Daimler Truck lanceert semi-publiek laadnetwerk voor elektrische trucks
Daimler Truck start met de uitrol van een semi-publiek laadnetwerk voor batterij-elektrische trucks onder de naam TruckCharge. Het initiatief moet het tekort aan laadinfrastructuur voor zwaar vrachtverkeer helpen opvangen door bestaande private laadpunten tijdelijk open te stellen voor externe gebruikers. Na succesvolle pilootprojecten in Duitsland volgt in het eerste kwartaal van 2026 een officiële lancering in Duitsland en Oostenrijk, waarna andere Europese markten zullen volgen.
Het concept van semi-publiek laden laat bedrijven toe om hun eigen laadpunten beschikbaar te maken voor derden op momenten dat ze die zelf niet nodig hebben. Dat creëert bijkomende inkomsten voor de exploitanten en vergroot tegelijk het aantal beschikbare laadpunten voor de sector. Daimler Truck positioneert TruckCharge als een aanvullend model naast publieke laadinfrastructuur, met als doel de elektrificatie van het zware wegtransport te versnellen en de operationele kosten voor transporteurs te verlagen.
De eerste pilootklanten zijn inmiddels operationeel. Transportbedrijf Wessels in Rhede nam zijn laadinfrastructuur al begin oktober in gebruik binnen het TruckCharge-netwerk. In december volgde logistiek dienstverlener Diez met een eigen laadpark in Dettingen unter Teck. De ervaringen uit deze pilootprojecten vormen de basis voor de verdere uitrol. Tegen 2030 mikt Daimler Truck op meer dan 3.000 snellaadpunten binnen het TruckCharge-netwerk in Europa.
Voor de operationele en technische uitwerking werkt Daimler Truck samen met Spirii, een e-mobility bedrijf uit de Edenred-groep. Spirii levert het software-platform voor netwerk- en laadpuntbeheer, inclusief een charge point management-systeem voor depotbeheerders en een e-mobility service provider-oplossing voor vloten en een applicatie voor chauffeurs. Exploitanten behouden daarbij volledige controle over toegang en prijszetting terwijl gebruikers laadpunten kunnen zoeken, reserveren, boeken en betalen via één Europees platform.
Het semi-publieke TruckCharge-netwerk is bedoeld als aanvulling op bestaande publieke laadinitiatieven voor vrachtverkeer. Daimler Truck verwijst daarbij onder meer naar Milence, de joint-venture met de Traton Group en Volvo Group, die focust op laadstations langs snelwegen en belangrijke transportroutes. Samen moeten beide modellen zorgen voor een fijnmaziger en robuuster laadnetwerk voor elektrische trucks.
Na de geplande lancering in Duitsland en Oostenrijk in het eerste kwartaal van 2026 wil Daimler Truck het TruckCharge-concept stapsgewijs uitbreiden naar andere Europese landen in de loop van hetzelfde jaar. Daarmee positioneert de constructeur zich nadrukkelijk als facilitator van laadinfrastructuur, naast zijn rol als producent van elektrische vrachtwagens, in de bredere transitie naar emissievrij wegtransport.
Meer info: 02/724.12.11 of https://www.mercedes-benz-trucks.com
MERCEDES-BENZ BELGIUM-LUXEMBOURG N.V.
MERCEDES-BENZ TRUCKS BELGIUM LUXEMBOURG N.V.
DAIMLER TRUCK BELUX N.V.
DAIMLER TRUCK AG
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.