CGI Belgium schoeit dienstverlening op nieuw post-Covid-19 model

25/06/2021 OM 07:00 - Luc Willemijns
Cgi1 150621
(“Kernopdracht van CGI is zijn klanten in de nieuwe economische context extreem flexibel en weerbaar te maken”, schetst Jacques Wieczorek, topman CGI Belgium)

“3R”-concept moet organisaties extreem weerbaar en flexibel maken

De corona-epidemie heeft een niet te miskennen impact op de IT-omgeving en de markt. Bedrijven passen hun focusprioriteiten aan de nieuwe werkelijkheid aan. IT-dienstverlener CGI Belgium N.V. (Diegem) speelt op dit alles in met een nieuw “3R”-model. “3R” staat voor Respond, Rebound en Re-invent. Dit model moet organisaties wapenen tegen mogelijke nieuwe onvoorziene marktomstandigheden, zoals een wereldwijde gezondheidscrisis. “Organisaties moeten vandaag zichzelf heruitvinden om van een extreme flexibiliteit en weerbaarheid te getuigen en de relatie met hun werknemers, klanten en leveranciers verregaand digitaliseren zodat terzake geen breuken kunnen ontstaan,” beklemtoont Jacques Wieczorek, senior vice-president en managing director CGI Belgium.

Het van oorsprong Canadese CGI, beursgenoteerd inmiddels, zag in 1976 het daglicht in Québec. Oprichter Serge Godin is vandaag nog steeds actief in het bedrijf. De familie van de oprichter houdt zowat 30% van de aandelen aan. Vorig jaar tekende CGI met een 77.000 “members” voor een omzet van 12,2 milljard CAD (8,29 miljard euro).

In 2012 maakte het bedrijf een heuse kwantumsprong toen het zijn Europese branchegenoot Logica overnam om wereldwijd de vijfde grootste onafhankelijke integrator te worden. Het telde daar toen zowat 2,1 miljard euro voor neer.

Het wereldwijd actieve CGI structureert zijn activiteiten in twaalf verticale sectoren. In België is het bedrijf actief in Energie & Nutsvoorzieningen, Manufacturing, Health, Government en Financial Services. Internationaal bedient het bedrijf een 5.500 klanten. In België zijn dat er een tachtigtal. Die worden met een end-to-end portfolio geserviced.

Het activiteitenportfolio van CGI oogt bijzonder breed, gaande van business-consulting, over IT-implementatie en -integratie, tot development, business process services en IT-outsourcing. “Met dat brede portfolio streven we ernaar de klant maximaal te ontzorgen,” aldus Wieczorek.

Cgi2 150621
(Jacques Wieczorek: “Bedrijven krijgen niet enkel af te rekenen met een digitale transformatie, ze krijgen ook een sociale transformatie op hun bord”)

Eigen insteek

CGI spreekt niet van werknemers, maar van “members”. Dat illustreert de intrapreneurial cultuur van het bedrijf waarbinnen werknemers samen CGI verder uitbouwen. Zo is een grote meerderheid van de medewerkers aandeelhouder van het bedrijf.

De IT-dienstverlener hanteert een wereldwijd concept van client proximity. Dat biedt bovenop de mogelijkheid om internationaal de vinger aan de pols te houden en de sectorale trends op internationaal niveau te detecteren. Op basis van die doorgedreven kennis van de markt en klanten past CGI zijn activiteiten navenant aan. Rechtstreeks gevolg daarvan is dat de door het bedrijf ingeschakelde experten van een bijzonder goede sectorkennis getuigen. En dat die groepsexpertise bedrijfsintern wereldwijd wordt gedeeld. De CGI-consultants, waar ook ter wereld, gebruiken wereldwijd dezelfde processen die in CGI’s Management Foundation werden vastgelegd.

Die internationale kennisuitwisseling reflecteert zich ook in het personeelsbestand van de IT-dienstverlener. De 285 vaste medewerkers van CGI Belgium vertegenwoordigen maar liefst 27 verschillende nationaliteiten.

Eveneens concurrentie-onderscheidend is het rijke IP-portfolio van de groep. CGI ontwikkelde samen met zijn klanten maar eventjes 175 oplossingen in eigen beheer, die zowel sectoraal als transversaal kunnen worden uitgerold. “CGI is geen software-producent, maar wel een accelerator die eigen tools aanreikt die de implementatie van bepaalde oplossingen in welomlijnde sectoren versnelt en faciliteert”, verduidelijkt onze gesprekspartner. Sectoraal gaat het bijvoorbeeld om IoT-oplossingen voor ziekenhuisomgevingen, transversaal om chatbots die met behulp van artificiële intelligentie informatie bundelen en zodoende wachtrijen onder de aanvragers vermijden.

Post-Covid-tijdperk noopt tot ongekende flexibiliteit

Als IT-adviseur beweegt CGI Belgium zich in een nieuwe omgeving, ontstaan onder invloed van Covid-19. Heel wat bedrijven worden immers gedwongen om hun business-model aan te passen.

