Getest door dVO : Suzuki Across 2.5 Plug-In Hybrid CVT Style

21/10/2021 OM 16:48 - Luc Willemijns
Suzukiacross1 151021

Suzuki aan de stekker

Suzuki breidde zijn gamma de laatste maanden uit met enkele nieuwe modellen, die het leende bij collega Toyota. Na de Swace, een kloon van de Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, die we eerder dit jaar al voorstelden tijdens een test op ons Fleet-Flits testparcours, is het nu de beurt aan de Across, meteen de eerste plug-in hybride van het huis, die wel heel veel weg heeft van de RAV4 van dat andere Japanse merk. Dat de RAV4 inmiddels al jaren ervaring in de SUV-markt op de teller heeft staan, kan de nieuwe Suzuki Across alleen maar ten goede komen, dachten we. 450 km later konden we alleen maar concluderen dat Suzuki zijn huiswerk goed gemaakt heeft.

Suzuki speelt zelf ook al even mee in het SUV-segment, maar legde zich tot voor kort vooral toe op de wat kleinere modellen uit dat segment. Denk maar aan de S-Cross en de Vitara, die de afgelopen jaren vervelde van een echte 4x4 naar een SUV. De Across betekent onvermijdelijk een stap hogerop voor Suzuki, al moeten we er meteen aan toevoegen dat dit niet meteen iets met ambities van het merk naar groter en ruimer te doen heeft, maar wel met pure noodzaak in de hand gewerkt door Europa en zijn steeds strengere uitstootnormen.

Suzukiacross2 151021

Achtergrond

De EU verplicht constructeurs immers steeds strengere CO2-normen voor hun gehele vloot na te leven en de normen zijn intussen zodanig streng geworden dat een constructeur zonder volledig elektrische modellen of plug-in hybrides zichzelf in de voet schiet en de zware boetes, die op het overschrijden van die normen staan, nog nauwelijks kan vermijden. Vandaar dus de komst van een plug-in hybride en eerder al de full hybride Swace. Zij moeten het merk, dat zelf veel ervaring heeft met best wel opvallend zuinige mild hybride oplossingen, helpen om toch onder de door de EU steeds lager gelegde lat van de CO2-uitstoot te duiken.

Op die manier komen we overigens uit bij een wat gekke evolutie, waarbij Suzuki een auto voorrijdt die groter, krachtiger en zwaarder is dan alles wat de Japanners tot nu toe geproduceerd hebben om … de gemiddelde uitstoot van zijn wagenpark naar beneden te krijgen. En we zouden nog verder kunnen gaan in deze wat contradictorische redenering, want de plug-in hybride Across biedt sprintprestaties, die enkele jaren geleden enkel weggelegd waren voor sportwagens die veel meer pk’s onder de rechtervoet boden.

Rijgedrag

Het brengt ons meteen bij een eerste kwaliteit van de Across, die zich van bij de eerste meters als een behoorlijk vaardige auto profileert. Hij krijgt die genen van de plug-in hybride versie van de Toyota RAV4, waarop hij met uitzondering van de compleet hertekende neus als twee druppels water lijkt. Een neus die niet alleen wat spitser en scherper lijkt dan die van zijn Toyota-tegenhanger, maar die ook 3,5 millimeter langer is. Het scherpere lijnenspel van die snoet is bovendien een duidelijke knipoog naar de rest van het Suzuki-gamma.

De Across is leverbaar in slechts één versie, die onder de motorkap een 2,5-liter benzinemotor van 185 pk heeft, die gekoppeld wordt aan twee elektrische motoren. Vooraan gaat het om een exemplaar van 181 pk, terwijl achteraan een elektromotor van 54 pk is ingebouwd. De drie krachtbronnen zijn samen goed voor een vermogen van 306 pk, waardoor de Across op amper 6 seconden van 0 naar 100 km/u zoeft. Suzuki heeft de topsnelheid begrensd op 180 km/u. Ook in volledig elektrische modus (EV) blijft de Across Plug-in Hybrid nog verbazend snel, aangezien hij ook dan op 10 seconden de kaap van de 100 km/u rondt, terwijl zijn topsnelheid in EV-modus 135 km/u bedraagt, waarna de benzinemotor automatisch bijspringt.

