Autotest : BYD Atto 3
Eentje uit de droomfabriek
BYD??? Iemand die de automarkt niet zo goed volgt, fronst waarschijnlijk de wenkbrauwen bij het lezen van dit letterwoord. Toch is BYD (lees als Build Your Dreams) het best verkopende automerk in China. Bovendien heeft het Tesla voorbijgestoken als best verkopende elektrische merk en misschien nog wel belangrijker, sinds 1995 is het een gerenommeerde fabrikant van batterijen. Laat net die roots bij de batterijen vandaag de sterkste troef van deze Chinese constructeur zijn, die hem meteen ook grote ambities richting Europese markt geeft. Met de eerder limousine-achtige Han, de SUV/monovolume Tang en de hier voorgestelde Atto 3 biedt BYD van bij de start een mooi gamma aan. En er zit nog meer in de pijplijn voor de komende maanden en jaren. Veelbelovende dromen dus?
Dromen mag en het is duidelijk dat de Chinese constructeurs met de opkomst van de elektrische wagen hun kans schoon zien om hun vleugels uit te slaan naar Europa. Met de komst van de elektrische auto wordt de autotechniek gevoelig veranderd en tellen ervaring en reputatie uit het verleden plots minder mee dan tevoren. Tegelijk zijn de zware kinderziekten waaraan de eerste naar Europa verscheepte Chinese modellen nog leden, intussen al helemaal verwerkt. China is bovendien al een tijdje de bakermat van de batterijtechnologie. Dit alles zou Chinese constructeurs de kans bieden hun historische achterstand op hun Europese collega’s voor een stuk weg te werken. Daardoor zou de droom van de ene wel eens de nachtmerrie van de andere kunnen worden, want dat de Chinese fabrikanten hun Europese tegenhangers het vuur aan de schenen willen leggen, moge duidelijk zijn.
Achtergrond
BYD zal ongetwijfeld één van de voorlopers in dat offensief worden. De Chinese “dromenbouwer” heeft daarvoor immers heel wat troeven in handen. Allereerst is er de batterijtechnologie, die het bedrijf logischerwijze in huis heeft, want BYD was eerst batterijfabrikant en dan pas autoconstructeur. Daarnaast is er de steun van financieel genie Warren Buffett, die als één van de eerste echt wel brood zag in de expansiedrang van de Chinese autobouwer. Tot slot heeft BYD in België zijn lot verbonden aan Inchcape. Dat is de invoerder van Toyota, die dus het klappen van de autozweep kent en BYD zal behoeden voor valkuilen waar andere Chinese constructeurs in eerste instantie zeker zullen intrappen.
Belangrijkste ingrediënt om het te maken bij een introductie op een nieuwe automarkt is uiteraard het gamma. Op dat vlak scoort BYD van bij de start al sterk. Na een eerste debuut op de Noorse en Nederlandse markt met de SUV Tang, breidde BYD zijn gamma nog verder uit met de limousine Tan en de Atto 3, die op een breder publiek mikt. Nog deze maand wordt dat gamma nog verder uitgebreid met de Dolphin, een hatchback voor het C-segment, terwijl in september van dit jaar ook de Seal zijn debuut zal maken. Dat is een sedan die mikt op een plaatsje in het D-segment en die zowel met vierwielaandrijving als met achterwielaandrijving verkrijgbaar zal zijn.
