Ford E-Transit in lente 2022 op de Europese markt

01/12/2020 OM 14:44 - Luc Willemijns
Fordetransit1 nov2420
Ford’s E-Transit komt in het voorjaar van 2022 op de Europese markt

Rijbereik van 350 km volgens gecombineerde WLTP-cyclus

Zowat een jaar na de introductie van een plug-in hybride Transit stelt autobouwer Ford zijn eerste elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuig voor, met name de E-Transit. Die zal in het Turkse Koceli worden gebouwd en in de lente van 2022 op de twintig grootste markten in Europa worden geïntroduceerd. Met een bruikbare batterijcapaciteit van 67 kWh krijgt de E-Transit een maximaal rijbereik tot 350 kilometer mee volgens de gecombineerde WLTP-cyclus. Nieuw en een primeur voor de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt is Pro Power On Board dat het mogelijk maakt om elektrisch aangedreven tools of zwaardere uitrustingsgoederen rechtstreeks op de E-Transit in te pluggen.

De E-Transit werd ontworpen in het D-Ford lab in Londen op basis van een ver doorgedreven onderzoek van de klantenbehoeften. Met de E-Transit luidt Ford de verschuiving van zijn bedrijfsvoertuigenportfolio richting het zero-emissie tijdperk in. Onder impuls van de Covid 19-pandemie is e-commerce gaan pieken met in zijn zog een steeds grotere vraag naar bestelwagens die in stedelijke omgeving, wereldwijd, steeds vaker met lage emissiezones krijgen af te rekenen. Bovenop speelt de constructeur in op de duurzaamheidsstrategie die zijn klanten, onder druk van de markt, steeds nadrukkelijker gaan hanteren. Concreet resultaat is dat het wereldwijd best verkochte bedrijfsvoertuig, met name de Ford Transit, straks ook als volelektrisch model op de markt verschijnt. “Wereldwijd assembleerde Ford in de voorbije 55 jaar meer dan 10 miljoen Transits. Intussen verkochten we al meer dan 900.000 hybride voertuigen, plug-in hybrides en volelektrische voertuigen,” schetst Jim Farley, ceo Ford Motor Company.

Fordetransit2 nov2420
De bedrijfskosten van de E-Transit liggen - over een periode van drie jaar - 40% lager dan bij zijn tegenhanger met klassieke brandstofmotor, klinkt het bij Ford of Europe

Beperkte afstanden en diverse laadoplossingen

Ford Transit-chauffeurs in Europa leggen gemiddeld 80 tot 240 km per dag af, leert onderzoek van de constructeur. Met een maximaal rijbereik van 350 km volgens de gecombineerde WLTP-cyclus neemt Ford de rijbereikvrees van de potentiële E-Transit rijder weg. Precies die rijbereikvrees blijkt in de praktijk nog een belangrijk obstakel in de adoptie van elektrisch aangedreven voertuigen.

Andere rem op de omschakeling naar EV’s (electric vehicles) blijft de laadproblematiek. Idealiter zijn nachtelijke oplaadbeurten. Ford voorzag evenwel ook in snelle oplaadbeurten, die zowat 20 minuten in beslag nemen, indien tijdens de dagelijkse operaties tussentijds laden zich opdringt. Het voorhanden zijn van de juiste laadinfrastructuur is cruciaal voor het gebruiksgemak van een voertuig als de E-Transit.

“De E-Transit heeft een 11 kWh-lader aan boord die de batterij in het depot van 0 tot 100% oplaadt in acht uur. Voorts voorziet de constructeur ook in een aantal opties voor thuisladen (plug-in of wallbox) en heeft de E-Transit ook 150 kW DC snellaadvermogen, die laden van 15 tot 80% in iets meer dan een half uur mogelijk maakt. Ford sloot bovendien een samenwerkingsakkoord met het Europese snellaadwerk Ionity en beschikt met imotion over een eigen Fast Charging-netwerk met 160.000 laadpuntlocaties in Europa,” beklemtoont Mark Harvey, director Connectivity bij Ford of Europe.

