Elke dag 1.644 m² extra magazijnruimte in België

De Belgische logistieke sector zit in de lift. Uit een marktanalyse van vastgoedgroep Ceusters blijkt dat er in 2020 naar schatting 600.000 vierkante meter nieuwe magazijnen bijkwam in ons land. De magazijnen worden ook steeds groter, gesofistikeerder en meer divers, terwijl ook de huurprijzen voor het eerst in jaren omhoog beloven te gaan. Corona lijkt geen vat te hebben op logistiek. Sterker nog, de sector profiteert van de gezondheidscrisis omdat e-commerce de afgelopen maanden alleen maar groeide en dat ook in de komende tijd nog zal doen, waardoor de vraag naar opslagruimte alleen maar groter wordt.
Tussen 2013 en 2019 werd drie miljoen vierkante meter nieuwe magazijnen van meer dan 40.000 m² bijgebouwd in België en ook in 2020 groeide het magazijnenpark met 600.000 m² aan, wat omgerekend goed is voor dagelijks 1.644 m² extra. Bovendien ziet ook de nabije toekomst er rooskleurig uit, want voor 2021 en 2022 zijn er vandaag al plannen voor nog eens 400.000 m² bijkomende magazijnruimte.
Opvallend is trouwens dat de nieuwe magazijnen steeds groter worden, zodat al een tijdje sprake is van super-magazijnen. Sinds 2013 werden al 41 van die mega-distributiecentra gebouwd, die niet alleen groter, maar ook gesofistikeerder en meer divers zijn. Een mooi voorbeeld van zo een supermagazijn is de 150.000 m² grote logistieke hub van Heylen Warehouses in de Gentse haven, maar intussen zouden nog een zevental dergelijke installaties in de pijplijn zitten.
De komst van deze super-magazijnen hangt samen met de verdere automatisering in de logistiek, waardoor grotere paletten zonder risico hoger op elkaar gestapeld kunnen worden. Daardoor is ook het eerste Belgische distributiecentrum met twee verdiepingen binnenkort een realiteit in Vilvoorde.

Amper leegstand
De sterke groei heeft rechtstreeks te maken met de corona-crisis, die de consument massaal richting e-commerce heeft geduwd, waardoor de vraag naar opslagcapaciteit alleen maar steeg. Bovendien valt er in ons land nog heel veel ruimte te ontwikkelen. Vastgoedontwikkelaars en logistieke bedrijven kijken daarbij vooral richting Limburg en Luik, waar de grond gevoelig goedkoper is dan in Antwerpen of Oost-Vlaanderen.
Tegelijk met de sterke groei van het aantal nieuwe magazijnen, doet ons land het ook bijzonder goed als het aankomt op in gebruik genomen magazijnruimte. Zo werd vorig jaar 2 miljoen vierkante meter magazijnen in gebruik genomen. De grote vraag naar magazijnruimte zorgt er meteen ook voor dat er amper leegstand is. Met een leegstandsgraad van amper 1% toont ons land zich koploper van Europa, maar dit fenomeen heeft meteen als neveneffect dat er een opwaartse druk op de huurprijzen ontstaat. Vandaag is de gemiddelde huurprijs 43 euro per vierkante meter, terwijl die in 2018 en 2017 respectievelijk 42 en 41 euro bedroeg. Tegelijk steeg de hoogste huur van ons land in Brussel naar 55 euro per vierkante meter, wat meteen een ongezien cijfer is.

Nederland was dankzij een betere regelgeving rond nachtarbeid lange tijd de slokop als het op grote magazijnen aankwam, maar die situatie lijkt stilaan voorbij, aangezien we onze noorderburen opnieuw naar de kroon steken. Dankzij de e-commerce, maar zeker ook door onze centrale ligging en de nog altijd 20% hogere huurprijzen en de eveneens hogere grondprijzen in Nederland. Bovendien verwachten experts dat de Brexit eveneens voor een versnelling op onze markt zal zorgen. Bedrijven zullen op zoek gaan naar een toegangspoort tot de EU en België scoort ook op dat vlak sterk dankzij de aanwezigheid van de Europese instellingen.
GROUP HUGO CEUSTERS-SCMS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.