Audi keurt groot deel V6-dieselmotoren goed voor gebruik met hernieuwbare brandstof
Net als de hele Volkswagen-groep streeft Audi de visie van CO2-neutrale mobiliteit na en wil het merk tegen 2050 netto-klimaatneutraliteit bereiken. De focus ligt op voertuigen met elektrische batterijen. Bovendien is Audi bezig zijn verbrandingsmotoren duurzamer te maken: het bedrijf heeft al een groot deel van zijn huidige zescilinderdieselmotoren goedgekeurd voor gebruik met de hernieuwbare brandstof HVO (hydrotreated vegetable oil).
Dankzij hernieuwbare brandstoffen, of reFuels zoals ze soms nog worden genoemd, is het mogelijk om verbrandingsmotoren te gebruiken op een klimaatvriendelijkere manier. Ze zijn een doeltreffende manier om komaf te maken met fossiele brandstoffen, niet alleen voor de korte termijn, maar ook na 2033, wanneer de laatste Audi met een verbrandingsmotor in Europa van de productieband zal rollen.
Audi-modellen met V6-dieselmotoren tot en met 210 kW (286 pk) die de fabrieken van het bedrijf sinds midden februari verlaten, kunnen in overeenstemming met de Europese norm EN 15940 worden getankt met de HVO-brandstof. Hydrotreated vegetable oil (HVO) is een duurzame brandstof die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot met 70 tot 95 procent te verminderen in vergelijking met fossiele diesel. Een ander voordeel van HVO is zijn aanzienlijk hogere cetaangetal, wat betekent dat de verbranding efficiënter en schoner is in vergelijking met conventionele diesel.
Residuen en restafval, zoals residuen uit de landbouw of afvalolie uit de voedingssector, worden gebruikt in de productie van HVO. Door waterstof toe te voegen (“hydrogeneren” of “harden”) worden de oliën omgezet in alifatische koolwaterstoffen. Door dit proces veranderen de eigenschappen van de plantaardige oliën, wat ze geschikt maakt voor gebruik in dieselmotoren. Ze kunnen worden toegevoegd aan conventionele diesel ter vervanging van fossiele componenten of ongemengd worden gebruikt als 100% zuivere brandstof.
HVO wordt ook wel BTL-brandstof (biomass-to-liquid) genoemd. Naast BTL zijn er ook andere productiemethoden voor synthetische dieselbrandstoffen, zoals GTL (gas-to-liquid) en PTL (power-to-liquid). Die laatste kan duurzaam worden verkregen uit hernieuwbare elektriciteit, water en CO2 uit de atmosfeer. Deze door de EN 15940-norm bepaalde brandstoffen worden onder één noemer gebracht met de term XTL (X-to-liquid), waarin de X staat voor de oorspronkelijke component. Brandstofpompen die deze brandstoffen bevatten, worden duidelijk aangeduid aan de hand van dit symbool. Goedgekeurde Audi-modellen hebben een XTL-sticker in de brandstoftank.
Alle V6-dieselmotoren met een vermogen tot en met 210 kW (286 pk) in de reeksen A4, A5, A6, A7, A8, Q7 en Q8 die sinds midden februari 2022 werden geproduceerd, kunnen worden getankt met HVO als brandstof. De lancering van HVO voor de Q5 vond begin maart plaats, gevolgd door de A6 allroad in de expansiefase tot 180 kW (245 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 6,2-6,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 164-160) in de zomer.
Bovendien is HVO in Europa goedgekeurd voor de viercilinderdieselmotoren in de Audi A3, Q2 en Q3, die sinds juni 2021 zijn gebouwd. In de modellen die zijn gebaseerd op het modulaire longitudinale platform, is de R4 TDI in de reeksen A4, A5, A6, A7 en Q5 sinds het tweede deel van vorig jaar geschikt voor HVO in Zweden, Denemarken en Italië omdat de marktvraag tot op heden het grootst was in die landen.
HVO-diesel is al beschikbaar in meer dan 600 tankstations in Europa. De meeste daarvan bevinden zich in Scandinavië, waar de milieuvereisten bijzonder streng zijn.
Meer info: http://www.audi.be.
AUDI AG
AUDI IMPORT
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.