Bpostgroup wordt bnode en introduceert nieuwe merkarchitectuur

10/12/2025 OM 12:00 - Luc Willemijns
Bpostgroupbnode 101225

Bpostgroup (Brussel) wijzigt zijn naam in bnode en voert een nieuwe merkarchitectuur in die de transformatie naar een internationale logistieke groep moet ondersteunen. De herstructurering brengt het aantal merken van 31 naar vier terug en omvat bnode als corporate merk, naast paxon, Landmark Global en bpost als commerciële merken voor de verschillende activiteiten.

De naamswijziging volgt zes maanden na de Capital Markets Day van juni 2025, waar de groep zijn ambities toelichtte om uit te groeien tot digitale expert in pakketlogistiek met activiteiten in West-Europa, Noord-Amerika en Azië. De nieuwe merkarchitectuur moet de zichtbaarheid, consistentie en marktpositionering van de groep versterken.

Bnode wordt het overkoepelende merk en vervangt bpostgroup als corporate identiteit. De naam verwijst naar een knooppunt binnen een netwerk en moet de internationale dimensie en digitalisering van de groep weerspiegelen. De bestaande 31 merken worden geconsolideerd binnen drie commerciële merken, elk in lijn met een business-unit.

Paxon wordt het nieuwe merk voor de 3PL-activiteiten in Europa en Noord-Amerika. Onder dit merk worden Staci, Radial Europe en North America, Active Ants en hun dochterondernemingen samengebracht. De keuze voor één uniform merk moet het geïntegreerde logistieke aanbod zichtbaarder maken en samenwerking binnen de groep vereenvoudigen.

Landmark Global blijft het merk voor cross-border logistiek. De naam wordt behouden vanwege de bestaande bekendheid in internationale markten. De visuele identiteit wordt vernieuwd om de positionering en schaalbaarheid van de activiteiten te ondersteunen.

Voor de last-mile activiteiten in België en Nederland blijft bpost de merknaam, aangevuld met een gemoderniseerde visuele stijl. Deze business-unit omvat tevens dochterondernemingen zoals Dyna en speos, die worden geïntegreerd binnen de vernieuwde structuur. De keuze voor behoud van het merk sluit aan bij de sterke marktbekendheid bij consumenten.

De uitrol van de nieuwe commerciële merknamen gebeurt gefaseerd. De cross-border activiteiten starten in januari, gevolgd door de 3PL-activiteiten in het tweede kwartaal van 2026. De wijzigingen worden ook doorgevoerd in de financiële rapportering later dit jaar.

Met de introductie van bnode wil de groep duidelijkheid creëren voor klanten en stakeholders. Door de merkstructuur te vereenvoudigen, moeten het dienstenaanbod en de strategische positionering transparanter worden voor internationale logistieke en postgerelateerde activiteiten.

Meer info: 02/278.50.89 of https://www.bnode.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.