Rijgedrag
De BYD Atto 3 is een SUV, die uiterlijk niet meteen in het oog springt. Daarvoor is hij iets te braaf en iets teveel een mix van stijlelementen die je bij modellen van andere merken terugvindt. Dat het ook anders kan bewijst BYD met de Han, maar de Atto 3 is toch vooral een “middle of the road”-auto. Hij is leverbaar met één type elektromotor, die 204 pk of 150 kW produceert. Deze krachtbron haalt zijn energie uit een “Blade”-batterij van 60 kWh. De Atto 3 pakt uit met een koppel van 310 Nm. Toch maakt dit van hem geen sprinter. Iets wat we achter het stuur trouwens niet meteen als een probleem ervoeren, want de Atto 3 zet niet meteen aan tot sportiviteit en dat komt echt niet alleen door de wat minder levendige sprintkarakteristieken van de auto. De ophanging is aan de zachte kant en ideaal om op alle terreinen comfortabel te rijden. Zodra je de auto trouwens een wat hoger tempo oplegt, bots je tegen de beperkingen van dat onderstel aan. Die komen tot uiting door een behoorlijke rolneiging, onderstuur en de ophanging die het allemaal niet meer bij lijkt te kunnen houden, wanneer je bijvoorbeeld een verkeersdrempel iets te snel aansnijdt. Toegegeven, het gaat dan om situaties waarin wij de Atto 3 eerder bewust terecht deden komen en die niet echt op zijn lijf geschreven zijn. Vandaar dat we hem deze beperkingen niet te zwaar aanwrijven.
Eén-pedaalbesturing is aan de Atto 3 (nog) niet besteed. De auto afremmen doe je dus alleen zelf met het rempedaal en van automatische energieregeneratie zodra je het gaspedaal loslaat is dus geen sprake.
Veiligheid
Nog meer dan over de veiligheidsuitrusting van de BYD Atto 3 moeten we het hier hebben over een unieke eigenschap van de BYD-batterijen. De “Blade” lithium-ion-batterijen van BYD ontbranden immers niet wanneer ze doorboord worden, waardoor ze veel veiliger zijn dan de lithium-ion exemplaren van andere constructeurs. Daarnaast is de batterij ook minder gevoelig voor oververhitten of “overladen”. Met dat laatste bedoelt men het nog bijladen van een batterij, terwijl die eigenlijk al vol is.
De standaard veiligheidsuitrusting is uitgebreid en dat valt ook af te leiden uit de resultaten die de Atto 3 neerzette tijdens de Euro NCAP-testen. De Chinees behaalde immers de maximale score van vijf sterren, 91% voor de bescherming van volwassenen, 89% voor de bescherming van kinderen en 74% voor zijn rijhulpsystemen. Enkel voor de bescherming van de zwakke weggebruikers viel hij met 69% een beetje door de mand. Zijn extra Isofix-bevestigingspunten op de passagierszetel vooraan zijn dan weer een ontegensprekelijk veiligheidspluspunt.
Als we de veiligheidsuitrusting van iets dichterbij bekijken zien we dat de 360°-camera standaard is op de Launch Edition, dat de Atto 3 ook een semi-autonome rijfunctie aan boord heeft en uiteraard over alle nodige airbags en rijhulpsystemen beschikt. Tot zelfs een stemmetje dat je ietwat gebiedend komt zeggen dat je te snel rijdt en daardoor bij momenten zelfs als hinderlijk wordt ervaren.
Comfort
De buitenkant oogt misschien wel wat braaf, maar binnenin maken de Chinese designers dat helemaal goed door hun op de bedieningselementen van een lijnvliegtuig geïnspireerde ontwerp, dat terug te vinden is in de centrale luchtsleuven van de verluchting en de versnellingspook. Daarnaast worden de aflegvakken in de voordeuren gevormd door drie naast elkaar gespannen kabels, die wanneer je ze aanraakt als een volleerde basgitaar klinken. Het is eens wat anders dan de traditionele plastic-behuizing die de andere merken gebruiken en het hoeft er op functioneel vlak niet voor onder te doen.
