Continuïteit en professionele begeleiding cruciaal bij bedrijfsoverdracht

19/11/2020 OM 11:51 - Luc Willemijns
Bruul nov1820
Cengiz Turan, algemeen directeur: “Goed advies is duur, maar op de lange termijn ben je goedkoper af”

Zakenmakelaar Cengiz Turan nam familie- en vrijetijdscentrum Den Bruul over

Antwerpenaar Cengiz Turan, met een achtergrond in verzekeringen en financiën, runde voorheen samen met zijn broer T&T Zakenkantoor in Antwerpen, actief op vlak van verzekeringen, immo en kredieten. Ook beheert hij zijn eigen management- en audit-bedrijf, Belgatech. Op zoek naar een nieuwe uitdaging via de websites overnamemarkt.be en overnameweb.be stuitte hij op Bruul N.V. in Geel, de bowling-baan, binnenspeeltuin en brochetterie van Mieke Weuts. Het begin van een uitgebreid, maar belangrijk proces in zijn loopbaan.

Een interessante overname zoeken via Internet is niet gemakkelijk. Op gespecialiseerde websites kun je enkel de jaaromzet, regio en een kleine beschrijving van het bedrijf lezen, aldus de kersverse zaakvoerder. De website fungeert daarbij enkel als een soort makelaar en is slechts één moment in het proces. Bij interesse moet je meteen een getrouwheidsclausule (NDA) ondertekenen. “Dat was allemaal nieuw voor mij, ik kende de zakenwereld, maar niet de overnamemarkt”, getuigt Turan. Na een eerste positief contact met Weuts en een rondleiding in haar zaak, een pand van 5.500 m2 op een perceel van 13.000 m2, belde Turan eerst zijn ondernemersverenging. Die verwees hem door naar een financieel adviseur, die Turan van A tot Z begeleid heeft doorheen het hele proces. De tweede stap in het proces was de “letter of intent” (LOI), waarmee Turan officieel aankondigde dat hij de zaak wilde overnemen. Vervolgens vond de due diligence of het boekenonderzoek plaats, wat zo’n drie weken in beslag nam. Daarna trok Turan naar de bank met het dossier van de financieel adviseur. Die laatste stelde de bank voor om een waarborggarantie van de overheid aan te vragen, die uiteindelijk werd goedgekeurd.

“Over de prijs werd verder weinig onderhandeld, aangezien we reeds groen licht hadden van de boekhouder, financieel adviseur, bank en overheid. Ik hoefde bij wijze van spreken gewoon nog te ondertekenen en de sprong te wagen”, legt Turan uit. “Het lijkt soms alsof er te veel stappen zijn en het een enorm proces is, maar al die stappen leiden je net naar een succesverhaal.” Niettemin blijft het altijd een risico, aldus de zaakvoerder. “Gaan de klanten je aanvaarden, gaat het personeel aanblijven? Die dingen kun je moeilijk voorspellen”. Het totale proces, met alle aanvragen en wachttijden, nam ongeveer drie à vier maanden in beslag.

“Zachte” overname

Net daarom noemt Turan continuïteit het codewoord bij een overname. “Continuïteit op vlak van je concept en ook qua personeel”, preciseert hij. “Je moet respect hebben voor de eigenheid van de zaak en niet te abrupt alles naar je hand willen zetten”. De vorige eigenaar, Mieke Weuts, zit zelf ook nog mee in de zaak. “Het was dus echt een “zachte” overname, waarbij goeie afspraken goeie vrienden maken”, aldus Turan.

Professionele begeleiding is daarbij de andere cruciale factor. “Goed advies is duur, maar op de lange termijn ben je goedkoper af”, klinkt het. “Je moet weten welke stappen je moet ondernemen en in welke volgorde. De financiële voorbereiding is de sleutel, ook om het op een goede manier aan te kaarten bij de bank. Je moet permanent de helikopter-view bewaren over het proces”.

Meeting Bruul

Ter voorbereiding van de effectieve bedrijfsoverdracht werkte Turan zich zes maanden in elke tak van zijn nieuwe zaak in, van de kelders over de bar tot de keuken. Het is ook in de keuken dat Turan uiteindelijk zijn eerste grote initiatief nam, waarbij hij zijn administratieve expertise kon inzetten. Hij lichtte de HACCP-normen van de keuken zelf volledig door en stelde een normenboek op. Nadat hij alle bestaande takken van Den Bruul onder de knie had, voegde hij er zijn eigen concept aan toe. Hij renoveerde een bijgebouw van het bedrijfspand tot “Meeting Bruul”, een meeting- en conferentiezaal voor bedrijven. “We hebben vooral in het weekend veel klanten door de bowling, speeltuin en brochetterie, dus we wilden inzetten op nieuwe activiteiten tijdens de week.” Van een B2C-focus zette Turan na de overname dus sterk in op een B2B-component.

Jammer genoeg ging de vernieuwde zaak en “Meeting Bruul” open in februari, net voor de eerste lockdown. De laatste maanden bleef het dus vrij stil in Den Bruul, al begon het jaar wel veelbelovend. “Onze eerste drie weken waren wij volledig volgeboekt”, luidt het. Langzaam maar zeker ontvangt Turan weer meer en meer klanten. Hij zette dan ook sterk in op het implementeren van de corona-maatregelen, met eenrichtingsverkeer, plexiglas tussen de bowling-banen en een beperktere bezetting. Ook werkte hij tijdens de lockdown aan een nieuw terras. “Wij staan klaar om weer volledig open te gaan”, besluit de kersverse algemeen directeur.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.