5 manieren waarop uw bedrijf gebruik kan maken van “lockdown”

De lockdown van het corona-virus verandert in een uithoudingsvermogenstest voor iedereen, maar het is vooral moeilijk voor het bedrijfsleven, dat te kampen heeft met de financiële schok die wordt veroorzaakt door de gedwongen onderbreking van de handel en de voortdurende onzekerheid.

Het is begrijpelijk dat veel mensen zich uitsluitend richten op overleven, maar er zijn enkele productieve dingen die u kunt doen tijdens deze frustrerende tijd die ervoor zullen zorgen dat uw bedrijf in de best mogelijke vorm is wanneer de normale handel uiteindelijk wordt hervat.

  • Jaag de huidige debiteuren op

Door de korte periode voordat de eigenlijke lockdown begon, was er weinig tijd om achter de openstaande facturen aan te gaan en er zullen nog veel meer facturen moeten worden betaald tijdens en na de lockdown-periode. Maar met de cashflow in gevaar, moet u niet aarzelen om het geld te innen dat rechtmatig van u is uit angst commercieel te worden teruggeslagen.

Er is geen reden om bedrijven niet aan te schrijven om hen te herinneren aan het geld dat ze verschuldigd zijn en hen aan te moedigen om een realistisch betalingsplan overeen te komen als ze niet in staat zijn om het volledige bedrag meteen te vereffenen. Wees volhardend - volg uw brieven of e-mails op met een telefoontje - maar het is ook in uw belang om flexibel te zijn in uw aanpak. U kunt bijvoorbeeld besluiten om af te zien van uw gebruikelijke rentekosten. Als u in staat bent om nu eerlijke en open gesprekken met klanten te voeren en elkaar te ondersteunen, zou dat uw zakenrelatie op de lange termijn moeten helpen.

Als uw gebruikelijke credit management team niet van thuis kan werken, kunt u overwegen om uw incasso's uit te besteden aan een gespecialiseerde dienst. Als u deze functie al uitbesteedt, praat dan met uw provider over de stappen die hij neemt om de betaling veilig te stellen.

  • Maak optimaal gebruik van hulp en financiële ondersteuning

De regering heeft een aantal maatregelen aangekondigd, sommige sectorspecifiek, die bedoeld zijn om bedrijven te helpen de financiële schok van de pandemie op te vangen. Niet alle regelingen zijn beschikbaar of geschikt voor uw bedrijf, maar het is zinvol om de mogelijkheden te onderzoeken op de website van de overheid.

Spreek vooraf met uw eigen bank, verhuurder en leveranciers als u waarschijnlijk een betalingsuitstel of nieuwe voorwaarden nodig heeft. Het is in hun belang om goede klanten te ondersteunen, zodat ze de beste kans hebben om hun schulden te innen. Annuleer niet alleen de betalingen, want dit heeft invloed op de kredietwaardigheid van uw bedrijf.

  • Evalueer management-processen

Bekijk de sterke en zwakke punten van uw huidige systemen en processen. Krediet-management is een goede plek om te beginnen omdat het vaak wordt verwaarloosd ten gunste van verkoop en marketing. Als uit uw DSO- en cashflow-rapportages blijkt dat dit een aandachtspunt is, zijn er aspecten die u moet bekijken:

  • Kredietcontrolemaatregelen en due diligence voor potentiële en bestaande klanten, bij voorkeur via een gerenommeerd kredietcontrolebureau
  • De formulering van contracten en kredietovereenkomsten: bevatten ze duidelijke betalingsvoorwaarden, vertragingsrente en een afdwingbaar eigendomsvoorbehoud
  • Besluitvormingsprocessen voor kredietverlening: welke verdere controles worden uitgevoerd en wie heeft de bevoegdheid/verantwoordelijkheid?
  • Facturering en kredietcontrole: kunnen facturen sneller worden gegenereerd en wat is het systeem voor het volgen van betalingen en
  • Kredietrisicobeperking: welke maatregelen zijn er om uw bedrijf te beschermen tegen de gevolgen van een faling of langdurige betalingsachterstand, bijvoorbeeld letter of credit, kredietverzekering of incassodiensten?

 

  • Overweeg hoe u uw supply chain kunt diversifiëren

Nog voor de sluiting van België, in februari en maart, werd de toeleveringsketen uitgebreid verstoord doordat Chinese fabrieken werden gesloten als reactie op de uitbraak. Hoewel de hervatting van de productie in China positief nieuws is, is het waarschijnlijk dat de toeleveringsketens ook in de komende maanden de gevolgen zullen ondervinden van zowel de maatregelen die door verschillende regeringen zijn genomen als de logistieke problemen bij het verplaatsen van goederen. Er is ook een duidelijke kans op verdere lockdowns om een tweede of derde golf van infecties aan te pakken.

Meer dan ooit is het zinvol om het risico van de supply chain te beperken door te doen wat je kunt om te diversifiëren, zodat je niet afhankelijk bent van leveranciers uit hetzelfde gebied. Onderzoek alternatieve bronnen van goederen en materialen met input van een gerenommeerde leverancier van business intelligence, zodat u in staat bent om weloverwogen beslissingen te nemen over potentiële handelspartners. Uw beloning moet een veerkrachtigere toeleveringsketen zijn en - op de lange termijn - de kans op betere handelsrelaties.

  • Onderzoek potentiële markten

Iedereen voelt de impact van de corona-viruspandemie en het trieste feit is dat sommige van uw gewaardeerde klanten misschien niet zullen overleven. Daarom is het nu tijd om de onaangeboorde binnenlandse en buitenlandse markten voor uw goederen en diensten te beoordelen.

Om te voorkomen dat u van een risicovolle prospect naar een nog slechtere springt, is het belangrijk om een uitgebreid beeld te krijgen van het handelsrisico. Werk daarom samen met een informatiespecialist die inzicht kan geven in de financiële gezondheid van potentiële klanten en het land en de sector waarin zij actief zijn. Daarbij gaat het onder meer om de onderliggende economische sterktes en vooruitzichten op herstel, de infrastructuur, het ondernemingsklimaat en mogelijke handelsbelemmeringen.

Het doel moet niet zijn om de verkoop tegen elke prijs na te jagen, maar om uw middelen te richten op de meest veelbelovende markten en prospects, zodat u duurzaam kunt handelen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Coface Belgium N.V. (Brussel))

​Meer info: 02/404.01.11 of https://www.coface.be.