De Suzuki Across toont zich ook een bijzonder “bruikbare” auto. Zo heeft hij een autonomie van 75 km volgens de WLTP-norm en dat is een, naar de PHEV-normen van vandaag, best ruime autonomie. Die heeft hij te danken aan zijn toch wel uit de kluiten gewassen batterij van 18,1 kWh. Het betekent meteen dat de Across niet lijdt aan de “ziekte” waar veel PHEV’s vandaag nog wel mee sukkelen, namelijk een actieradius die net niet groot genoeg is om het doorsnee woon/werk-verkeer te klaren zonder een extra oplaadbeurt tussenin. Wat gezien het aantal beschikbare laadpalen (of net het gebrek eraan) bij bedrijven toch wel een belangrijk voordeel is. Daarnaast mag de Across tot 1,5 ton slepen, wat zijn bruikbaarheid alleen maar ten goede komt.

Voor wie de autonomie van 75 km toch niet volstaat, heeft natuurlijk altijd nog de benzinemotor om op terug te vallen. De 55 liter grote benzinetank biedt in combinatie met de elektrische autonomie een totaal rijbereik van net geen 800 km en ook dat is naar PHEV-normen best een aardig cijfer. De “charge”-modus van de Across is tenslotte ook handig wanneer de elektrische energie tijdens de rit toch opgebruikt is en je alsnog een uitstootvrije zone in zou moeten. In deze modus laadt de Across benzinemotor tijdens het rijden immers zijn batterij opnieuw op en doet dat op vrij snelle wijze, waardoor je binnen de kortste keren weer tien kilometer of meer elektrische autonomie ter beschikking hebt. Deze techniek verhoogt uiteraard het benzineverbruik omdat de benzinemotor tegelijk voor de voortbeweging én voor de oplading moet zorgen, terwijl de auto zich op die momenten ook wat “hoogtoeriger” gedraagt. Het is echter wel een ideale manier om zonder aan de stekker te gaan toch over emissieloze kilometers te beschikken, waar dat eventueel nodig zou kunnen zijn.

Suzukiacross3 151021

Veiligheid

Dankzij het elektronische E-Four 4x4-systeem beschikt de Across over 4x4-prestaties en de bijhorende voordelen op het vlak van veiligheid. Fijne bijkomstigheid is dat deze integrale aandrijving niet tot een verhoging van het brandstofverbruik leidt. E-Four maakt immers gebruik van een 40 kW sterke elektromotor op de achteras, die samenwerkt met de elektromotor vooraan. Het gebruik van de twee elektrische motoren zorgt ervoor dat het aandrijfkoppel netjes over de voor- en achteras verdeeld kan worden in een verhouding die varieert tussen 100:00 en 80:20, al naargelang het gripniveau van het wegdek.

Daarnaast beschikt de Suzuki Across ook nog over een Trail-modus, die voor een automatische regeling van de sperdifferentieelwerking zorgt. Hierdoor kan je altijd met optimale grip en controle vertrekken op gladde ondergrond. Het systeem maakt gebruik van de remmen door de wielen - die hun grip dreigen te verliezen - af te remmen, terwijl het aandrijfkoppel doorgestuurd wordt naar de wielen die nog wel voldoende tractie hebben.