Eyecatcher in het interieur is zonder twijfel het gigantische centrale scherm, dat eigenlijk het elektronische hart van de Atto 3 vormt. Dat is ook wel nodig, want het kleine dashboard dat achter het stuur werd geplaatst, geeft slechts de hoogstnodige informatie prijs. Het 15,6-duims grote centrale scherm kan zowel door de bestuurder als zijn passagier vooraan bediend worden. Je navigeert er vlot door de verschillende menu’s. Die kunnen zowel van de auto zelf afkomstig zijn of van de Apple Car Play- of Android Auto-verbinding, die van het scherm als het ware een computer monitor of zo je wil een over-sized GSM-scherm maken. Een leuke gadget is dat je het grote scherm door een eenvoudige druk op een knop aan het stuur een kwartslag kan draaien, zodat een soort staande elektronische A4 je deel is.
Niettegenstaande het scherm intuïtief van bediening is en er wel wat valt te zeggen voor een alles-in-één bediening, zitten sommige instellingen nogal diep in het systeem verborgen. Zeker wanneer je ze al rijdend van achter het stuur moet vinden. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de bediening van de verwarmde zetels, die meerdere stappen doorheen het menu vergt.
De afwerking van de Atto 3 zit trouwens behoorlijk snor. De Chinezen van BYD kiezen bovendien helemaal niet voor een minimalistische aanpak. Een goede materiaalkeuze en fijn doordachte oplossingen zorgen samen met stoelen met voldoende zijdelingse steun en toch behoorlijk wat interieurruimte voor een fijn gevoel aan boord van de Atto 3. Al hadden we de zetelzittingen vooraan zelf graag iets langer gehad. De korte zittingen kunnen vooral bij lange ritten eerder ongemakkelijk beginnen aanvoelen.
Functionaliteit
Met een kofferruimte van 440 liter positioneert de BYD Atto 3 zich in de middenmoot van het segment waarin hij actief is. Dat komt in de praktijk neer op een laadruimte die zeker meevalt gelet op de buitenafmetingen van de auto. De laaddrempel is wat aan de hoge kant en met een kofferruimte met dubbele koffervloer blijft de moduleerbaarheid redelijk rudimentair. Een “frunk” is evenwel niet voorhanden.
De BYD Atto 3 is wel compatibel met de V2L-functie, wat betekent dat je met je auto externe stroomverbruikers van stroom uit de batterij kan voorzien. Dat gebeurt overigens met een specifieke stekker die je in de laadpoort aan de buitenkant van de auto steekt.
Opladen
De Atto 3 biedt met zijn 60 kWh batterijcapaciteit een WLTP-actieradius van 420 km. Daarmee ligt deze Chinees in de balans met de ID.3 van Volkswagen en de Kia Niro. De Blade-batterij waarmee BYD uitpakt is, zoals hiervoor aangehaald, veel minder brandgevoelig en bevat geen kobalt. Als je weet in wat voor omstandigheden kobalt doorgaans gedolven wordt, zou je de BYD-batterijen ook vanuit ethisch standpunt een goede keuze kunnen noemen. Daarnaast zijn de batterijen van BYD ook plat, al levert dat niet meteen een merkbaar voordeel op naar ruimte toe.
De snellaadcapaciteit van deze batterijen is met 88 kW wat aan de lage kant. Al valt hij in de praktijk aan de snellaadpaal ook niet echt uit de toon en blijven de oplaadtijden al bij al leefbaar.
TCO
De Atto 3 wordt aangeboden in twee uitvoeringen. De Atto 3 Comfort is het instapmodel dat verkocht wordt voor 36.355,04 euro, excl. BTW, terwijl de volledig toegeruste Launch Edition 38.008 euro, excl. BTW, kost. De Launch Edition is bijzonder goed toegerust met achttienduimsvelgen, een 360°-camera, een warmtepomp, het kantelbare 15,6”-tabeltachtige aanraakscherm, LED-koplampen, de keyless entry, het panoramisch dak, de stoelverwarming en een inductielader. Kortom, BYD geeft je heel veel waar voor je geld. Toch mag deze Chinese uitdager zeker niet aanzien worden als een koopje dat je doorgaans bij de Alibaba’s van deze wereld doet. Hem daarmee vergelijken zou de Atto 3 oneer aandoen.
