Ampere integreert LFP-technologie en "Cell-to-Pack"-oplossingen in batterijstrategie Renault Group

03/07/2024 OM 15:17 - Luc Willemijns
Amperel 020724

Ampere, specialist in slimme elektrische voertuigen ontstaan uit Renault Group, breidt zijn batterij-aanbod uit door naast de bestaande NMC (Nickel Manganèse Cobalt)-batterijen ook LFP (Lithium Fer Phosphate)-technologie te integreren. Dit strategische initiatief is gericht op het drastisch verlagen van de kosten van voertuigen en het democratiseren van elektrische mobiliteit in Europa.

Ampere heeft in samenwerking met partners LG Energy Solution en CATL een geïntegreerde waardenketen in Europa opgezet om de LFP-technologie concurrerender te maken voor voertuigen die in Europa worden geproduceerd. Deze batterijen zullen verschillende modellen van Renault en Alpine van stroom voorzien en zullen de behoeften voor deze technologie tot 2030 dekken. De LFP-technologie, hoewel minder energiedicht dan NMC, biedt een kosteneffectieve oplossing voor kleine en middelgrote auto's, waardoor elektrische voertuigen toegankelijker worden voor een breder publiek.

Belangrijke innovatie die Ampere introduceert, is de "Cell-to-Pack"-technologie, ontwikkeld in samenwerking met LG Energy Solution. Deze technologie, een wereldprimeur voor pouch-cellen, maakt het mogelijk om meer cellen in een gegeven ruimte te integreren, waardoor de energie-inhoud en de actieradius van voertuigen toenemen. Tegelijk draagt deze technologie bij tot een significante kostenreductie van de batterijen. Vanaf begin 2026 zullen deze technologieën naar verwachting de batterijkosten met ongeveer 20% verlagen.

Ampere werkt samen met vier vooraanstaande batterijpartners om zijn strategie te realiseren, met name:

  • AESC Envision: gevestigd in de ElectriCity-site in Douai (Frankrijk) voor NMC-batterijen.
  • CATL: levert LFP-technologie vanuit zijn fabriek in Hongarije.
  • LGES: gevestigd in Polen, levert zowel NMC- als LFP-technologieën.
  • Verkor: geleverd vanuit zijn gigafabriek in Duinkerken (Frankrijk) voor NMC-technologie.

De batterijen worden geassembleerd in Ampere ElectriCity in de Hauts-de-France regio, meer specifiek in de batterijfabriek van de Douai-fabriek.

Ampere zet met deze integraties een snelle transformatie in gang. De eerste voertuigen met LFP-batterijen worden begin 2026 verwacht. Deze ontwikkelingen zijn onderdeel van de bredere strategische roadmap van Ampere, die gericht is op het verlagen van de kosten en het verbeteren van de marges.

Meer info: 02/370.64.61 of https://nl.renault.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.