Cross-Border Commerce Europe lijst voor het eerst on-line DIY, huis & tuinwinkels en marktplaatsen op

21/03/2024 OM 12:10 - Luc Willemijns
crossbordercommerce_210324

Cross-Border Commerce Europe (Brussel), het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in heel Europa faciliteert, heeft een belangrijk onderzoeks-paper gepubliceerd waarin de Top 50 grensoverschrijdende on-line huis-, tuin- en doe-het-zelf retailers en marktplaatsen in de wereld worden geëvalueerd en gerangschikt. Deze sector heeft een explosieve groei doorgemaakt, waarbij e-commerce een ongekende stijging doormaakt.

De macro-economische neergang en inflatiedruk na Covid, veroorzaakt door de geopolitieke effecten van de conflicten in Oekraïne en Israël, zijn de belangrijkste redenen voor de stagnatie op de doe-het-zelf-detailhandelsmarkt. Na stabilisatie in 2022 zal de Europese doe-het-zelf-detailhandel (zowel on-line als offline) naar verwachting een bescheiden jaarlijkse stijging van 1,25% kennen, van de huidige 368 miljard euro naar 380 miljard euro (inclusief ¼ van de tuinmarkt) in 2025. Het aandeel van de e-commerce binnen de doe-het-zelfsector is aanzienlijk gegroeid: in 2023 wordt de Europese on-line doe-het-zelfmarkt gewaardeerd op 56 miljard euro (wat neerkomt op een on-line aandeel van 15,2%) en in 2025 zal deze naar schatting 66 miljard euro bedragen (een stijging met 18%), waarbij de groei wordt ondersteund door gespecialiseerde doe-het-zelfzaken en marktplaatsen. In 2025 zal ongeveer een vijfde van de omzet via on-line verkopen worden gegenereerd, wat resulteert in een online aandeel van 17% (66 miljard euro/380 miljard euro).

Eén factor achter deze stijging van de e-commerce is het toegenomen marktaandeel van pure on-line concurrenten, waardoor traditionele doe-het-zelfretailers gedwongen zijn prioriteit te geven aan hun grensoverschrijdende e-commerce strategieën. De totale grensoverschrijdende omzet bedraagt 13,25 miljard euro (23,5% van 56 miljard euro), en zal naar verwachting in 2025 19,8 miljard euro bereiken (30% van 66 miljard euro). In 2023 is een kwart van de on-line doe-het-zelfhandel grensoverschrijdend. In het rapport werden 225 doe-het-zelf retailers geanalyseerd, waarvan er 50 worden erkend als grensoverschrijdende kampioenen.

#1 Amazon

Amazon is de onbetwiste on-line marktleider in de doe-het-zelfsector. Amazon Europa heeft het hoogste on-line aandeel met 15,7% (8,8 miljard euro van 56 miljard euro). Van de on-line doe-het-zelfmarkt van 56 miljard euro bevindt zich 12,8 miljard GBP (15 miljard euro) in Groot-Brittannië, waarbij Kingfisher en Amazon.co.uk respectievelijk 4,5 miljard GBP en 4,3 miljard GBP voor hun rekening nemen. De totale omzet van Amazon UK bedraagt ​​30 miljard GBP, dus de doe-het-zelf-, huis- en tuinverbeterings- en hobbysector vertegenwoordigt 14,3%. Uit nieuwe gegevens blijkt dat Amazon op het punt staat Kingfisher te overtreffen als de grootste doe-het-zelf-retailer van Groot-Brittannië in 2025, met een verwachte omzet van 7 miljard GBP.

Top10 doe-het-zelf-retailers en marktplaatsen

Leroy Merlin, onderdeel van Groupe Adeo (voorheen bekend als Leroy Merlin Group), is in 2022 de belangrijkste doe-het-zelf retailer van Europa, met een jaaromzet van 27 miljard euro. Bauhaus, een toegewijde doe-het-zelf retailer met een gecombineerde on-line en offline omzet van 9 miljard euro², behaalde 1,2 miljard euro aan on-line verkopen, waarvan 400 miljoen euro afkomstig was uit grensoverschrijdende handel.

Marktplaatsen: hybride en puur

Binnen de Top 50 DIY-ranglijst zijn er vijftien marktplaatsen, waaronder drie Pure Marketplaces (met 100% externe verkopers). Met uitzondering van retailers Leroy Merlin en Maisons du Monde zijn ze allemaal Pure Players. Marktplaatsen beheersen ongeveer een derde van de on-line doe-het-zelfhandel. De bruto-handelswaarde (GMV) van Pure Player Marketplaces bedraagt ​​17,2 miljard euro, met een aandeel van 30% (17,2 miljard euro/56 miljard euro).

De verticale marktplaats ManoMano, opgericht in 2013 in Frankrijk, is uitgegroeid tot de Europese leider in de doe-het-zelf-, huis- en tuinsector. ManoMano is momenteel actief in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België en het Verenigd Koninkrijk.

Topholdings en moederbedrijven

Verschillende grote bedrijven exploiteren hoofdwinkels en dochterondernemingen in heel Europa. Brico Depot is bijvoorbeeld gevestigd in Frankrijk, maar is eigendom van de in Londen gevestigde Kingfisher Group, die in het Verenigd Koninkrijk ook eigenaar is van de merken B&Q en Screwfix. ADEO, eigendom van de AFM Association Famille Mulliez, is de toonaangevende doe-het-zelfgroep op basis van jaarlijkse omzet, voornamelijk gevestigd in Frankrijk. Duitsland beschikt over een bloeiende doe-het-zelf-detailhandelsmarkt, de thuisbasis van succesvolle holding-maatschappijen zoals Tengelmann-OBI, Bauhaus en Hagebau.

Enorm grensoverschrijdend marktpotentieel voor doe-het-zelf

Het is duidelijk dat er een aanzienlijk potentieel bestaat voor zowel on-line als grensoverschrijdende groei binnen de doe-het-zelfsector vermits beide marktaandelen (on-line en grensoverschrijdend) momenteel onder het algemene marktgemiddelde presteren. Hoewel traditioneel beschouwd als resistent tegen e-commerce, hebben de afgelopen jaren veelbelovende on-line en grensoverschrijdende groeicijfers laten zien voor de doe-het-zelfsector.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.