De Across beschikt verder ook nog over het Pre-Collision System (PCS - dat botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers helpt voorkomen door de weg te scannen met een millimetergolfradar en een monoculaire camera en indien nodig bijgesprongen wordt door remassistentie of de automatische remfunctie), Lane Tracing Assist (LTA), verkeersbordherkenning, dynamische radar cruise control (DRCC - een actieve snelheidsregelaar die het voertuig indien nodig ook volledig tot stilstand kan laten komen en weer kan laten vertrekken wanneer de voorligger verder rijdt), Blind Spot Monitor, Rear Crossing Traffic Alert, eCall (dat telefonisch de hulpdiensten waarschuwt wanneer het voertuig bij een ongeval betrokken is) en Brake Hold (waarbij de elektrische parkeerrem het voertuig op zijn positie houdt wanneer het voertuig bijvoorbeeld aan het verkeerlicht stopt).

Suzukiacross4 151021

Comfort

De Across oogt binnenin een beetje “on-Suzuki”. Het soms wat frivole van het interieur dat we bij hen gewoon zijn, blijft hier wat achterwege. Dat is uiteraard normaal, aangezien het interieur van de RAV4 met uitzondering van de afdekkingen van de luidsprekers in de deuren geheel wordt overgenomen en Toyota al jaren zweert bij een sober maar degelijk uiterlijk. Tegelijk zorgt dit wat ongewilde contrast met het interieur van de rest van het Suzuki-gamma er meteen ook voor dat de Across zich wat onderscheidt en daardoor net zijn wat meer luxueuze uiterlijk in de verf kan zetten.

Een minpuntje zijn de rol- en windgeluiden bij autosnelwegsnelheden, maar voor het overige voelt de Across aan als een “upclass”-model. En zeker wanneer je lekker door de Ardennen cruist, ongehaast en dus vooral steunend op de EV-techniek, die van zijn kant wel wonderlijk stil is.

De Across oogt volwassen. Hij straalt degelijkheid uit en de inzittenden kunnen genieten van het toch wel functionele karakter van de binnenruimte. Kortom, de Across biedt hen een moderne en complete uitrusting, zonder zich echt als innoverend te profileren. Daarvoor zijn de traditionele analoge klokken in het dashboard iets te klassiek en is het beeldscherm van de boordcomputer net iets te klein.

Suzuki neemt het infotainment-systeem van Toyota over, waardoor een best groot scherm ter beschikking staat voor de bediening van de geluidsinstallatie, de telefoon en de andere media. Omdat Suzuki echter geen rechten heeft op het kaartmateriaal van Toyota ontbreekt een navigatiesysteem en een kaart, en dat is best wel een minpunt. Gelukkig kan de bestuurder via Apple CarPlay of Android Auto wel het navigatiesysteem van zijn eigen smartphone op het grote scherm toveren.

De basisuitrusting van de Across Plug-in Hybrid mag zonder meer riant genoemd worden. De Across krijgt standaard immers volledige LED-koplampen, half lederen bekleding, stuur- en stoelverwarming voor- en achteraan, een adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, een elektrisch bediende achterklep met voetbediening, een 9-inch kleurenscherm, automatische airco en een handenvrije functie om de deuren te openen en de auto te starten. De optielijst van de Across is dan ook bijzonder kort, want enkel voor een witte of rode koetswerkversie moet bijbetaald worden terwijl ook de afneembare trekhaak als optie te boek staat. Andere bijkomende opties zijn een bagage- of hondenrek in de koffer en instaplijsten met een logo op de dorpels.

Functionaliteit

De Suzuki Across is bijzonder ruim en biedt de inzittenden, naast een hoge en comfortabele instap, ook meer dan voldoende hoofd-, knie- en beenruimte. De koffer is met 490 liter ook behoorlijk groot te noemen, maar moet het wel afleggen tegen die van zijn neef de RAV4, omdat Suzuki in een reservewiel voorziet dat onder de laadvloer ondergebracht is. Voor wie de 490 liter bagageruimte overigens onvoldoende is, is er nog altijd de mogelijkheid om de achterbank plat te leggen, waardoor een laadvolume van maar liefst 1.604 liter voorhanden is.