Pro Power On Board

Met Pro Power On Board pakt de Ford E-Transit uit met een primeur in de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen. Pro Power On Board vermijdt dat service-technici of ambachtslui op het terrein een afzonderlijke generator moeten mee zeulen om hun elektrisch gereedschap of zwaardere uitrustingsgoederen aan te drijven. Die kunnen rechtstreeks in de E-Transit worden ingeplugd om ter plaatse te worden geladen of tijdens verplaatsingen van de ene klus naar de andere. Met een 68 kW-batterij aan boord heeft Pro Power On Board met zijn 2,4 kW geen impact op het rijbereik van de E-Transit. Overigens kunnen op het Ford Sync-scherm in de cabine altijd veiligheidsmarges qua tijds- en energielimiet worden ingesteld indien bepaalde drempels dreigen te worden bereikt. Pro Power on Board kan ten andere ook worden aangewend voor het voeden van een koelinstallatie aan boord van het voertuig.

Fordetransit3 nov2420

Niet ingeboet aan laadruimte

De Ford E-Transit wordt beschikbaar in bestelwagen-, chassis-cabine en dubbele cabine met twee dakhoogtes en drie carrosserielengtes in 3,5 tons,- 3,9 tons- en 4,25 tons-versie. Het batterij-pack bevindt zich onder de laadvloer zodat de laadruimte van de Ford E-Transit dezelfde blijft als bij zijn tegenhanger in dieseluitvoering, d.i. van 9,5 tot 15,1 m³.

Geconnecteerd dankzij FordPass Connect

De E-Transit is standaard geconnecteerd via de FordPass Connect-modem. Voor het eerst bouwt de constructeur standaard een 12” groot touchscreen, onderdeel van het SyncFord Entertainment-systeem, in zijn bedrijfsvoertuigen in Europa in. FordPass Connect zorgt onder meer voor een ingebouwde navigatie-tool, die de zoektocht naar oplaadmogelijkheden in de buurt met real-time info omtrent de status en de mogelijkheden van de laadlocaties ondersteunt, en brengt OTA (over-the-air updates) van de wegenkaarten en rijhulpsystemen binnen bereik. Leuke feature is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot pre-conditioning van het voertuig, zoals het voorverwarmen van de cabine tijdens winterse dagen alvorens de werkzaamheden worden aangevat zodat dit geen impact heeft op het rijbereik van het voertuig.

Via Connected Services Fleet staat een compleet ecosysteem van geconnecteerde digitale tools ter beschikking van de klant (monitoring van de laadstatus van de batterij tijdens het laden en de dagdagelijkse werkzaamheden, nagaan van de totale energieconsumptie binnen de bedrijfsvloot, …) in een win/win voor zowel de fleet manager als de chauffeur.

De rijhulpsystemen werden geöptimaliseerd met het oog op veiliger en efficiënter rijden. Nieuw is “reverse brake assist”, dat automatisch de remmen activeert bij het achteruit rijden bij detectie van een bewegend of vast obstakel.

Dealer-netwerk in volle voorbereiding

Inmiddels maken de meer dan duizend Transit Centers in het Europese Ford dealer-netwerk zich “e-ready” voor de komst van de E-Transit. Die zal door de joint-venture Ford Otosan in het Turkse Koceli worden geassembleerd op dezelfde lijn als de Transit Custom.

Ongeacht het aantal verreden kilometer zal één onderhoudsbeurt per jaar voor de E-Transit volstaan. Om de elektrificatievrees bij zijn (potentiële) klanten helemaal weg te nemen, biedt de constructeur zijn eerste elektrische bedrijfsvoertuig aan met een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer. Owen Gregory, director After-Sales Ford of Europe, aarzelt niet te stellen dat “de bedrijfskosten van de E-Transit, over een periode van drie jaar, 40% lager zullen liggen dan bij zijn tegenhanger met klassieke brandstofmotor”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.