Jacques Wieczorek: “De eerste reactie op de pandemie was de noodzaak om te overleven. Vervolgens diende de nodige weerbaarheid ingebouwd ingeval van mogelijke herhaling. In een derde stap was het zaak opnieuw cash te genereren. Hoe dan ook, leven met enkel een fysiek of virtueel model is vandaag niet langer mogelijk. Hybridisatie is het nieuwe ordewoord, niet enkel op het vlak van de business-activiteiten, maar ook op stuk van de relatie met de klanten, leveranciers en medewerkers of, in het geval van CGI, “members””.

De pandemie gomde alle gevoeligheden omtrent thuis- en telewerken in één klap weg. “Geen enkel bedrijf zal bij de aanwerving van een nieuwe bediende vandaag nog gewagen van een vaste werkplek,” luidt het. “In het post-Covid tijdperk is de zinvolheid van de job op zijn minst even belangrijk als de verloning. Mensen realiseren zich hoe breekbaar een leven, een context, een situatie is”, wordt daaraan toegevoegd. Flexibiliteit wordt binnen die constellatie belangrijker dan ooit, zowel aan werkgevers- als werknemerszijde. Bedrijven zullen anders met hun arbeidskrachten moeten omspringen en flexibele uurroosters (moeten) toestaan.

Covid-19 vertaalde zich eveneens in breuken in de supply chain. Ook tegen deze economische context zullen ondernemingen anders gaan aankijken, mede door toedoen van mobiliteits- en duurzaamheidsaspecten. “Het accent verschuift van internationaal naar lokaal. De korte keten verwerft een plaats op de voorgrond”, zo nog de managing director.

Ten slotte zal de automatisering van de bedrijfsprocessen naar een hoger niveau worden getild. Informatie zal via digitalisering vlot beschikbaar worden gesteld voor de gemachtigde werknemers, uiteraard met een doorgedreven aandacht voor cybersecurity en privacy. “Mensen zullen immers in een andere context werken, naast de digitale transformatie tekent zich ook een sociale transformatie af”, weet Wieczorek.

Cgi3 150621

“3R”-model

CGI speelt op die nieuwe context in met een nieuw “3R”-model, te weten Respond, Rebound en Re-invent. Zaak is de klanten weerbaarder te maken. Telewerk werd door veel bedrijven in de gauwte georganiseerd omwille van de door de gezondheidscrisis teweeg gebrachte urgentie. Thans dient stabiliteit in de weerbaarheid gecreëerd: Is er voldoende netwerkcapaciteit beschikbaar? Volstaat de toegang - volgens de toegestane rechten - tot de informatie? Zijn de werk- en digitale processen in voldoende mate gedigitaliseerd, niet alleen intern maar ook in de relaties met klanten en leveranciers?

Traditionele netwerken bleken tijdens de Covid-19 crisis vaak hiaten te vertonen, niet in het minst ten opzichte van de leveranciers. Bepaalde productiebedrijven worstelden met een gebrek aan informatie uit leveranciershoek. Ook de relatie met de klanten kwam onder druk omwille van het ontbreken van fysiek contact. Er dienden systemen ontwikkeld die die relatie vanop afstand consistent en stabiel maakten. Kortom, ook de relatie met de klant werd gedigitaliseerd.

Voorts beginnen bedrijven zich te realiseren dat het werken in een virtuele omgeving gepaard gaat met ontzettend veel data, die ze zinvol kunnen aanwenden. Ook hier tekenen zich nieuwe uitdagingen af. Veel organisaties weten niet waar die data zich bevinden, laat staan dat ze op optimale wijze worden beheerd. Er is derhalve nood aan een model voor data governance, dat de gegevens verzamelt, algoritmes voor databeheer creëert, de correlatie(s) tussen de verschillende systemen detecteert en dies meer. Ook de klanten en leveranciers moeten sneller aan voor hen relevante data kunnen.

Nieuwe prioriteitenfocus

Covid-19 heeft bedrijven en organisaties opgezadeld met een bijzonder grote behoefte aan “business agility”. Dat de pandemie de behoeften van organisaties inzake IT-dienstverlening sterk door elkaar heeft geschud in de vorm van een meer dan ooit acute nood aan digitalisering, hybridisatie, korte keten, cybersecurity en databeheer, wil Jacques Wieczorek niet expliciet gezegd hebben. “Een en ander heeft zich vertaald in een nieuwe prioriteitenfocus. In geval van een nieuwe Covid-uitbraak of onvoorziene, disruptieve omstandigheden, willen organisaties snel een weerbaar kunnen (re)ageren. Meer dan ooit is het kernwoord vandaag de dag “extreme flexibiliteit”. Zeker nu is gebleken dat een situatie waarvan we dachten dat ze stabiel was, dat in werkelijkheid helemaal niet bleek te zijn”, besluit onze gesprekspartner.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.