TCO

De Suzuki Across 2.5 Plug-In Hybride Style is met zijn 56.999 euro, inclusief BTW, geen koopje. Je krijgt echter wel heel veel auto voor je geld en door zijn riante uitrusting toont hij zich zelfs aardig goedkoper dan zijn neef van Toyota, de RAV4. Uiteraard heeft hij voor zakelijke gebruikers het voordeel dat hij dankzij zijn plug-in hybride systeem 100% aftrekbaar is.

Tijdens onze testrit kwam de Across uit op een gemiddeld verbruik van 5,67 l/100 km, wat voor een SUV van zijn grootte een zeer behoorlijk verbruikscijfer is. Sterker nog, op het heuvelachtige Ardennentraject scoorde hij met een gemiddeld verbruik van 4,90 l/100 km zeer sterk en dat ondanks het feit dat we enkele keren de “charge”-functie gebruikten. Opvallend is ook dat hij zich op de autosnelweg bij 110 km/u op cruise control met 5,38 l/100 km een pak zuiniger toonde dan tijdens de heenrit waarbij we de snelheid constant tussen 120 en 130 km/u trachtten te houden en waar de Across uitkwam op een gemiddeld verbruik van 7,65 l/100 km.

De Across Plug-In Hybrid mag dan wel best prijzig zijn naar Suzuki-normen, toch mildert hij die prijszetting dankzij zijn fiscale behandeling en zijn toch wel zuinige aard. Bij de berekening van het VAA ten slotte wordt zijn stevige all-in prijs gecompenseerd door zijn lage CO2-uitstoot van 22 g/km, waardoor hij je maandelijks slechts 162,85 euro aan VAA kost.

Fleet-Flits conclusie

De Suzuki Across Plug-In Hybrid heeft heel wat om te bekoren. Zo is er zijn indrukwekkende EV-range van 75 km of zelfs net iets meer, maar even goed zijn goed toegeruste en ruime binnenruimte. Tegelijk moet deze auto voor Suzuki het echte opstapje richting het segment van de zakelijke bestuurders worden, want met zijn prijs van 56.999 euro, inclusief BTW, zal hij het toch vooral van die zakelijke rijders moeten hebben die volop kunnen profiteren van de aantrekkelijke fiscale natuur van deze Across voor aan het stopcontact. In dat opzicht is het misschien jammer dat Suzuki ook een wat minder toegeruste en dus goedkopere versie in zijn catalogus heeft staan, die ook de niet-zakelijke gebruiker had kunnen bekoren.

Dat hij door een rechtenkwestie geen navigatiesysteem heeft en je je dus moet behelpen met de kaart op je eigen smartphone, die via Apple Carplay of Android Auto wel op het grote infotainment-scherm getoverd kan worden, mag als een nadeel beschouwd worden. Vooral omdat in de diepe Ardennen het Internet-signaal wel eens durft uit te vallen en je mooie kaart plots een blad uit een ruitjesschrift wordt.

Dat mag echter de pret niet drukken, want in zijn geheel slaagde de Suzuki Across met vlag en wimpel in onze test en zet hij Suzuki op de kaart in een segment waarin de Japanse constructeur tot nu toe nog niet aanwezig was.

Concurrenten voor de Suzuki Across GLX Plug-In Hybrid

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Toyota is al jaren een voorvechter van hybride wagens en dat merkt men ook aan het gamma van de Japanse constructeur. Toch zweert Toyota vooral bij full hybride oplossingen, want de RAV4 Plug-in hybride is na de Prius PHEV pas de tweede Toyota die aan de stekker mag. De beslissing om zijn populaire SUV via het stopcontact oplaadbaar te maken, heeft ook alles te maken met de strengere uitstootnormen, die full hybride modellen beduidend minder aantrekkelijk maken als firmawagen dan hun tegenhangers met een stekker. De RAV4 mag er dan al haast hetzelfde uitzien als de Suzuki Across, toch zijn er nog behoorlijk wat verschillen tussen de twee. Ze lijken elkaar qua prijs niet echt te ontlopen, want de instapversie van de RAV4 kost met 57.250 euro, inclusief BTW, amper 250 euro meer dan de Across. Deze laatste beschikt in die versie echter over een riante basisuitrusting, zodat hij eigenlijk vergeleken moet worden met de Premium Plus uitvoering van de Toyota en die kost met 60.020 euro, inclusief BTW, toch beduidend meer.