Met een gemiddeld verbruik van 16,60 kW/100 km toont de BYD Atto 3 zich net iets zuiniger dan de vergelijkbare Kia Niro EV, waarbij we evenwel moeten aanstippen dat de test van deze Zuid-Koreaan zich in de wintermaanden afspeelde en de lagere temperaturen van toen bij deze vergelijking zeker niet in het voordeel van de Niro EV spelen. Vandaar dat we deze twee Oosterlingen waarschijnlijk een quasi-gelijk verbruik mogen aanrekenen. Het gemiddelde verbruik van 16,6 kW/100 km is echter een cijfer waarmee je als elektrische auto kan thuiskomen (en dat mag je in deze letterlijk nemen - pun intended). Samen met de correcte aankoopprijs van 38.008 euro, excl. BTW, en de nog altijd fiscaal aantrekkelijke behandeling van een volledig elektrische wagen levert dit de BYD Atto 3 een TCO op die menig bedrijfsleider zal weten te charmeren.
Fleet-Flits conclusie
De BYD Atto 3 schopte het eind vorig jaar tot VAB Elektrische Gezinswagen van het Jaar. Geen onterechte keuze als je merkt hoeveel waar deze Chinees voor zijn geld oplevert. De prijszetting is overigens wel terecht te noemen, want BYD zet een auto in de markt die zowel qua rijprestaties als inzake afwerking en comfort de confrontatie met zijn Europese concurrenten kan doorstaan. De Atto 3 mag dus op geen enkele manier als een budgetwagen aanzien worden.
Dat zal hem ten opzichte van zijn toch aanzienlijk aantrekkelijker geprijsde landgenoot MG, MG5-klanten die elektrisch willen rijden voor de prijs van een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor kosten. Toch biedt deze budget-Chinees voor dat geldt slechts een uiterlijk weinig tot de verbeeldingsprekende break terwijl BYD een ruime SUV voorrijdt, die op geen enkel gebied beknibbelt op zijn prijs.
De Atto 3 maakt trouwens deel uit van een ruimer productoffensief waarmee BYD de Europese markt wil veroveren. Daarbij geruggensteund door de grote ervaring van het merk met batterijen, die de constructeur bij het concipiëren van de juiste elektrische auto zeker geen windeieren zal leggen. BYD mag dus dromen van een mooie toekomst in Europa en zou tegelijk wel eens de verkoopsnachtmerrie van een aantal Europese en Aziatische merken kunnen worden.
Concurrenten voor de BYD Atto 3
Kia Niro EV
De Kia Niro EV oogt voortaan zowel langs de binnenkant als aan de buitenkant aantrekkelijker en heeft een pak meer uitstraling dan zijn voorganger. Technisch is hij echter niet zo gek veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe Niro EV is echter niet langer een zacht geprijsd elektrisch alternatief. Sterker nog, ook als het op prijskaartjes aankomt is hij een geduchte concurrent voor de BYD Atto 3. Hetzelfde geldt trouwens voor zijn rijprestaties, al zouden we de Niro EV net dat kleine beetje dynamischer willen noemen.
Peugeot e-2008

De e-2008 staat model voor de filosofie van de Stellantis-groep als het op elektromobiliteit komt. Geen wapenwedloop naar duizelingwekkende prestaties, maar een auto aanbieden die met de verhouding prijs/rijbereik en slimme oplaadmogelijkheden het verschil wil maken. Dat betekent concreet dat je het met iets minder batterijcapaciteit moet stellen dan bij de Atto 3 en je ook qua vermogen beduidend minder power onder de rechtervoet meekrijgt. Daarvoor krijg je in de plaats wel een prettig rijdende auto, die echter standaard wel heel weinig oplaadmogelijkheden meekrijgt. Voor een Mode 3-laadkabel, waarmee je meer dan 2,3 kW kan opladen thuis, moet je immers bijbetalen. Zijn belangrijkste minpunt is echter zijn reële rijbereik dat in de praktijk met heel veel goede wil slechts 270 km bedraagt.
