Deense Dagrofa treedt toe tot EMD Retail Group

24/08/2025 OM 12:13 - Luc Willemijns
Emdagrofa1 250825

European Marketing Distribution AG (EMD, Pfäffikon) versterkt zijn aanwezigheid in Scandinavië. Vanaf 2026 wordt het Deense Dagrofa lid van de EMD Retail Group. Daarmee sluit de onderneming zich aan bij een internationaal samenwerkingsverband van retailers dat zich richt op gezamenlijke inkoop en marketing van A-merken.

Na de integratie van de Zweedse retailer Axfood en een groep Poolse distributiebedrijven, volgt nu ook Dagrofa uit Denemarken. Het bedrijf was al sinds 2002 aandeelhouder van EMD en wordt vanaf 2026 volwaardig lid van de Retail Group.

De EMD Retail Group werkt samen met internationale A-merkfabrikanten en ontwikkelt grensoverschrijdende diensten en marketing-concepten. Doel is het promoten en beschikbaar maken van gevestigde en veel gevraagde merkproducten - inclusief landenspecifieke innovaties - in de deelnemende markten.

Dagrofa behoort tot de grootste retail-spelers in Denemarken en is actief met vier supermarktformules: Spar, MENY, Min Købmand en Let-Køb. Samen goed voor 540 winkels en een marktaandeel van bijna 11% in de Deense detailhandel. Daarnaast beschikt de groep over 30 Cash & Carry-locaties en een belangrijke groothandels- en food service-activiteit. Het totale consumentenomzet bedraagt circa 2,8 miljard euro.

Emdagrofa2 250825

De leden van European Marketing Distribution zijn actief in zestien landen in Europa en Azië. Het gaat om MARKANT (Oostenrijk), Colruyt (België), MARKANT (Tsjechië), Dagrofa (Denemarken), Francap (Frankrijk), RTG International (Duitsland), ESD Italia (Italië), Colruyt (Luxemburg), Superunie (Nederland), Unil/NorgesGruppen (Noorwegen), een nieuwe retail-groep in Polen, EuromadiPort (Portugal), MARKANT (Slovakije), Euromadi (Spanje), Dagab/Axfood (Zweden), MARKANT (Zwitserland) en Lotte (associate member, ook actief in Japan, Vietnam en Indonesië, Zuid-Korea).Over EMD

European Marketing Distribution AG werd opgericht in 1989 en is uitgegroeid tot een internationale inkooporganisatie voor fast-moving consumer goods (FMCG). Naast private label-ontwikkeling ondersteunt EMD wereldwijde samenwerkingen met internationale A-merkproducenten. De aangesloten leden vertegenwoordigen samen een consumentenomzet van circa 200 miljard euro.

Meer info: 00-41/58.450.22.22 of https://www.emd-ag.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.