Hoe MVO in het aankoopbeleid van je bedrijf opnemen?

18/04/2022 OM 10:05 - Luc Willemijns
Manutan 150422

Nu in onze samenleving steeds meer aandacht gaat naar sociale en milieukwesties, is het een must dat je maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in het aankoopbeleid en ook in het algemene beleid van jouw bedrijf opneemt. Zo houden bedrijven meer en meer rekening met prioritaire thema’s zoals een kleinere impact op het milieu of ethische aankopen. Een nieuwe manier van samenwerken met leveranciers is daarvoor een essentiële hefboom.

De Europese Commissie definieert MVO als “een begrip (dat gebruikt wordt) om aan te geven dat bedrijven in het kader van hun bedrijfsactiviteiten en in hun relaties met andere partijen vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en het milieu schenken”. Die aanpak toepassen is van essentieel belang voor de ontwikkeling en de duurzaamheid van een bedrijf.

Je integreert MVO in de eerste plaats op een strategische dienst in het bedrijf: de aankoopafdeling. De toeleveringsketen is namelijk een echt uitstalraam voor je engagement en je toezeggingen. Die keten is verantwoordelijk voor 50 tot 70% van de impact die je bedrijf heeft op het milieu en op de samenleving. Daarom is het heel belangrijk het aankoopproces te herzien en MVO erin te integreren.

Afhankelijk van de acties die je onderneemt, helpt MVO de mentaliteit binnen je bedrijf stap voor stap te veranderen. Resultaat? Meer verantwoorde en minder milieubelastende aankopen.

Hoe een verantwoord aankoopbeleid invoeren?

Een verantwoord aankoopbeleid begint bij MVO opnemen in het beleid van jouw bedrijf, op basis van verschillende factoren. Niet elke factor is even belangrijk voor jouw bedrijf, maar ze hebben allemaal te maken met jouw impact op het milieu en de samenleving.

  • Impact op milieu beperken

Het milieu baart de wereld veel zorgen op dit moment. Daarom moeten bedrijven ook maatregelen nemen om hun impact op het milieu te beperken. Hun toezeggingen omvatten maatregelen zoals:

  • de hoeveelheid afval terugdringen;
  • hun energie- en waterverbruik slim beheren;
  • hun koolstofvoetafdruk verkleinen;

Om de impact op het aankoopbeleid te beperken, kan een bedrijf ook een groenere logistiek toepassen en zijn leveranciers zorgvuldig uitkiezen. Het kan ook inzetten op de circulaire economie, waarvan het belang de komende jaren nog zal toenemen. In oktober 2020 schatten Zweedse onderzoekers dat de circulaire economie tegen 2030 op Europese schaal tot 535 miljard euro aan besparingen kan opleveren.

Om iets aan hun impact op het milieu te doen, volgen bedrijven een strategie van “kleine stappen”. De eerste stap is zoveel mogelijk lokaal aankopen. Lokale aankopen zijn goed voor het milieu, maar hebben ook tal van andere voordelen: snellere reacties, een betere controle en een goedkopere toeleveringsketen. Producten met een MVO-label zijn ook een interessante oplossing, net als gerationaliseerde leveringen (bijvoorbeeld door een analyse van de levertijden, massabestellingen of gestroomlijnde bestellingen).

  • Voor ethische aankopen kiezen

Wie MVO in het aankoopbeleid van zijn bedrijf wil opnemen, kan niet om ethische aankopen heen. De nadruk ligt daarbij op het menselijke aspect: de mensenrechten naleven, gelijkheid van man en vrouw garanderen, rekening houden met de behoeften van iedereen.

Ethische aankopen hebben dus een impact op de menselijke waardigheid en de naleving van de rechten van medewerkers. Daaronder vallen verschillende aspecten, zoals gezondheid en veiligheid, inclusiviteit, arbeidsomstandigheden, … Op die manier toont de leverancier dat hij zich bezig houdt met welzijn op het werk.

Veel bedrijven zijn bezorgd over hun algemene impact en imago. Ze houden daarom bij de selectie van leveranciers rekening met de ethische praktijken van hun nieuwe partner. Ze nemen diens prestaties onder de loep, maar zoeken ook naar praktijken die in strijd zijn met hun ethiek en zetten die recht.

  • Nieuwe manier van samenwerken

Voor een duurzaam aankoopprogramma moet je nauw samen werken met je leveranciers, dat staat vast. Voor haalbare verantwoordelijke toezeggingen is het namelijk van groot belang dat leverancier en bedrijf dezelfde waarden delen, voor wat de ontwikkeling en uitvoering van een doeltreffende MVO-strategie betreft.

De MVO-aanpak van een goede leverancier uit zich in verschillende acties, zoals de CO2-uitstoot beperken, meer verantwoord consumeren, het welzijn op het werk bevorderen, zich inzetten voor inclusiviteit, …

Het is in het belang van alle bedrijven om rekening te houden met MVO-belangen. Goede leveranciers spelen daarop in.

Meer info of 02/583.01.01

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.