Ford test geofencing-technologie die automatisch snelheid van voertuigen kan verlagen

07/06/2022 OM 12:27 - Luc Willemijns
Fordgeofencing1 010622

Veel steden en dorpen beperken de snelheid rond scholen, ziekenhuizen en winkelzones. De borden zien, kan echter afhangen van hoe zichtbaar ze zijn, of ze verscholen zitten achter takken of misschien tussen andere borden staan. Ford test nu geconnecteerde voertuigtechnologie met behulp van geofencing - een virtuele geografische grens - die snelheidsborden ooit overbodig zouden kunnen maken.

Ford’s Geofencing Speed Limit Control-systeem maakt niet alleen de straten veiliger voor andere weggebruikers en voetgangers, maar kan bestuurders ook helpen om snelheidsboetes te vermijden en de zichtbaarheid op de weg te verbeteren. Geofencing kan de snelheid verlagen waar, en zelfs wanneer, dat nodig is om de veiligheid te verbeteren en een aangenamere omgeving te creëren. In Europa zijn, afhankelijk van het land, tot 29 procent van de verkeersdoden voetgangers en fietsers. Het invoeren van zones 30 wordt beschouwd als één van de belangrijke maatregelen om het risico voor voetgangers in de bebouwde kom te verminderen vermits bestuurders dan meer tijd hebben om te reageren en de snelheid lager ligt.

Rijhulpsystemen zoals Ford’s Intelligent Speed Assist en Adaptive Cruise Control met Stop & Go helpen bestuurders al om de snelheidsbeperkingen niet te overschrijden. Het Geofencing Speed Limit Control-systeem van Ford is echter mogelijk flexibeler en doeltreffender dan de boordsystemen en zou in de toekomst kunnen worden toegepast op bedrijfs- en personenwagens van Ford en die van andere merken. Onderzoekers gebruiken twee Ford Pro-voertuigen om de impact van snelheidsbeperkingen te analyseren in termen van een betere doorstroming en minder risico op ongevallen. De tests met volledige elektrische Ford E-Transit bestelwagens beslaan alle zones 30 in het centrum van het Duitse Keulen evenals geselecteerde zones 50 en zones 30 elders in de stad.

Fordgeofencing2 010622

De twaalf maanden durende test bouwt voort op andere recente Ford-onderzoeksprojecten die de verkeersveiligheid proberen verbeteren, zoals geconnecteerde verkeerslichtentechnologie die het licht automatisch op groen zou kunnen doen springen om ziekenwagens, brandweerwagens en politievoertuigen vrijere routes te bieden. Een ander voorbeeld is het gebruik van specifieke luidsprekers in de auto om bestuurders te waarschuwen voor de richting waaruit mensen en voorwerpen naderen. Ook Ford's Local Hazard Information, dat in 2020 op de Ford Puma werd geïntroduceerd, helpt de wegen veiliger te maken. De verbonden technologie, nu al gebruikt op 500.000 Ford-voertuigen in Europa, waarschuwde bestuurders voor meer dan 35.000 defecte voertuigen van alle merken en waarschuwde bestuurders voor meer dan 100.000 gevaren per maand in Europa in 2021.

Het huidige proefproject is het resultaat van een samenwerking tussen het City Engagement-team van Ford, stadsambtenaren in Keulen en Aken, en software-ingenieurs van Ford in Palo Alto (VS). De bestuurder ontvangt de informatie via het display op het dashboard, waarbij de nieuwe snelheidslimiet onder de huidige snelheid knippert. Het voertuig verlaagt automatisch de snelheid in overeenstemming met de geofenced-zone. De bestuurder kan het systeem op elk moment uitzetten en de snelheidsbegrenzing uitschakelen. In de toekomst zouden bestuurders met het Geofencing Speed Limit Control-systeem van Ford hun eigen geofencing-zones kunnen instellen bij snelheden vanaf 20 km/u en dat ook in depots en privé-faciliteiten. De snelheidsbeperkingen kunnen ook dynamisch worden ingesteld, rekening houdend met plaatselijke gevaren, tijdelijke wegwerkzaamheden en het tijdstip van de dag. De Duitse wegcode telt meer dan 1.000 soorten verkeersborden.

Fordgeofencing3 010622

Het proefproject loopt tot maart 2023 en maakt deel uit van bredere onderzoeksinitiatieven die pre-producties en prototypes van Ford E-Transit-voertuigen op de proef stellen in diverse intensieve praktijkscenario's, onder meer in de postsector, gemeentelijke sector en nutssector, maar ook in de sector van leveringen over de laatste kilometer en de levering van boodschappen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Ford maakt ook gebruik van geofencing-technologie om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren en ervoor te zorgen dat de Ford Transit Custom Plug-in Hybrid automatisch in de emissievrije elektrische modus rijdt wanneer de wagen een lage-emissiezone binnenrijdt.

Meer info: 02/482.20.00 of https://www.nl.ford.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.