Hyundai Tuscon

De Tucson baant zich met zijn opmerkelijke koplampen en dagrijlichten een stevige weg richting het verkoopsucces en daar komt de plug-in hybride variant van deze Zuid-Koreaan nog een schepje bovenop doen. De stekkeraansluiting van de Tuscon maakt immers de weg vrij naar het zakelijke segment en zijn aantrekkelijke rijkwaliteiten doen de rest. De Tuscon heeft overigens nog meer dan alleen maar zijn rijkwaliteiten te bieden, want hij is net als de Across rijkelijk toegerust, maar klopt de Suzuki wel met enkele duizenden euro in prijs. De PHEV-instapversie is er immers al vanaf 44.249 euro inclusief BTW, terwijl het topmodel met 50.249 euro nog altijd een forse 6.000 euro goedkoper is.

Jeep Compass 4xe

De Jeep Compass 4xe bevindt zich in dezelfde prijscategorie als de Hyundai Tucson. Gevoelig onder die van de Suzuki dus. Met 240 pk heeft hij echter ook beduidend minder pk’s dan de Across en mist hij ook zijn alertheid tijdens het rijden. Toch betekent de nieuwe plug-in hybride aandrijflijn een stevige stap voorwaarts voor de Jeep Compass, die ook binnenin geheel vernieuwd werd. Inzake verbruik scoort de PHEV-Jeep eveneens beter dan zijn niet aan de stekker hangende broers, maar toch blijft hij naar plug-in normen wat aan de dorstige kant.

Technische fiche

Motor: 2.487 cc benzinemotor met vier cilinders in lijn + twee elektromotoren van respectievelijk 182 en 54 pk

Max. vermogen: 225 kW/306 pk

Max. koppel: 270 Nm

Aandrijving: 4x4, CVT-versnellingsbak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 5,67 l/100 km

Gem. verbruik binnenstad: 0,00 l/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 4,90 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 7,65 l/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 5,38 l/100 km

Inhoud kofferruimte: 490 m³

Fabrieksgarantie: 5 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 6,0 sec.

Topsnelheid: 180 km/u (begrensd)

CO2-uitstoot: 22 g/km (WLTP)

Fiscale PK: 13

Fiscale aftrekbaarheid: 100%

Catalogusprijs BTW excl. Suzuki Across: 49.585,95 euro

Voordeel van alle aard testvoertuig 1.954,25euro per jaar

162,85 euro per maand

Fleet-Flits digest

De Fleet-Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening. Voor plug-in hybrides gebruiken we de elektrische energie tijdens het gedeelte op binnenwegen. Op die manier krijgen we een correct idee van het effect van de hybride technologie op het gemiddeld verbruik van de combinatie van de verbrandings- en de elektromotor. Het stadsgedeelte geven we echter sowieso een nulwaarde voor wat het verbruik betreft (met een plug-in hybride zou je in de stad immers sowieso volledig elektrisch moeten rijden), maar wordt (zoals ook bij onze andere testen) niet meegerekend in de berekening van het gemiddeld totaalverbruik.

Rijgedrag: 8,19/10

Veiligheid: 8,22/10

Comfort: 8,17/10

Functionaliteit: 8,09/10

TCO: 7,77/10

Fleet Flits Score: 8,09/10

Afgewogen

+ Indrukwekkende EV-autonomie

+ Riante binnenuitrusting

+ Ruim interieur

- Rolgeluiden op de snelweg

- Geen navigatiesysteem

- Stevig geprijsd

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.