Hyundai blijft toonaangevend in waterstofmobiliteit met nieuwe generatie FCEV’s

Hyundai Motor speelt sinds eind jaren '90 een leidende rol in de ontwikkeling van brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s). Door in te zetten op waterstoftechnologie als aanvulling op batterij-elektrische aandrijvingen (BEV’s), heeft het merk zich gepositioneerd als pionier in duurzame mobiliteit. Met de introductie van vernieuwde modellen zoals de nieuwe NEXO en concepten zoals de INITIUM en N Vision 74, onderstreept Hyundai zijn ambitie om waterstofmobiliteit op grote schaal te implementeren, zowel voor personenwagens als bedrijfsvoertuigen.
Hyundai ontwikkelde al eind jaren '90 zijn eerste brandstofcelsystemen. De technologie werkt volgens een ander principe dan een klassieke batterij-auto: in plaats van de batterij op te laden, wordt tijdens het rijden elektriciteit opgewekt door een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof in een brandstofcel-stack. De eerste grote mijlpaal kwam er in 2013 met de ix35 Fuel Cell - ’s werelds eerste in serie geproduceerde FCEV. In 2018 volgde de NEXO, met meer actieradius en technologische innovaties, zoals remote smart parking en verbeterde rijhulpsystemen.

Met de N Vision 74 (2022) verkende Hyundai de combinatie van waterstoftechnologie met sportieve prestaties. Deze conceptwagen kreeg een retro-design en een rijbereik van meer dan 600 km. In 2024 volgde de INITIUM, die naast een actieradius van 650 km ook comfort en ruimte combineert met een nieuw designconcept (‘Art of Steel’) dat aansluit bij HTWO, Hyundai’s waterstofplatform.

Op de Seoul Mobility Show 2025 presenteerde Hyundai de nieuwe NEXO, met een actieradius van meer dan 700 km na vijf minuten tanken. Deze tweede generatie FCEV introduceert onder meer trekcapaciteit, relax-stoelen en een verbeterde aandrijflijn. Daarmee vormt de NEXO een nieuwe standaard voor waterstofaangedreven voertuigen.

Hyundai zet zijn FCEV-technologie ook in bij bedrijfsvoertuigen. De XCIENT Fuel Cell-vrachtwagens rijden al sinds 2020 in Europa en hebben intussen meer dan 16 miljoen kilometer afgelegd. In 2025 startte ook een testprogramma met de ELEC CITY Fuel Cell-bus in Wenen. Wereldwijd zijn er bijna 3.000 Hyundai-brandstofcel-trucks en -bussen in omloop.

Parallel werkt Hyundai aan toepassingen in scheepvaart, spoorwegen en energie-opwekking. Via het HTWO-platform ontwikkelt het bedrijf een geïntegreerd ecosysteem dat productie, opslag en distributie van waterstof omvat. Innovaties zoals Waste-to-Hydrogen maken onderdeel uit van deze bredere strategie.
Hyundai Motor Europe, met hoofdzetel in Offenbach, produceert en verkoopt voertuigen die afgestemd zijn op de Europese markt. In 2023 was 14% van de Europese verkoop emissievrij (BEV of FCEV). Tegen 2035 wil het merk uitsluitend emissievrije voertuigen aanbieden in Europa. Het aanbod wordt ondersteund door een garantiepakket van vijf jaar zonder kilometerbeperking.
Meer info: 03/450.06.70 of https://www.hyundai.be
HYUNDAI BELGIUM
KOREAN MOTOR COMPANY N.V.
ASTARA WESTERN EUROPE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.