De elektrische wagen in de winter: tips voor langere trips

19/01/2021 OM 08:23 - Luc Willemijns
Bebat150121

De elektrische auto en andere “electrified vehicles” (EV’s) ontsnappen niet aan de winterdip. Lage temperaturen hebben immers een impact op de batterij en dus ook op het rijbereik. Overweeg je om een elektrische wagen aan te kopen en deel te nemen aan de “elektrische revolutie”? Neem dan zeker dit artikel even door en je bent weer helemaal mee!

Onder 10 °C is afzien.

De lithium-ion batterijen in EV’s zijn gevoelig voor lage temperaturen. Dat heeft te maken met de chemische samenstelling. Temperaturen onder 10 ºC betekenen over het algemeen een langere laadtijd, minder vermogen en minder beschikbare energie. De actieradius kan hierdoor tot 30% lager liggen. Benieuwd hoe groot het verschil in rijbereik van een specifiek model is? Kijk dan op ev-database.nl.

Ook het batterijmanagement-systeem van de auto speelt een rol. Dat grijpt in bij lage temperaturen om de levensduur van de batterij te verlengen. Vanaf 0° buiten begint de batterij van een EV vanzelf licht te ontladen. Houd daar rekening mee.

Met deze tips maak je langere trips!

● Bij grote koude herlaad je de batterij best minstens één uur voor vertrek, want dan profiteer je van de warmte van het laadsysteem om de binnenruimte te verwarmen.

● Korte laadbeurten zijn beter dan lange laadsessies in de winter.

● Tijdens het rijden geef je best voorkeur aan zetelverwarming i.p.v. binnenverwarming.

● Gebruik je de wagen in de winter een tijd niet, dan laat je hem best voor 50% geladen. Controleer af en toe dit laadniveau. Een te lege batterij gedurende lange tijd tijdens een koude periode is nefast.

● Zet winterbanden onder je auto.Vanaf 7 graden zijn winterbanden de beste keuze, want ze bieden meer grip. Voor een EV betekent dat ook: minder energieverlies en dus langer elektrisch rijden.

End-of-life EV-batterij in goede handen

Net zoals de gewone huis-tuin-en keukenbatterij is de EV-batterij geen oneindig leven beschoren. Het is echter moeilijk om nu al uitspraken te doen over de exacte levensduur van de batterij van een elektrisch voertuig. De garantie die de fabrikant geeft is wel een goede indicator. Tesla, Nissan en de meeste andere merken voorzien in een garantie van acht jaar tot een bepaald percentage (tussen de 70 en 80%) van de capaciteit van de batterij. Andere spelers drukken de levensduur uit in het aantal laadcycli, zoals bijvoorbeeld Addax motors.

Heeft de batterij van je elektrische wagen er een mooi en lang leven opzitten? Dan is er leven na de dood! De laatste vijf jaar heeft Bebat meer dan 10.000 lithium-ion batterijen opgehaald en laten recycleren bij de beste recyclers in België en Europa. Bebat kent dus de specifieke noden van deze sector en heeft heel wat expertise in huis. Daarnaast heeft de organisatie een netwerk van gespecialiseerde partners voor second-life oplossingen én kunnen kan ze binnenkort uitpakken met een eigen diagnosecentrum.

Bebat stond ook mee aan de wieg van het Europese netwerk voor de verwerking, ophaling en recyclage van end-of-life EV batterijen, Reneos.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Bebat V.Z.W. (Tienen))

Meer info: 016/76.88.00 of http://www.bebat.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.