Daimler Truck start tweede testfase met waterstoftruck GenH2 bij vijf logistieke partners

14/11/2025 OM 08:00 - Luc Willemijns
Daimler Truck 131125

Daimler Truck start een tweede testfase met vijf extra Mercedes-Benz GenH2-trucks bij logistieke partners Hornbach, Reber Logistik, Teva Germany, Rhenus en DHL Supply Chain. De voertuigen worden gedurende ongeveer een jaar ingezet in dagelijkse transportoperaties om praktijkgegevens te verzamelen voor verdere productontwikkeling en voor de voorbereiding van service- en verkoopsprocessen.

Na de eerste succesvolle klantentests van de Mercedes-Benz GenH2-truck zet Daimler Truck nu een volgende stap richting serieproductie. De vijf nieuwe testvoertuigen worden door de deelnemende partners op hun reguliere routes in Duitsland ingezet. Doel is om uiteenlopende bedrijfsomgevingen te evalueren, zoals temperatuurgecontroleerd farmaceutisch transport en internationaal lange afstandstransport, en om bijkomende gebruiksscenario’s te analyseren.

De operationele testen leveren waardevolle inzichten op voor de verdere technische ontwikkeling van de voertuigen en voor de uitrol van ondersteunende diensten. De partners krijgen tegelijk ervaring met waterstof aangedreven trucks in realistische omstandigheden, wat hen helpt bij toekomstige vlootplanning en duurzaamheidsdoelstellingen.

Elke partner zet de truck in volgens eigen logistieke noden. DHL Supply Chain gebruikt de waterstoftruck in combinatie met een volledig elektrische koeltrailer op trajecten in Baden-Württemberg, Hessen en Noordrijn-Westfalen. Hornbach neemt het voertuig op in zijn recyclagetransporten over lange afstand. Teva Germany test het voertuig in nationaal lange afstandstransport voor de distributie van farmaceutische producten. Reber Logistik gebruikt de truck in de regio rond Duisburg en Wörth, waar tankinfrastructuur beschikbaar is. Rhenus past de truck toe in dagelijkse operaties vanuit zijn logistieke hub in Duisburg.

De GenH2-truck is ontworpen voor lange afstandstransport met vloeibare waterstof (sLH2) als energiebron. Het voertuig heeft een maximaal toegelaten massa van ongeveer 40 ton en een laadvermogen van circa 25 ton. De brandstofcel levert een continu vermogen tot 300 kW, ondersteund door een kleine bufferbatterij voor piekvermogens en energierecuperatie. Het gebruik van vloeibare waterstof verhoogt de energiedichtheid, wat een groter rijbereik en efficiëntere logistiek mogelijk maakt. Tijdens de eerste testfase legden vijf trucks samen meer dan 225.000 kilometer af, met een gemiddeld verbruik tussen 5,6 en 8,0 kilogram waterstof per 100 kilometer.

Parallel met de lopende testen werkt Daimler Truck aan de volgende generatie waterstoftrucks. Vanaf eind 2026 zullen honderd trekker-units in een kleinschalige serieproductie worden gebouwd en in klantoperaties worden ingezet. Voor de grootschalige uitrol van waterstoftrucks mikt het bedrijf op het begin van de jaren 2030 vermits de ontwikkeling van de tankinfrastructuur trager verloopt dan verwacht.

Meer info: 02/724.12.11 of https://www.mercedes-benz-trucks.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.