Cupra Born

De Born oogt aan de buitenkant niet alleen sportief, maar ook bijzonder compact. Indrukken kunnen echter misleidend zijn, want ook al is de Born zonder tegenspraak sportief, toch staat compact in deze zeker niet voor klein. De vinnige Spanjaard verrast immers met zijn binnenruimte. Bovendien zorgt zijn sportieve inslag ervoor dat hij ook nog eens bijzonder prettig rijdt. De afwerking met alcantara-zetelbekleding spreekt eveneens in het voordeel van de Born. Die kan zijn toch wat hogere prijs (39.867 euro,$ excl. BTW) dan de Atto 3 misschien draagbaar maken.
BYD Atto 3
Motor: Elektromotor met 60,48 kWh batterij
Max. vermogen: 150 kW/ 204 pk
Max. koppel: 310 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving, enkelvoudige reductiebak
Gem. verbruik gemengde cyclus: 16,60 kWh/100 km
Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 15,51 kWh/100 km
Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 19,84 kWh/100 km
Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 16,67 kWh/100 km
Vermogen standaard geïntegreerde lader: 11 kW
Maximaal laadvermogen gelijkstroom: 135 kW
Laadtijd gewoon stopcontact (2,3 kW): 28 uur
Laadtijd wallbox (11 kW): 6,5 uur
Laadtijd DC-snellader (150 kW): 80% in 44 minuten
Inhoud kofferruimte: 440 liter
Fabrieksgarantie: 4 jaar
Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 sec.
Topsnelheid: 160 km/u
CO2-uitstoot: 0 g/km
Fiscale aftrekbaarheid: 100 %
Voordeel van alle aard testvoertuig 1.576,80 euro per jaar
131,40 euro per maand
BIV (Vlaanderen): 0 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) : 0 euro
Catalogusprijs BTW excl. BYD Atto 3 Launch Edition: 38,008,27 euro
Fleet-Flits digest
De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.
Onze test gebeurt doorgaans op een vast testparcours, dat echter af en toe te lijden heeft onder de groeipijnen van het autorijden van morgen. Waar tankstations voor benzine en diesel staan, staat immers niet noodzakelijk ook een laadpaal voor elektrische voertuigen. En wanneer men vanuit praktisch oogpunt dan ook nog eens op zoek moet naar een snellaadpunt, wordt pas echt duidelijk dat men vandaag nog op zoek moet naar de spreekwoordelijke speld in de al even spreekwoordelijke hooiberg. De komst van supersnelle laadpalen zoals die van Ionity biedt voor premiummodellen overigens nieuwe mogelijkheden om wat het testparcours nauwer aan te leunen bij het gebruikelijke traject dat we voor benzine-, diesel- en hybridemodellen gebruiken, waardoor dit testtraject 450 km lang is. Met dit soort auto’s laden we ook niet langer twee keer op dezelfde plek op, maar bij twee stations die quasi ideaal geplaatst zijn voor de Fleet Flits test. Daardoor laden we voortaan na autosnelweggedeelte tegen 120 km/u, na 113 km, in Bierset en volgen we ons gebruikelijke parcours met uitzondering van één korte afsnijding. Tot slot leggen we na een tweede broodnodige elektriciteitsinjectie na het Ardennengedeelte van 202 km, het 130 km lange autosnelweggedeelte tegen 110 km af.
Rijgedrag: 8,52/10
Veiligheid: 8,22/10
Comfort: 8,26/10
Functionaliteit: 7,25/10
TCO: 7,96/10
Fleet Flits Score: 8,04/10
Afgewogen
+ Comfortabel onderstel
+ Afwerkingsniveau
+ Veiligheidsuitrusting
- Weinig personaliseerbaar
- Korte stoelzittingen
- Geen één-pedaalbesturing
BYD BELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.