Binnenvaart in Vlaanderen houdt stand ondanks Covid-19 crisis

08/02/2021 OM 15:00 - Luc Willemijns
Devlaamsewaterweg logo

De binnenvaart op de Vlaamse waterwegen kan ook in 2020 mooie cijfers voorleggen. Ondanks de Covid-19 crisis werden het afgelopen jaar ruim 69 miljoen ton goederen vervoerd over de Vlaamse waterwegen: slechts een kleine daling van 1,65% t.o.v. 2019. Terwijl er een lichte achteruitgang was in de totale tonnage, nam het containervervoer voor het elfde jaar op rij significant toe (+10,95%).

Ruim 69 miljoen ton goederen werden vervoerd over het water, het equivalent van ruim 2,7 miljoen vrachtwagens van 25 ton die niet over onze drukke wegen reden. Dat de sector ook in moeilijke omstandigheden zich slagkrachtig toont, is het bewijs dat binnenvaart daadwerkelijk ook een volwaardig alternatief is.

Containertransport zet opmars verder

Het containertransport op onze waterwegen vestigde andermaal een absoluut record. Voor het elfde jaar op rij werden er meer containers vervoerd. Het afgelopen jaar passeerden er bijna 985.000 TEU over onze waterwegen, goed voor een stijging van bijna 11%.

Met bijna 700.000 TEU werd het leeuwendeel over het Albertkanaal vervoerd (+20,81%).

Verder investeren in een blauwe toekomst

In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg die door de investeringen van De Vlaamse Waterweg op en langs het water alsmaar meer mogelijkheden bieden.

De Vlaamse Waterweg N.V. gaat er ook in 2021 voor om het aandeel van de binnenvaart verder te doen toenemen door ondernemers warm te maken voor waterwegtransport. Met onder meer de opwaardering van het Albertkanaal, de verdere uitbouw van de Seine/Schelde-verbinding en de modernisering van het Kanaal naar Charleroi investeert De Vlaamse Waterweg N.V. ook de komende jaren in een blauwe toekomst.

Sinds 2 januari 2020 worden alle sluizen op het Albertkanaal 24/7 bediend waardoor de binnenvaart nóg aantrekkelijker werd als alternatief voor de overvolle wegen. Dat resulteert in deze topcijfers.

Er ligt thans ook een masterplan voor naar verregaande en gefaseerde automatisering en afstandsbediening van de sluizen en beweegbare bruggen. Zo wordt weer een stap gezet om in de toekomst de vervoersstromen over het water nog efficiënter laten lopen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.