Nog niet elke Vlaming is mee met AI
Een eerste vaststelling van de nieuwe imec.digimeter is dat steeds meer Vlamingen betalen voor on-line media-, communicatie- en entertainment-diensten. Vooral platformen zoals Netflix en Spotify doen het goed (met respectievelijk 31% en 21% van de Vlamingen die hiervoor een betalend abonnement hebben). Ook nieuws-apps winnen aan populariteit: zo gebruikt 38% van de ondervraagden minstens maandelijks apps van nieuwsmedia.
Op dat vlak zal 2019 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin digitale mediaplatformen genoeg kritieke massa opbouwden om potentieel alle Vlamingen te bekoren - en niet enkel de zogenaamde “early adopters” (mensen die een technologie beginnen te gebruiken voor de grote massa dat doet).
De bereidheid om te betalen voor platformdiensten zette zich in het voorbije jaar ook met succes door naar verschillende deeleconomie-initiatieven. Zo blijkt dat 21% van de imec.digimeter-respondenten gebruik maakt van platformen voor het kortstondig huren van een huis of kamer bij een particulier. Bovendien doet 12% een beroep op bedrijven voor het delen van fietsen en deelt 10% autoritten met andere particulieren (via diensten zoals Uber, Lyfte of BlaBlaCar).
AI: nog niet iedereen is mee
Artificiële intelligentie is een “hot topic”: de overheid pakt uit met ambitieuze AI-initiatieven om Vlaanderen op de wereldkaart te zetten en bedrijven springen volop op de kar. Tegelijk blijkt uit de imec.digimeter echter ook dat, ondanks de toenemende interesse, slechts 18% van de Vlamingen volledig gewonnen is voor de introductie van AI. Daarmee heeft Vlaanderen weliswaar voldoende kritieke massa opgebouwd om verder met AI aan de slag te gaan. Belangrijk is evenwel ook de rest van Vlaanderen in dat verhaal mee te krijgen.
De introductie van AI moet stapsgewijs worden aangepakt, zodat de man in de straat niet wordt afgeschrikt met fancy AI-applicaties waarvan hij het nut niet inziet. Het komt er nu in de eerste plaats op aan om mensen te informeren en hen duidelijk te maken wat AI voor ieder van ons kan betekenen, heet het.
Diensten zoals het automatisch invullen van een avondje TV-kijken of het leveren van boodschappen op basis van de bevindingen van de koelkast, blijken bijvoorbeeld nog een stap te ver. Smart home-applicaties lijken dan wel weer potentieel te hebben. Denk maar aan slimme thermostaten of slimme wasmachines die niet alleen het energieverbruik minutieus bijhouden maar ook (pro)actief tips geven om dat verbruik te doen dalen en zichzelf zo nodig in- en uitschakelen.
IMEC
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.