momenteel moet Mercedes-Benz Trucks in de Antwerpse regio vrede nemen met een marktaandeel van 11% in de totale vrachtwagenmarkt.

In 2004 telde Mercedes-Benz Trucks nog 24 dealer-contracten in de Belux. Dat aantal is inmiddels tot 10 geslonken, waaronder één in het Groothertogdom Luxemburg. Het ziet ernaar uit dat dat aantal op korte termijn tot zeven zal worden herleid.

Actros en alternatieve aandrijflijnen

Naast een performanter dealer-netwerk, verwacht Mercedes-Benz Trucks Belux in de nabije toekomst veel van de nieuwe Actros. In de praktijk is inmiddels gebleken dat, na heel wat fuel duels, het verbruik effectief lager ligt dan zijn voorganger en zijn concurrenten, en dat de truck op veiligheidsvlak bijzonder hoog scoort, mede dankzij onder meer de Mirror Cams en het ABA 5-noodremsysteem dat ook een noodremming uitvoert bij detectie van voetgangers en fietsers op de rijbaan.

Tegen 2039 wil Daimler Truck AG zijn bussen en trucks volledig CO2-neutraal hebben. In 2022 gaat de serieproductie van de elektrische voertuigen van start. Nog dit jaar wordt de volelektrische Econic als test beschikbaar voor stadsdistributiedoeleinden voor een selectie van Duitse klanten. Op lange termijn zet Mercedes-Benz Trucks voor lange afstands-trucks echter volop in op waterstoftechnologie als alternatief voor de CNG-aangedreven varianten die als niet milieuvriendelijk worden bestempeld. Als tussenoplossing opteert Daimler Truck voor trucks met een HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)-aandrijflijn (blauwe diesel).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.