Dacia introduceert hybride 4x4 bi-fuel motorisatie op Duster en Bigster

04/09/2025 OM 17:00 - Luc Willemijns
Dacia 4x4 bi fuel1 40925

Dacia breidt het motorengamma van de Duster en Bigster uit met de nieuwe hybrid-G 150 4x4. Deze aandrijflijn combineert een mild-hybride benzinemotor, een achterin geplaatste elektromotor en LPG-bicarburatie. Het resultaat is volgens de constructeur een unieke combinatie van prestaties, veelzijdigheid en lagere gebruikskosten.

De hybrid-G 150 4x4 koppelt een 1,2-liter mild-hybrid 48V-benzinemotor van 103 kW (140 pk) aan de vooras met een elektromotor op de achteras die tot 23 kW (31 pk) levert. Samen goed voor 113 kW (154 pk) en een gecombineerd koppel van maximaal 317 Nm.

De aandrijving voorziet in bicarburatie benzine/LPG met twee tanks van elk 50 liter, wat een rijbereik tot 1.500 km (WLTP, Duster) oplevert. Het gebruik van LPG verlaagt de CO₂-uitstoot met 20 g/km en de gebruikskosten met circa 30% in vergelijking met de huidige 4x4-mild-hybride.

Dacia 4x4 bi fuel2 40925
Dacia 4x4 bi fuel3 40925

De verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan een 6-traps automatische transmissie met dubbele koppeling en schakel-paddles aan het stuur, een primeur voor Dacia. De elektromotor achteraan beschikt over een tweeversnellingsbak die voor een hoog koppel bij lage snelheid en een efficiënter energieverbruik bij hoge snelheid zorgt. De achteras kan volledig worden ontkoppeld, waardoor wrijvingsverliezen op de weg worden vermeden.

Dankzij de 48V-batterij van 0,84 kWh, die zichzelf oplaadt bij afremmen en vertragen, kunnen Duster en Bigster tot 60% van de ritten in stadsverkeer volledig elektrisch afleggen.

Dacia 4x4 bi fuel4 40925
Dacia 4x4 bi fuel5 40925
Dacia 4x4 bi fuel6 40925

De hybrid-G 150 4x4 behoudt de terreinvaardigheid van de Duster en Bigster en introduceert zes rijmodi:

  • Auto: automatische wissel tussen 4x2 en 4x4
  • Eco: zuinig rijden met elektrische starts en 4x4-inschakeling bij slip
  • Snow: veilige grip op gladde wegen
  • Mud/Sand: tractie op zachte ondergrond
  • Lock: offroad bij lage snelheid
  • Hill Descent Control: gecontroleerde afdalingen

De nieuwe motorisatie komt tegen het einde van het jaar beschikbaar op zowel de Duster als de Bigster.

Meer info: 02/370.64.61 of https://nl.renault.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.