Ford op zoek naar stillere auto’s met nieuwe “Whisper”-strategie

Ford’s nieuwe “Whisper Strategy” resulteert in talrijke kleine geluidsterugdringende ingrepen rond het voertuig.

Voor de nieuwe Kuga SUV onderzocht de autobouwer geluidsgenererende elementen gaande van de ophanging tot de deurbalken met als bedoeling de interieurafwerking te optimaliseren. Toevoeging van perforaties aan de lederen stoelsteunen van de Kuga Vignale herleidden het totaal gebied van vlakke oppervlakken binnen de cabine waardoor geluid eerder wordt geabsorbeerd dan gereflecteerd.

Onderaan de carrosserie werden aërosdynamisch afgestemde geluidsschermen toegevoegd die ervoor zorgen dat minder geluid, veroorzaakt door de weg en de wind, van buitenuit in het voertuig binnen dringen.

In totaal spendeerden Ford-ingenieurs meer dan twee jaar aan het testen van zeventig verschillende banden op oppervlakken, gaande van zachte tarmac tot ruwe beton en kasseien, in zowel droge als natte rij-omstandigheden, tegen uiteenlopende snelheden, met de bedoeling de juiste specificaties te vinden om de weggeluiden tot een minimum te beperken zonder aan het comfort in de wagen en de grip op de weg in te boeten.

Achter de buitenpanelen werden de kanalen versmald die verborgen draden en componenten van de ene naar de andere zone brengen met als bedoeling de luchtstromen binnen de carrosserie in te perken. Uiteraard maakt het rijden zonder benzine- of dieselmotor het rijden stiller.

De Kuga Plug-In Hybrid combineert een benzinemotor, elektrische motor en generator met een 14,4 kWh lithium-ion batterij met het oog op de mogelijkheid van zuiver elektrische rijden, zonder emissies.

De Kuga Plug-In Hybrid Vignale heeft bovendien Active Noise Cancellation-technologie aan boord. Dat systeem werkt net zoals populaire ruisonderdrukkende koptelefoons met behulp van strategisch geplaatste microfoon die worden tegengewerkt met een tegengestelde geluidsgolf uit het B&O-geluidssysteem.

Meer info: 02/482.20.00 of http://www.nl.ford.be.